“Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media

Media, varsinkin digitaalisessa muodossaan on ollut jatkuvasti entistä suuremmassa roolissa ihmisten elämässä viimeisten vuosikymmenten aikana. Monimuotoisen median käyttö ja kulutus on jatkuvasti nousussa ja sitä dominoi, koko maailmassa ja myös Suomessa, englanninkielinen media. Englanninkielisen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virtanen, Anssi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65712
_version_ 1826225812663173120
author Virtanen, Anssi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Virtanen, Anssi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Virtanen, Anssi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Virtanen, Anssi
datasource_str_mv jyx
description Media, varsinkin digitaalisessa muodossaan on ollut jatkuvasti entistä suuremmassa roolissa ihmisten elämässä viimeisten vuosikymmenten aikana. Monimuotoisen median käyttö ja kulutus on jatkuvasti nousussa ja sitä dominoi, koko maailmassa ja myös Suomessa, englanninkielinen media. Englanninkielisen median saatavuuden ja määrän takia se on myös osana suomenkielisten nuorten jokapäiväistä elämää, minkä seurauksena englantia koulussa opiskelevilla koululaisilla on mahdollisuus oppia englantia mediankäytön avulla koulun ulkopuolellakin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten omia mielipiteitä ja näkemyksiä heidän englanninkielisen median kulutuksestaan ja mahdollisesta englannin oppimisesta median kautta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi 61 suomalaista yhdeksäsluokkalaista. Kyselyssä kysyttiin yhdeksäsluokkalaisten mediankäytöstä: mitä mediaa he käyttivät ja kuinka paljon, mikä oli suosikkimedia ja miksi. Tämän lisäksi kyselyyn vastanneilta kysyttiin, kokivatko he oppineensa englantia mediankäytön avulla, minkä median avulla (elokuvat, musiikki jne.), ja mitä kielen osa-alueita he olivat mahdollisesti oppineet (esim. ääntäminen, kielioppi). Kyselyn vastaukset analysoitiin sekä laadullisin että määrällisin analyysimetodein. Tutkimuksen tuloksista voidaan vetää useita johtopäätöksiä. Kyselyn kaikki vastaajat kuluttivat englanninkielistä mediaa monia tunteja viikossa ja kokivat mediankäytön erittäin motivoivaksi tavaksi oppia englantia. Audiovisuaalinen media (esim. TV-sarjat, videot, elokuvat) koettiin parhaiksi tavoiksi oppia kieltä ja lisätä kielitaitoa. Kielitaidon kehityksessä ääntäminen ja sanasto nousivat esille vahvasti, minkä lisäksi varsinkin puhekielinen ja idiomaattinen sanasto koettiin lisääntyneen autenttisen materiaalin avulla. Autenttinen englanninkielinen media vaikuttaisi olevan arvokas työkalu sellaisen englannin opiskelijan elämässä, joka haluaa kielitaitonsa ja kompetenssinsa lähemmäs natiivin tasoa.
first_indexed 2019-10-02T20:04:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4 , Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e1hn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virtanen, Anssi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-02T06:11:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-02T06:11:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65712", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Media, varsinkin digitaalisessa muodossaan on ollut jatkuvasti entist\u00e4 suuremmassa roolissa ihmisten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 viimeisten vuosikymmenten aikana. Monimuotoisen median k\u00e4ytt\u00f6 ja kulutus on jatkuvasti nousussa ja sit\u00e4 dominoi, koko maailmassa ja my\u00f6s Suomessa, englanninkielinen media. Englanninkielisen median saatavuuden ja m\u00e4\u00e4r\u00e4n takia se on my\u00f6s osana suomenkielisten nuorten jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4, mink\u00e4 seurauksena englantia koulussa opiskelevilla koululaisilla on mahdollisuus oppia englantia mediank\u00e4yt\u00f6n avulla koulun ulkopuolellakin. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suomalaisten yhdeks\u00e4sluokkalaisten omia mielipiteit\u00e4 ja n\u00e4kemyksi\u00e4 heid\u00e4n englanninkielisen median kulutuksestaan ja mahdollisesta englannin oppimisesta median kautta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselyll\u00e4, johon vastasi 61 suomalaista yhdeks\u00e4sluokkalaista. Kyselyss\u00e4 kysyttiin yhdeks\u00e4sluokkalaisten mediank\u00e4yt\u00f6st\u00e4: mit\u00e4 mediaa he k\u00e4yttiv\u00e4t ja kuinka paljon, mik\u00e4 oli suosikkimedia ja miksi. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi kyselyyn vastanneilta kysyttiin, kokivatko he oppineensa englantia mediank\u00e4yt\u00f6n avulla, mink\u00e4 median avulla (elokuvat, musiikki jne.), ja mit\u00e4 kielen osa-alueita he olivat mahdollisesti oppineet (esim. \u00e4\u00e4nt\u00e4minen, kielioppi). Kyselyn vastaukset analysoitiin sek\u00e4 laadullisin ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin analyysimetodein. \nTutkimuksen tuloksista voidaan vet\u00e4\u00e4 useita johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Kyselyn kaikki vastaajat kuluttivat englanninkielist\u00e4 mediaa monia tunteja viikossa ja kokivat mediank\u00e4yt\u00f6n eritt\u00e4in motivoivaksi tavaksi oppia englantia. Audiovisuaalinen media (esim. TV-sarjat, videot, elokuvat) koettiin parhaiksi tavoiksi oppia kielt\u00e4 ja lis\u00e4t\u00e4 kielitaitoa. Kielitaidon kehityksess\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4minen ja sanasto nousivat esille vahvasti, mink\u00e4 lis\u00e4ksi varsinkin puhekielinen ja idiomaattinen sanasto koettiin lis\u00e4\u00e4ntyneen autenttisen materiaalin avulla. Autenttinen englanninkielinen media vaikuttaisi olevan arvokas ty\u00f6kalu sellaisen englannin opiskelijan el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, joka haluaa kielitaitonsa ja kompetenssinsa l\u00e4hemm\u00e4s natiivin tasoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-10-02T06:11:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-02T06:11:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "extramural English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning via media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "out-of-school learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cKielt\u00e4 oppii vahingossa ja mukavasti\u201d: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910024300", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediank\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media use", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65712
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:27Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a470fd2a-2c08-4da6-bdd6-b311c401df13\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201910024300.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virtanen, Anssi “Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media extramural English learning via media out-of-school learning Englannin kieli English 301 kielen oppiminen media englannin kieli sosiaalinen media mediankäyttö language learning English language social media media use
title “Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media
title_full “Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media
title_fullStr “Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media “Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media
title_full_unstemmed “Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media “Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media
title_short “Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media
title_sort kieltä oppii vahingossa ja mukavasti finnish ninth grader perceptions of extramural english and language learning via media
title_txtP “Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media
topic extramural English learning via media out-of-school learning Englannin kieli English 301 kielen oppiminen media englannin kieli sosiaalinen media mediankäyttö language learning English language social media media use
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli extramural English kielen oppiminen language learning learning via media media media use mediankäyttö out-of-school learning social media sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65712 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910024300
work_keys_str_mv AT virtanenanssi kieltäoppiivahingossajamukavastifinnishninthgraderperceptionsofextramuralenglishan