Lasten itsesäätelytaidot esiopetuksessa

Tämä tutkimus on osa Päivittäisyys transitioissa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) -tutkimusprojektia. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella itsesäätelytaitoja suomalaisessa esiopetuksessa sekä selvittää niiden yhteyksiä lapsen kotiympäristöön. Yhteyksiä tarkasteltiin lapsen sukupuolen,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jokinen, Marika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65633
_version_ 1826225732766924800
author Jokinen, Marika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokinen, Marika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokinen, Marika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokinen, Marika
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus on osa Päivittäisyys transitioissa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) -tutkimusprojektia. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella itsesäätelytaitoja suomalaisessa esiopetuksessa sekä selvittää niiden yhteyksiä lapsen kotiympäristöön. Yhteyksiä tarkasteltiin lapsen sukupuolen, sisarusmäärän, vanhempien työtilanteen ja koulutustaustan sekä perheessä tapahtuneiden muutosten osalta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 211 lasta ja 156 vanhempaa. Tutkimuksen aineisto rajattiin 156 lapseen, joiden osalta oli käytettävissä vanhempien ilmoittamat taustatiedot. Aineisto kerättiin keväällä 2016 kahdella suomalaisella paikkakunnalla 21 esiopetusryhmässä. Aineiston keruussa hyödynnettiin Kisse-mobiilipäiväkirjakyselyä, jonka kahdeksaantoista kysymykseen lapset vastasivat yhden esiopetusviikon ajan. Perheen taustatiedot kerättiin vanhemmilta sähköisellä taustatietokyselyllä. Itsesäätelytaitoja tutkittiin viidestä Kisse-kyselyn kysymyksestä muodostetulla mittarilla, joka perustui lasten päivittäisiin itsearvioihin esiopetuspäivän kulusta. Perheen muutoksia kartoitettiin taustatietokyselyssä kymmenellä kysymyksellä ja ne ryhmiteltiin asuinpaikan muutoksiin, perhemuodon muutoksiin ja terveydentilan muutoksiin. Analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia. Tulokset osoittivat, että perheen useilla muutoksilla on yhteys lasten heikkoihin itsesäätelytaitoihin. Yhteydet tarkasteltiin erikseen asuinpaikan muutosten ja perhemuodon muutosten osalta ja kummassakin tapauksessa löytyi yhteys heikkoihin itsesäätelytaitoihin. Lisäksi pojilla havaittiin tyttöjä heikommat itsesäätelytaidot. Suuntaa antava tulos löytyi ainoiden lasten ja hyvien itsesäätelytaitojen osalta, vaikkakin kyseisen tuloksen luotettavuutta tulee tarkastella rajallisen havaintomäärän perusteella kriittisesti. Tulokset tuovat uutta tietoa lasten itsesäätelytaitojen yhteyksistä kotiympäristöön. Tutkimuksen erityispiirre on päiväkirjamenetelmän hyödyntäminen aineiston keruussa ja lasten itsesäätelytaitojen tutkiminen itsearvioihin perustuen. Esiopetuksessa olevien lasten itsesäätelytaitojen yhteyttä kotiympäristön taustatekijöihin ei ole Suomessa tiettävästi aiemmin tutkittu. Tämän tutkimuksen perusteella perheessä tapahtuvat muutokset näyttäytyvät riskitekijänä lapsen suotuisalle kehitykselle. Lisää tutkimustietoa tarvitaan itsesäätelytaitojen kehityksen riskiryhmässä olevien lasten tunnistamiseksi ja tukitoimien kohdentamiseksi esimerkiksi varhaiskasvatuksessa.
