Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen

Tässä tutkielmassa tarkastellaan historian oppiaineen kokemia muutoksia siirryttäessä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen viitekehys muodostuu historian oppiaineen tarkastelusta opetussuunnitelmien ja oppimateriaalien valossa sekä tausta kotimaisesta ja kansainvälisestä opetu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heinonen, Markku
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65751
_version_ 1826225703133118464
author Heinonen, Markku
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heinonen, Markku Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heinonen, Markku Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heinonen, Markku
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan historian oppiaineen kokemia muutoksia siirryttäessä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen viitekehys muodostuu historian oppiaineen tarkastelusta opetussuunnitelmien ja oppimateriaalien valossa sekä tausta kotimaisesta ja kansainvälisestä opetussuunnitelmatutkimuksesta. Tutkimus on toteutettu kolmen erilaisen aineiston avulla hyödyntäen hermeneuttis-fenomenologista menetelmää. Aineistona tutkimuksessa on käytetty perusopetuksen historian opetussuunnitelmia vuosilta 2004 ja 2014, sekä historian oppiaineen osalta näiden opetussuunnitelmien mukaisia opettajan oppaita ja kyselyn kautta kerättyjä luokanopettajien kokemuksia tapahtuneesta muutoksesta. Saadut tulokset osoittavat, että historian opetussuunnitelmien välillä sisältöjä on karsittu, mutta tavoitteita on enemmän ja ne muodostavat historian opetuksesta esimerkiksi aiempaa tieteellisempää opettajan näkökulmasta. Tavoitekeskeinen opetus on kokonaisuutena entistä vahvempi painotus POPS 2014:ssa ja hyvän osaamisen kriteeristö yhdistyy selkeästi historian oppiaineen tavoitteisiin. Opettajien oppaiden vertailu osoitti samanlaista trendiä sisältöjen karsimisen, mutta myös tarjottujen käsittelykeinojen osalta. POPS 2014:n aiempaa voimakkaammin esiin ottamat asiat, kuten opetuksen eheyttäminen, näkyivät yllät-tävän vähän uudessa oppimateriaalissa. Sama koski monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Luokanopettajien vastauksista koottu kyselyaineisto osoitti, että POPS 2014 näyttäytyy vastaajille ristiriitaisena historian oppiaineen osalta.
first_indexed 2019-10-07T20:01:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heinonen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-07T11:24:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-07T11:24:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65751", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan historian oppiaineen kokemia muutoksia siirrytt\u00e4ess\u00e4 vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen viitekehys muodostuu historian oppiaineen tarkastelusta opetussuunnitelmien ja oppimateriaalien valossa sek\u00e4 tausta kotimaisesta ja kansainv\u00e4lisest\u00e4 opetussuunnitelmatutkimuksesta.\n\nTutkimus on toteutettu kolmen erilaisen aineiston avulla hy\u00f6dynt\u00e4en hermeneuttis-fenomenologista menetelm\u00e4\u00e4. Aineistona tutkimuksessa on k\u00e4ytetty perusopetuksen historian opetussuunnitelmia vuosilta 2004 ja 2014, sek\u00e4 historian oppiaineen osalta n\u00e4iden opetussuunnitelmien mukaisia opettajan oppaita ja kyselyn kautta ker\u00e4ttyj\u00e4 luokanopettajien kokemuksia tapahtuneesta muutoksesta.\n\nSaadut tulokset osoittavat, ett\u00e4 historian opetussuunnitelmien v\u00e4lill\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 on karsittu, mutta tavoitteita on enemm\u00e4n ja ne muodostavat historian opetuksesta esimerkiksi aiempaa tieteellisemp\u00e4\u00e4 opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tavoitekeskeinen opetus on kokonaisuutena entist\u00e4 vahvempi painotus POPS 2014:ssa ja hyv\u00e4n osaamisen kriteerist\u00f6 yhdistyy selke\u00e4sti historian oppiaineen tavoitteisiin. Opettajien oppaiden vertailu osoitti samanlaista trendi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6jen karsimisen, mutta my\u00f6s tarjottujen k\u00e4sittelykeinojen osalta. POPS 2014:n aiempaa voimakkaammin esiin ottamat asiat, kuten opetuksen eheytt\u00e4minen, n\u00e4kyiv\u00e4t yll\u00e4t-t\u00e4v\u00e4n v\u00e4h\u00e4n uudessa oppimateriaalissa. Sama koski monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Luokanopettajien vastauksista koottu kyselyaineisto osoitti, ett\u00e4 POPS 2014 n\u00e4ytt\u00e4ytyy vastaajille ristiriitaisena historian oppiaineen osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-10-07T11:24:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-07T11:24:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910074333", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hermeneutiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65751
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4094bd35-9aa9-4bed-858a-a598671fbd26\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201910074333.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heinonen, Markku Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenologia hermeneutiikka opetussuunnitelmat historia alakoulu
title Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen
title_full Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen
title_fullStr Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen
title_full_unstemmed Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen
title_short Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen
title_sort vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen
title_txtP Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenologia hermeneutiikka opetussuunnitelmat historia alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu fenomenologia hermeneutiikka historia opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65751 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910074333
work_keys_str_mv AT heinonenmarkku vuoden2014opetussuunnitelmanmukanaantuomatmuutoksetalakoulunhistorianoppiaineesee