fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puukko, Carolina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-02T05:59:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-02T05:59:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65709", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 yhteisopettajien ty\u00f6hyvinvointia ja sit\u00e4 keskeisesti m\u00e4\u00e4ritt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastellaan opettajien ehdotuksia ty\u00f6hyvinvoinnin parantamiseksi. Aihetta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n yhteisopettajien kokemusten pohjalta, ja saatuja tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yhteisopettajien ty\u00f6hyvinvoinnin kehitt\u00e4misess\u00e4.\n\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa aineisto on ker\u00e4tty kuudelle luokanopettajataustaiselle yhteisopettajalle tehdyn puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018. Aineisto on analysoitu hy\u00f6dynt\u00e4en teoriaohjaavaa laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 onnistuneen yhteisopetuksen koetaan parantavan yhteisopettajien ty\u00f6hyvinvointia. Keskeisimmin yhteisopettajien ty\u00f6hyvinvointii vaikuttavat hallinnon, ty\u00f6yhteis\u00f6n, sidosryhmien ja ty\u00f6parin tuki yhteisopettajuudelle sek\u00e4 opettajan perehtyneisyys yhteisopettajuuteen. My\u00f6s ty\u00f6n rajaamisen taito koetaan ty\u00f6hyvinvoinnin kannalta keskeiseksi. Ty\u00f6hyvinvointiaan parantaakseen opettajat kaipaavat kattavampaa hallinnon tukea yhteisopettajuudelle, lis\u00e4\u00e4 vaikutusmahdollisuuksia ty\u00f6h\u00f6n esimerkiksi suunnitteluajan, aikataulujen ja ty\u00f6parin valinnan suhteen, sek\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden ja avoimuuden kulttuurin lis\u00e4\u00e4mist\u00e4. Ty\u00f6hyvinvointia parannettaisiin my\u00f6s vertaishavainnointia ja koulutusta lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 varmistamalla opetukselle tarkoituksenmukaiset tilat. N\u00e4m\u00e4 tutkimustulokset tukevat aiempia ty\u00f6hyvinvoinnista ja yhteisopettajuudesta tehtyj\u00e4 tutkimuksia.\n\nOnnistunut yhteisopetus ei siis ole itsest\u00e4\u00e4nselvyys, vaan vaatii toteutuakseen paljon panostusta sek\u00e4 koko koululta ett\u00e4 yhteisopettajilta. Koska pohja onnistumiselle ja ty\u00f6hyvinvoinnille luodaan pitk\u00e4lti jo ennen itse ty\u00f6n toteuttamista, olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin keskeisiin tekij\u00f6ihin kiinnitett\u00e4isiin huomiota my\u00f6s opettajankoulutuslaitoksella. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s kehitt\u00e4ess\u00e4 opettajankoulutuksen kurssitarjontaa ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitojen ja yhteisopettajuuden osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-10-02T05:59:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-02T05:59:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kyl se yhdess\u00e4 tekeminen on niin paljon kivempaa! : yhteisopettajien kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnista.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910024297", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|