Pahvi vastaan pikselit lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot

Tämän laadullisen tutkielman tavoite oli selvittää, miten digitaalisen lautapelin toteutustapa ja -teknologiat vaikuttavat pelaajien pelikokemukseen, kuinka nämä seikat tulee huomioida pelisuunnittelussa, ja mikä on paras teknologia digitaaliselle lautapelille. Tutkimuksessa käytettiin hyödyksi peli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaakkuri, Visa
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65657
_version_ 1826225730339471360
author Kaakkuri, Visa
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaakkuri, Visa Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaakkuri, Visa Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaakkuri, Visa
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkielman tavoite oli selvittää, miten digitaalisen lautapelin toteutustapa ja -teknologiat vaikuttavat pelaajien pelikokemukseen, kuinka nämä seikat tulee huomioida pelisuunnittelussa, ja mikä on paras teknologia digitaaliselle lautapelille. Tutkimuksessa käytettiin hyödyksi pelitutkimuksesta koottuja heuristiikkoja, jotka kategorisoitiin temaattiseen ja toiminnalliseen immersioon sekä mekaaniseen, sosiaaliseen ja teknologiseen interaktioon. Tutkimuksessa testattavaksi peliksi valittiin lautapelien klassikko The Settlers of Catan, sillä analogisen lautapelin lisäksi pelistä oli saatavilla myös useita digitaalisia versioita. Pelin testattaviksi digitaalisiksi versioiksi valittiin Catan Universe, jota testattiin älypuhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla, sekä Tabletop Simulator -alustasovellukselle toteutettu The Settlers of Catan -peli, jota testattiin tietokoneella sekä VR-laitteiston kanssa että ilman. Tutkimus toteutettiin muodostamalla neljän hengen testiryhmä, jolle järjestettiin pelitestisessiot valituista peliversioista, ja jota haastateltiin teemahaastattelun avulla. Tutkimustulosten analyysistä ja johtopäätöksistä ilmeni, että digitaaliset lautapelit ovat sosiaaliselta interaktioltaan analogisia lautapelejä suppeampia mutta temaattiselta immersioltaan niitä rikkaampia. Automaatio voi nopeuttaa peliä, mutta se voi myös heikentää toiminnallista immersiota ja mekaanista interaktiota. Pelilaitteen näytön osuus pelaajan näkökentästä vaikuttaa teknologiseen immersioon ja ohjauksen laatu teknologiseen hallintaan. Sosiaalista interaktiota voidaan lisätä sosiaalisilla mekaniikoilla, muokattavilla säännöillä ja videokeskustelun tai dynaamisten avatar-hahmojen avulla. Pelimaailman ja -hahmojen dynaamisuus ja yksityiskohtaisuus lisäävät temaattista immersiota, kun taas pelin ylläpidon automaatio ja merkittävien toimintojen manuaalinen toteutus vahvistavat toiminnallista immersiota. Tietokone, hiiri ja näppäimistö ovat tottumussyistä suosituin peliteknologiayhdistelmä, mutta VR-teknologia vaikuttaa silti parhaalta digitaalisten lautapelien teknologiaksi sen luoman vahvan immersion, fyysistä lautapelaamista simuloivan ohjauksen ja toisten pelaajien liikkeiden mallinnuksen ja visuaalisen esittämisen vuoksi.
