“Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media

Media, varsinkin digitaalisessa muodossaan on ollut jatkuvasti entistä suuremmassa roolissa ihmisten elämässä viimeisten vuosikymmenten aikana. Monimuotoisen median käyttö ja kulutus on jatkuvasti nousussa ja sitä dominoi, koko maailmassa ja myös Suomessa, englanninkielinen media. Englanninkielisen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virtanen, Anssi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65712
Description
Summary:Media, varsinkin digitaalisessa muodossaan on ollut jatkuvasti entistä suuremmassa roolissa ihmisten elämässä viimeisten vuosikymmenten aikana. Monimuotoisen median käyttö ja kulutus on jatkuvasti nousussa ja sitä dominoi, koko maailmassa ja myös Suomessa, englanninkielinen media. Englanninkielisen median saatavuuden ja määrän takia se on myös osana suomenkielisten nuorten jokapäiväistä elämää, minkä seurauksena englantia koulussa opiskelevilla koululaisilla on mahdollisuus oppia englantia mediankäytön avulla koulun ulkopuolellakin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten omia mielipiteitä ja näkemyksiä heidän englanninkielisen median kulutuksestaan ja mahdollisesta englannin oppimisesta median kautta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi 61 suomalaista yhdeksäsluokkalaista. Kyselyssä kysyttiin yhdeksäsluokkalaisten mediankäytöstä: mitä mediaa he käyttivät ja kuinka paljon, mikä oli suosikkimedia ja miksi. Tämän lisäksi kyselyyn vastanneilta kysyttiin, kokivatko he oppineensa englantia mediankäytön avulla, minkä median avulla (elokuvat, musiikki jne.), ja mitä kielen osa-alueita he olivat mahdollisesti oppineet (esim. ääntäminen, kielioppi). Kyselyn vastaukset analysoitiin sekä laadullisin että määrällisin analyysimetodein. Tutkimuksen tuloksista voidaan vetää useita johtopäätöksiä. Kyselyn kaikki vastaajat kuluttivat englanninkielistä mediaa monia tunteja viikossa ja kokivat mediankäytön erittäin motivoivaksi tavaksi oppia englantia. Audiovisuaalinen media (esim. TV-sarjat, videot, elokuvat) koettiin parhaiksi tavoiksi oppia kieltä ja lisätä kielitaitoa. Kielitaidon kehityksessä ääntäminen ja sanasto nousivat esille vahvasti, minkä lisäksi varsinkin puhekielinen ja idiomaattinen sanasto koettiin lisääntyneen autenttisen materiaalin avulla. Autenttinen englanninkielinen media vaikuttaisi olevan arvokas työkalu sellaisen englannin opiskelijan elämässä, joka haluaa kielitaitonsa ja kompetenssinsa lähemmäs natiivin tasoa.