first_indexed 2019-09-25T20:02:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jokinen, Kimmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oinas, Tomi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokinen, Marika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-25T06:44:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-25T06:44:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65633", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus on osa P\u00e4ivitt\u00e4isyys transitioissa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) -tutkimusprojektia. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella itses\u00e4\u00e4telytaitoja suomalaisessa esiopetuksessa sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 niiden yhteyksi\u00e4 lapsen kotiymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Yhteyksi\u00e4 tarkasteltiin lapsen sukupuolen, sisarusm\u00e4\u00e4r\u00e4n, vanhempien ty\u00f6tilanteen ja koulutustaustan sek\u00e4 perheess\u00e4 tapahtuneiden muutosten osalta. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 211 lasta ja 156 vanhempaa. Tutkimuksen aineisto rajattiin 156 lapseen, joiden osalta oli k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 vanhempien ilmoittamat taustatiedot. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016 kahdella suomalaisella paikkakunnalla 21 esiopetusryhm\u00e4ss\u00e4. Aineiston keruussa hy\u00f6dynnettiin Kisse-mobiilip\u00e4iv\u00e4kirjakysely\u00e4, jonka kahdeksaantoista kysymykseen lapset vastasivat yhden esiopetusviikon ajan. Perheen taustatiedot ker\u00e4ttiin vanhemmilta s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 taustatietokyselyll\u00e4. Itses\u00e4\u00e4telytaitoja tutkittiin viidest\u00e4 Kisse-kyselyn kysymyksest\u00e4 muodostetulla mittarilla, joka perustui lasten p\u00e4ivitt\u00e4isiin itsearvioihin esiopetusp\u00e4iv\u00e4n kulusta. Perheen muutoksia kartoitettiin taustatietokyselyss\u00e4 kymmenell\u00e4 kysymyksell\u00e4 ja ne ryhmiteltiin asuinpaikan muutoksiin, perhemuodon muutoksiin ja terveydentilan muutoksiin. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin ristiintaulukointia. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 perheen useilla muutoksilla on yhteys lasten heikkoihin itses\u00e4\u00e4telytaitoihin. Yhteydet tarkasteltiin erikseen asuinpaikan muutosten ja perhemuodon muutosten osalta ja kummassakin tapauksessa l\u00f6ytyi yhteys heikkoihin itses\u00e4\u00e4telytaitoihin. Lis\u00e4ksi pojilla havaittiin tytt\u00f6j\u00e4 heikommat itses\u00e4\u00e4telytaidot. Suuntaa antava tulos l\u00f6ytyi ainoiden lasten ja hyvien itses\u00e4\u00e4telytaitojen osalta, vaikkakin kyseisen tuloksen luotettavuutta tulee tarkastella rajallisen havaintom\u00e4\u00e4r\u00e4n perusteella kriittisesti. Tulokset tuovat uutta tietoa lasten itses\u00e4\u00e4telytaitojen yhteyksist\u00e4 kotiymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Tutkimuksen erityispiirre on p\u00e4iv\u00e4kirjamenetelm\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4minen aineiston keruussa ja lasten itses\u00e4\u00e4telytaitojen tutkiminen itsearvioihin perustuen. Esiopetuksessa olevien lasten itses\u00e4\u00e4telytaitojen yhteytt\u00e4 kotiymp\u00e4rist\u00f6n taustatekij\u00f6ihin ei ole Suomessa tiett\u00e4v\u00e4sti aiemmin tutkittu. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella perheess\u00e4 tapahtuvat muutokset n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t riskitekij\u00e4n\u00e4 lapsen suotuisalle kehitykselle. Lis\u00e4\u00e4 tutkimustietoa tarvitaan itses\u00e4\u00e4telytaitojen kehityksen riskiryhm\u00e4ss\u00e4 olevien lasten tunnistamiseksi ja tukitoimien kohdentamiseksi esimerkiksi varhaiskasvatuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-09-25T06:44:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-25T06:44:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itses\u00e4\u00e4telytaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4kirjamenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perheen muutokset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvuymp\u00e4rist\u00f6n pysyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten itses\u00e4\u00e4telytaidot esiopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909254252", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lasten kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotiymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65633
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:28Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/03ea9b68-5969-4199-96ac-ea2517b3473d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201909254252.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokinen, Marika Lasten itsesäätelytaidot esiopetuksessa itsesäätelytaidot päiväkirjamenetelmä perheen muutokset kasvuympäristön pysyvyys Psykologia Psychology 202 esiopetus lasten kehitys itsesäätely kotiympäristö
title Lasten itsesäätelytaidot esiopetuksessa
title_full Lasten itsesäätelytaidot esiopetuksessa
title_fullStr Lasten itsesäätelytaidot esiopetuksessa Lasten itsesäätelytaidot esiopetuksessa
title_full_unstemmed Lasten itsesäätelytaidot esiopetuksessa Lasten itsesäätelytaidot esiopetuksessa
title_short Lasten itsesäätelytaidot esiopetuksessa
title_sort lasten itsesäätelytaidot esiopetuksessa
title_txtP Lasten itsesäätelytaidot esiopetuksessa
topic itsesäätelytaidot päiväkirjamenetelmä perheen muutokset kasvuympäristön pysyvyys Psykologia Psychology 202 esiopetus lasten kehitys itsesäätely kotiympäristö
topic_facet 202 Psychology Psykologia esiopetus itsesäätely itsesäätelytaidot kasvuympäristön pysyvyys kotiympäristö lasten kehitys perheen muutokset päiväkirjamenetelmä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65633 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909254252
work_keys_str_mv AT jokinenmarika lastenitsesäätelytaidotesiopetuksessa