Modernin koulun äänimaisemat

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia alakoulun opettajilla on avoimen oppimistilan ääniympäristöstä sekä miten haastateltavat positioivat itsensä suhteessa avoimen oppimistilan ääniympäristöön. Pyrin tutkimuksellani ymmärtämään sekä tulkitsemaan haastateltavien kokemuksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saari, Linda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65745
_version_ 1826225719722639360
author Saari, Linda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saari, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saari, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saari, Linda
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia alakoulun opettajilla on avoimen oppimistilan ääniympäristöstä sekä miten haastateltavat positioivat itsensä suhteessa avoimen oppimistilan ääniympäristöön. Pyrin tutkimuksellani ymmärtämään sekä tulkitsemaan haastateltavien kokemuksia avoimen oppimistilan ääniympäristöstä. Tutkimukseni ei pyri yleistämään saatuja tuloksia. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan koulutilojen kehitystä Suomessa sekä syvennytään myös tutkimuksen kannalta oleellisiin käsitteisiin ja teemoihin, kuten avoin oppimistila, avoin oppimisympäristö, opetussuunnitelma, akustiikka, ääniympäristö sekä äänimaisema. Tutkimus on fenomenologis-hermeneuttisella työotteella toteutettu laadullinen tutkimus, jonka aineistona toimii seitsemän litteroitua haastattelua. Olen pyrkinyt ymmärtämään sekä tulkitsemaan aineistosta nousseita merkityskokonaisuuksia hermeneuttisen kehän prosessin avulla. Tutkimusta tehdessäni, olen pyrkinyt fenomenologiseen reduktioon, jotta omat ennakkoasenteeni eivät vaikuttaisi tutkimuksen kulkuun. Aineistosta nousi neljä keskeisintä merkityskokonaisuutta: äänimaiseman valtarakenteet, avoimen oppimistilan ääniympäristön haasteet, oppilas avoimen oppimistilan ääniympäristössä sekä toiveiden äänimaisema. Äänimaiseman valtarakenteet sisältävät myös kolme ääniympäristön hallintakeinoa, joita ovat pedagogiset, asenteelliset ja fyysiset hallintakeinot. Opettajat toivat kokemuksissaan esille avoimen oppimistilan ääniympäristön haasteellisuuden. Erityisesti haasteellisiksi koettiin pedagogisen oppimisympäristön kaventuminen, äänellisen yksityisyyden puute, erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden asema avoimessa oppimistiloissa sekä avoimien oppimistilojen ääniympäristön terveellisyys. Viisi seitsemästä haastateltavasta kertoi kuuloon liittyvistä ongelmista työtilan vaihduttua avoimeksi oppimistilaksi. Haastateltavat toivoivat avoimen oppimistilan ääniympäristöön muokattavuutta, jotta ääniympäristö tukisi oppimista, opettamista sekä hyvinvointia.
first_indexed 2019-10-07T20:01:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saari, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-07T09:19:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-07T09:19:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65745", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 millaisia kokemuksia alakoulun opettajilla on avoimen oppimistilan \u00e4\u00e4niymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 miten haastateltavat positioivat itsens\u00e4 suhteessa avoimen oppimistilan \u00e4\u00e4niymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Pyrin tutkimuksellani ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n sek\u00e4 tulkitsemaan haastateltavien kokemuksia avoimen oppimistilan \u00e4\u00e4niymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4. Tutkimukseni ei pyri yleist\u00e4m\u00e4\u00e4n saatuja tuloksia.\r\n\r\nTeoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan koulutilojen kehityst\u00e4 Suomessa sek\u00e4 syvennyt\u00e4\u00e4n my\u00f6s tutkimuksen kannalta oleellisiin k\u00e4sitteisiin ja teemoihin, kuten avoin oppimistila, avoin oppimisymp\u00e4rist\u00f6, opetussuunnitelma, akustiikka, \u00e4\u00e4niymp\u00e4rist\u00f6 sek\u00e4 \u00e4\u00e4nimaisema.\r\n\r\nTutkimus on fenomenologis-hermeneuttisella ty\u00f6otteella toteutettu laadullinen tutkimus, jonka aineistona toimii seitsem\u00e4n litteroitua haastattelua. Olen pyrkinyt ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n sek\u00e4 tulkitsemaan aineistosta nousseita merkityskokonaisuuksia hermeneuttisen keh\u00e4n prosessin avulla. Tutkimusta tehdess\u00e4ni, olen pyrkinyt fenomenologiseen reduktioon, jotta omat ennakkoasenteeni eiv\u00e4t vaikuttaisi tutkimuksen kulkuun.\r\n\r\nAineistosta nousi nelj\u00e4 keskeisint\u00e4 merkityskokonaisuutta: \u00e4\u00e4nimaiseman valtarakenteet, avoimen oppimistilan \u00e4\u00e4niymp\u00e4rist\u00f6n haasteet, oppilas avoimen oppimistilan \u00e4\u00e4niymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 toiveiden \u00e4\u00e4nimaisema. \u00c4\u00e4nimaiseman valtarakenteet sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t my\u00f6s kolme \u00e4\u00e4niymp\u00e4rist\u00f6n hallintakeinoa, joita ovat pedagogiset, asenteelliset ja fyysiset hallintakeinot. Opettajat toivat kokemuksissaan esille avoimen oppimistilan \u00e4\u00e4niymp\u00e4rist\u00f6n haasteellisuuden. Erityisesti haasteellisiksi koettiin pedagogisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n kaventuminen, \u00e4\u00e4nellisen yksityisyyden puute, erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden asema avoimessa oppimistiloissa sek\u00e4 avoimien oppimistilojen \u00e4\u00e4niymp\u00e4rist\u00f6n terveellisyys. Viisi seitsem\u00e4st\u00e4 haastateltavasta kertoi kuuloon liittyvist\u00e4 ongelmista ty\u00f6tilan vaihduttua avoimeksi oppimistilaksi. Haastateltavat toivoivat avoimen oppimistilan \u00e4\u00e4niymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n muokattavuutta, jotta \u00e4\u00e4niymp\u00e4rist\u00f6 tukisi oppimista, opettamista sek\u00e4 hyvinvointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-10-07T09:19:34Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-07T09:19:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "avoin oppimistila", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "avoin oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nellinen yksityisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Modernin koulun \u00e4\u00e4nimaisemat", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910074328", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "melu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4niymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nimaisema", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetustilat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tila", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65745
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2d387fd5-301a-44ff-827a-9b6f4c77d213\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201910074328.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saari, Linda Modernin koulun äänimaisemat avoin oppimistila avoin oppimisympäristö äänellinen yksityisyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 melu ääniympäristö äänimaisema oppimisympäristö opettajat opetustilat tila
title Modernin koulun äänimaisemat
title_full Modernin koulun äänimaisemat
title_fullStr Modernin koulun äänimaisemat Modernin koulun äänimaisemat
title_full_unstemmed Modernin koulun äänimaisemat Modernin koulun äänimaisemat
title_short Modernin koulun äänimaisemat
title_sort modernin koulun äänimaisemat
title_txtP Modernin koulun äänimaisemat
topic avoin oppimistila avoin oppimisympäristö äänellinen yksityisyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 melu ääniympäristö äänimaisema oppimisympäristö opettajat opetustilat tila
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education avoin oppimistila avoin oppimisympäristö melu opettajat opetustilat oppimisympäristö tila äänellinen yksityisyys äänimaisema ääniympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65745 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910074328
work_keys_str_mv AT saarilinda moderninkoulunäänimaisemat