Kyl se yhdessä tekeminen on niin paljon kivempaa! yhteisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista.

Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yhteisopettajien työhyvinvointia ja sitä keskeisesti määrittäviä tekijöitä. Lisäksi tarkastellaan opettajien ehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi. Aihetta lähestytään yhteisopettajien kokemusten pohjalta, ja saatuja tuloksia voidaan hyödyn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puukko, Carolina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65709
_version_ 1826225721795674112
author Puukko, Carolina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puukko, Carolina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puukko, Carolina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puukko, Carolina
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yhteisopettajien työhyvinvointia ja sitä keskeisesti määrittäviä tekijöitä. Lisäksi tarkastellaan opettajien ehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi. Aihetta lähestytään yhteisopettajien kokemusten pohjalta, ja saatuja tuloksia voidaan hyödyntää yhteisopettajien työhyvinvoinnin kehittämisessä. Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineisto on kerätty kuudelle luokanopettajataustaiselle yhteisopettajalle tehdyn puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla keväällä 2018. Aineisto on analysoitu hyödyntäen teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset osoittavat, että onnistuneen yhteisopetuksen koetaan parantavan yhteisopettajien työhyvinvointia. Keskeisimmin yhteisopettajien työhyvinvointii vaikuttavat hallinnon, työyhteisön, sidosryhmien ja työparin tuki yhteisopettajuudelle sekä opettajan perehtyneisyys yhteisopettajuuteen. Myös työn rajaamisen taito koetaan työhyvinvoinnin kannalta keskeiseksi. Työhyvinvointiaan parantaakseen opettajat kaipaavat kattavampaa hallinnon tukea yhteisopettajuudelle, lisää vaikutusmahdollisuuksia työhön esimerkiksi suunnitteluajan, aikataulujen ja työparin valinnan suhteen, sekä yhteisöllisyyden ja avoimuuden kulttuurin lisäämistä. Työhyvinvointia parannettaisiin myös vertaishavainnointia ja koulutusta lisäämällä sekä varmistamalla opetukselle tarkoituksenmukaiset tilat. Nämä tutkimustulokset tukevat aiempia työhyvinvoinnista ja yhteisopettajuudesta tehtyjä tutkimuksia. Onnistunut yhteisopetus ei siis ole itsestäänselvyys, vaan vaatii toteutuakseen paljon panostusta sekä koko koululta että yhteisopettajilta. Koska pohja onnistumiselle ja työhyvinvoinnille luodaan pitkälti jo ennen itse työn toteuttamista, olisi tärkeää, että työhyvinvoinnin keskeisiin tekijöihin kiinnitettäisiin huomiota myös opettajankoulutuslaitoksella. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös kehittäessä opettajankoulutuksen kurssitarjontaa työelämätaitojen ja yhteisopettajuuden osalta.
first_indexed 2024-09-11T08:49:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puukko, Carolina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-10-02T05:59:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-10-02T05:59:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65709", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 yhteisopettajien ty\u00f6hyvinvointia ja sit\u00e4 keskeisesti m\u00e4\u00e4ritt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastellaan opettajien ehdotuksia ty\u00f6hyvinvoinnin parantamiseksi. Aihetta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n yhteisopettajien kokemusten pohjalta, ja saatuja tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yhteisopettajien ty\u00f6hyvinvoinnin kehitt\u00e4misess\u00e4.\n\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa aineisto on ker\u00e4tty kuudelle luokanopettajataustaiselle yhteisopettajalle tehdyn puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018. Aineisto on analysoitu hy\u00f6dynt\u00e4en teoriaohjaavaa laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 onnistuneen yhteisopetuksen koetaan parantavan yhteisopettajien ty\u00f6hyvinvointia. Keskeisimmin yhteisopettajien ty\u00f6hyvinvointii vaikuttavat hallinnon, ty\u00f6yhteis\u00f6n, sidosryhmien ja ty\u00f6parin tuki yhteisopettajuudelle sek\u00e4 opettajan perehtyneisyys yhteisopettajuuteen. My\u00f6s ty\u00f6n rajaamisen taito koetaan ty\u00f6hyvinvoinnin kannalta keskeiseksi. Ty\u00f6hyvinvointiaan parantaakseen opettajat kaipaavat kattavampaa hallinnon tukea yhteisopettajuudelle, lis\u00e4\u00e4 vaikutusmahdollisuuksia ty\u00f6h\u00f6n esimerkiksi suunnitteluajan, aikataulujen ja ty\u00f6parin valinnan suhteen, sek\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden ja avoimuuden kulttuurin lis\u00e4\u00e4mist\u00e4. Ty\u00f6hyvinvointia parannettaisiin my\u00f6s vertaishavainnointia ja koulutusta lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 varmistamalla opetukselle tarkoituksenmukaiset tilat. N\u00e4m\u00e4 tutkimustulokset tukevat aiempia ty\u00f6hyvinvoinnista ja yhteisopettajuudesta tehtyj\u00e4 tutkimuksia.\n\nOnnistunut yhteisopetus ei siis ole itsest\u00e4\u00e4nselvyys, vaan vaatii toteutuakseen paljon panostusta sek\u00e4 koko koululta ett\u00e4 yhteisopettajilta. Koska pohja onnistumiselle ja ty\u00f6hyvinvoinnille luodaan pitk\u00e4lti jo ennen itse ty\u00f6n toteuttamista, olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin keskeisiin tekij\u00f6ihin kiinnitett\u00e4isiin huomiota my\u00f6s opettajankoulutuslaitoksella. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s kehitt\u00e4ess\u00e4 opettajankoulutuksen kurssitarjontaa ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitojen ja yhteisopettajuuden osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-10-02T05:59:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-10-02T05:59:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kyl se yhdess\u00e4 tekeminen on niin paljon kivempaa! : yhteisopettajien kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnista.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201910024297", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65709
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c50591f1-b223-4ebc-b80d-254f9a161c9c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201910024297.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puukko, Carolina Kyl se yhdessä tekeminen on niin paljon kivempaa! : yhteisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi yhteisopettajuus luokanopettajat
title Kyl se yhdessä tekeminen on niin paljon kivempaa! : yhteisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista.
title_full Kyl se yhdessä tekeminen on niin paljon kivempaa! : yhteisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista.
title_fullStr Kyl se yhdessä tekeminen on niin paljon kivempaa! : yhteisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista. Kyl se yhdessä tekeminen on niin paljon kivempaa! : yhteisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista.
title_full_unstemmed Kyl se yhdessä tekeminen on niin paljon kivempaa! : yhteisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista. Kyl se yhdessä tekeminen on niin paljon kivempaa! : yhteisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista.
title_short Kyl se yhdessä tekeminen on niin paljon kivempaa!
title_sort kyl se yhdessä tekeminen on niin paljon kivempaa yhteisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
title_sub yhteisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista.
title_txtP Kyl se yhdessä tekeminen on niin paljon kivempaa! : yhteisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista.
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi yhteisopettajuus luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat työhyvinvointi yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65709 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910024297
work_keys_str_mv AT puukkocarolina kylseyhdessätekeminenonniinpaljonkivempaayhteisopettajienkokemuksiatyöhyvinvoinni