Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää kohdeorganisaation lähettämö-funktion suorituskykyä yhdistämällä laatukustannusanalyysi sekä lean-ajattelu. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa keskityttiin lean-filosofian ja laatukustannusajattelun olemukseen ja todettiin niiden olevan toisiaan tukevia sekä kohtalaisen läheisiä ajattelumalleja, kuitenkin hieman eri näkökulmista, ja siten ajatusmallien yhteensovittamiselle ei nähty estettä.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin interventionistisena tapaustutkimuksena kolmessa vaiheessa. Vaiheessa yksi kuvattiin lähettämön nykytila tehokkuuden ja siihen vaikuttavien laatukustannusten näkökulmasta. Vaiheessa kaksi järjestettiin lähettämön henkilökunnan kanssa workshop, jossa havaituista ongelmista keskusteltiin ja mittauksen yksi tulosten analyysin sekä juurisyyanalyysin perusteella sovittiin tehokkuutta korjaavat toimenpiteet. Tutkimuksen vaiheessa kolme mitattiin lähettämön suorituskykyä uudelleen ja tuloksia verrattiin mittauksen yksi tuloksiin.
Tutkimuksen tuloksena lähettämön suorituskykyä pystyttiin parantamaan kaikissa kuormakategorioissa, joista kahdessa ero oli tilastollisesti melkein merkitsevä (p<0,05). Laatukustannusanalyysi ei kuitenkaan suoraan tukenut tätä havaintoa, sillä mittauksessa kaksi työntekijät havaitsivat enemmän laatukustannuksia. Kun myös sekundäärisesti havaitut laatukustannukset otettiin huomioon, lähettämön laatukustannukset vähenivät noin 20 000 euroa.
|