Pahvi vastaan pikselit lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot

Tämän laadullisen tutkielman tavoite oli selvittää, miten digitaalisen lautapelin toteutustapa ja -teknologiat vaikuttavat pelaajien pelikokemukseen, kuinka nämä seikat tulee huomioida pelisuunnittelussa, ja mikä on paras teknologia digitaaliselle lautapelille. Tutkimuksessa käytettiin hyödyksi peli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaakkuri, Visa
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65657
Description
Summary:Tämän laadullisen tutkielman tavoite oli selvittää, miten digitaalisen lautapelin toteutustapa ja -teknologiat vaikuttavat pelaajien pelikokemukseen, kuinka nämä seikat tulee huomioida pelisuunnittelussa, ja mikä on paras teknologia digitaaliselle lautapelille. Tutkimuksessa käytettiin hyödyksi pelitutkimuksesta koottuja heuristiikkoja, jotka kategorisoitiin temaattiseen ja toiminnalliseen immersioon sekä mekaaniseen, sosiaaliseen ja teknologiseen interaktioon. Tutkimuksessa testattavaksi peliksi valittiin lautapelien klassikko The Settlers of Catan, sillä analogisen lautapelin lisäksi pelistä oli saatavilla myös useita digitaalisia versioita. Pelin testattaviksi digitaalisiksi versioiksi valittiin Catan Universe, jota testattiin älypuhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla, sekä Tabletop Simulator -alustasovellukselle toteutettu The Settlers of Catan -peli, jota testattiin tietokoneella sekä VR-laitteiston kanssa että ilman. Tutkimus toteutettiin muodostamalla neljän hengen testiryhmä, jolle järjestettiin pelitestisessiot valituista peliversioista, ja jota haastateltiin teemahaastattelun avulla. Tutkimustulosten analyysistä ja johtopäätöksistä ilmeni, että digitaaliset lautapelit ovat sosiaaliselta interaktioltaan analogisia lautapelejä suppeampia mutta temaattiselta immersioltaan niitä rikkaampia. Automaatio voi nopeuttaa peliä, mutta se voi myös heikentää toiminnallista immersiota ja mekaanista interaktiota. Pelilaitteen näytön osuus pelaajan näkökentästä vaikuttaa teknologiseen immersioon ja ohjauksen laatu teknologiseen hallintaan. Sosiaalista interaktiota voidaan lisätä sosiaalisilla mekaniikoilla, muokattavilla säännöillä ja videokeskustelun tai dynaamisten avatar-hahmojen avulla. Pelimaailman ja -hahmojen dynaamisuus ja yksityiskohtaisuus lisäävät temaattista immersiota, kun taas pelin ylläpidon automaatio ja merkittävien toimintojen manuaalinen toteutus vahvistavat toiminnallista immersiota. Tietokone, hiiri ja näppäimistö ovat tottumussyistä suosituin peliteknologiayhdistelmä, mutta VR-teknologia vaikuttaa silti parhaalta digitaalisten lautapelien teknologiaksi sen luoman vahvan immersion, fyysistä lautapelaamista simuloivan ohjauksen ja toisten pelaajien liikkeiden mallinnuksen ja visuaalisen esittämisen vuoksi.