first_indexed 2024-09-11T08:49:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kypp\u00f6, Jorma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Varsaluoma, Jukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaakkuri, Visa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-26T06:50:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-26T06:50:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65657", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkielman tavoite oli selvitt\u00e4\u00e4, miten digitaalisen lautapelin toteutustapa ja -teknologiat vaikuttavat pelaajien pelikokemukseen, kuinka n\u00e4m\u00e4 seikat tulee huomioida pelisuunnittelussa, ja mik\u00e4 on paras teknologia digitaaliselle lautapelille. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin hy\u00f6dyksi pelitutkimuksesta koottuja heuristiikkoja, jotka kategorisoitiin temaattiseen ja toiminnalliseen immersioon sek\u00e4 mekaaniseen, sosiaaliseen ja teknologiseen interaktioon. \n \nTutkimuksessa testattavaksi peliksi valittiin lautapelien klassikko The Settlers of Catan, sill\u00e4 analogisen lautapelin lis\u00e4ksi pelist\u00e4 oli saatavilla my\u00f6s useita digitaalisia versioita. Pelin testattaviksi digitaalisiksi versioiksi valittiin Catan Universe, jota testattiin \u00e4lypuhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla, sek\u00e4 Tabletop Simulator -alustasovellukselle toteutettu The Settlers of Catan -peli, jota testattiin tietokoneella sek\u00e4 VR-laitteiston kanssa ett\u00e4 ilman. Tutkimus toteutettiin muodostamalla nelj\u00e4n hengen testiryhm\u00e4, jolle j\u00e4rjestettiin pelitestisessiot valituista peliversioista, ja jota haastateltiin teemahaastattelun avulla. \n \nTutkimustulosten analyysist\u00e4 ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4 ilmeni, ett\u00e4 digitaaliset lautapelit ovat sosiaaliselta interaktioltaan analogisia lautapelej\u00e4 suppeampia mutta temaattiselta immersioltaan niit\u00e4 rikkaampia. Automaatio voi nopeuttaa peli\u00e4, mutta se voi my\u00f6s heikent\u00e4\u00e4 toiminnallista immersiota ja mekaanista interaktiota. Pelilaitteen n\u00e4yt\u00f6n osuus pelaajan n\u00e4k\u00f6kent\u00e4st\u00e4 vaikuttaa teknologiseen immersioon ja ohjauksen laatu teknologiseen hallintaan. \n \nSosiaalista interaktiota voidaan lis\u00e4t\u00e4 sosiaalisilla mekaniikoilla, muokattavilla s\u00e4\u00e4nn\u00f6ill\u00e4 ja videokeskustelun tai dynaamisten avatar-hahmojen avulla. Pelimaailman ja -hahmojen dynaamisuus ja yksityiskohtaisuus lis\u00e4\u00e4v\u00e4t temaattista immersiota, kun taas pelin yll\u00e4pidon automaatio ja merkitt\u00e4vien toimintojen manuaalinen toteutus vahvistavat toiminnallista immersiota. Tietokone, hiiri ja n\u00e4pp\u00e4imist\u00f6 ovat tottumussyist\u00e4 suosituin peliteknologiayhdistelm\u00e4, mutta VR-teknologia vaikuttaa silti parhaalta digitaalisten lautapelien teknologiaksi sen luoman vahvan immersion, fyysist\u00e4 lautapelaamista simuloivan ohjauksen ja toisten pelaajien liikkeiden mallinnuksen ja visuaalisen esitt\u00e4misen vuoksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-09-26T06:50:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-26T06:50:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "131", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelikokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pahvi vastaan pikselit : lautapelin ja sen digitaalisten versioiden v\u00e4liset pelikokemukselliset erot", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909264265", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lautapelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelisuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65657
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:20Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1f6a4e88-804d-4bde-a70a-34998f1169c2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201909264265.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaakkuri, Visa Pahvi vastaan pikselit : lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot pelikokemus Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 virtuaalitodellisuus lautapelit digitaaliset pelit pelit pelisuunnittelu pelitutkimus
title Pahvi vastaan pikselit : lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot
title_full Pahvi vastaan pikselit : lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot
title_fullStr Pahvi vastaan pikselit : lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot Pahvi vastaan pikselit : lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot
title_full_unstemmed Pahvi vastaan pikselit : lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot Pahvi vastaan pikselit : lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot
title_short Pahvi vastaan pikselit
title_sort pahvi vastaan pikselit lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot
title_sub lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot
title_txtP Pahvi vastaan pikselit : lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot
topic pelikokemus Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 virtuaalitodellisuus lautapelit digitaaliset pelit pelit pelisuunnittelu pelitutkimus
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka digitaaliset pelit lautapelit pelikokemus pelisuunnittelu pelit pelitutkimus virtuaalitodellisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65657 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909264265
work_keys_str_mv AT kaakkurivisa pahvivastaanpikselitlautapelinjasendigitaalistenversioidenvälisetpelikokemuksellise