Oppilaiden ongelmanratkaisutavat kaksi eri representaatiota sisältävissä mekaniikan tehtävissä

Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ongelmanratkaisutapoja oppilaat käyttävät ratkaistessaan mekaniikkaan liittyviä monivalintatehtäviä, joiden vaihtoehdot sisältävät kaksi eri representaatiota. Lisäksi tutkittiin, miten oppilaiden itse kertoma ratkaisustrategia ja representaatiopreferenssi näkyvä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kilpeläinen, Jasmin
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65752
Description
Summary:Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ongelmanratkaisutapoja oppilaat käyttävät ratkaistessaan mekaniikkaan liittyviä monivalintatehtäviä, joiden vaihtoehdot sisältävät kaksi eri representaatiota. Lisäksi tutkittiin, miten oppilaiden itse kertoma ratkaisustrategia ja representaatiopreferenssi näkyvät katseenseurantalaitteella kerätyssä datassa. Tutkimukseen osallistui kahdeksan lukion ensimmäisen vuoden opiskelijaa, jotka valittiin kahdenkymmenen oppilaan joukosta mekaniikkaan liittyviä käsityksiä kartoittavalla monivalintatestillä. Valitut kahdeksan oppilasta tekivät testin, jonka aikana heidän katsettaan seurattiin, ja heti testin jälkeen oppilaat haastateltiin. Tutkimuksessa todettiin, että yleisesti oppilaiden ongelmanratkaisutapa on pinnallisesti tarkasteltuna järjestelmällinen etenemisjärjestyksen ja eri representaatioihin tukeutumisen osalta, mutta heidän katsomansa alueet vaihtelevat tehtävittäin. Lisäksi havaittiin, että katseentunnistusdatan perusteella voidaan määrittää heidän suosimansa representaatio ja löytää selkeitä viitteitä heidän itse kuvailemastaa ratkaisustrategiasta. Tutkimuksessa huomattiin, että katseenseuraamisdatan erilaisten esitysmuotojen ja haastattelun käyttö vahvistaa ja syventää tuloksia.