Keski-Suomen kulttuuriympäristön mediavälitteinen imago

Kulttuuriympäristöt ovat monipuolinen kokonaisuus ja ne voivat olla yksittäisiä kohteita tai koostua monista kulttuuriympäristöistä. Eräs alueellinen kokonaisuus on Keski-Suomen kulttuuriympäristö, joka kattaa Keski-Suomen alueelle tyypilliset rakennetut ympäristöt, kulttuurimaisema-alueet sekä muut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pakarinen, Lotta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65743
Description
Summary:Kulttuuriympäristöt ovat monipuolinen kokonaisuus ja ne voivat olla yksittäisiä kohteita tai koostua monista kulttuuriympäristöistä. Eräs alueellinen kokonaisuus on Keski-Suomen kulttuuriympäristö, joka kattaa Keski-Suomen alueelle tyypilliset rakennetut ympäristöt, kulttuurimaisema-alueet sekä muut kulttuuriympäristön määritelmän mukaiset kohteet. Keski-Suomen kulttuuriympäristön suojeleminen, kehittäminen sekä kokeminen voidaan nähdä olevan kaikkien yhteinen asia. Keski-Suomen alueelle on myös määritelty keskisuomalaiset toimijat, joiden tehtävänä on kulttuuriympäristötyöhön liittyvän ylläpidon, kehityksen ja käytön suunnittelu sekä toteutus. Vaikka Keski-Suomen kulttuuriympäristö ei ole itsessään taho tai organisaatio, muodostuu sille kuitenkin aineettomasta olemuksestaan huolimatta imago. Tähän imagoon ja sen tavoitteelliseen kehittämiseen liittyy myös paljon potentiaalia esimerkiksi Keski-Suomen alueen markkinoinnin ja vetovoimaisuuden kannalta. Tässä tutkielmassa Keski-Suomen kulttuuriympäristölle muodostuvaa mediavälitteistä imagoa tarkastellaan semioottisen analyysin avulla hyödyntäen Roland Barthesin määrittelemää merkityksen muodostumista kuvaavaa mallia. Aineistona käytetään keskisuomalaisten toimijoiden sosiaalisen median julkaisuja sekä sanomalehti Keskisuomalaisen uutisia. Keski-Suomen kulttuuriympäristöön liittyvää imagotyötä on vielä mahdollista kehittää esimerkiksi määrittelemällä imagotyön tavoitteet ja yhtenäistämällä toimintatapoja. Nykyisellä toiminnalla saavutetussa kulttuuriympäristön mediavälitteisessä imagossa korostuvat mielikuvat yhteisöllisyydestä ja yhdessä tekemisen merkityksestä. Havainnot nykyisestä imagosta yhdistettynä MAKU-ryhmän Toimintasuunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin ja visioihin muodostavat hyvän pohjan tulevaisuuden imagotyölle.