Pelillistäminen matematiikan oppimisen tukena Mysteerikassin arvoitus

Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää matematiikan ongelmanratkaisuun pelillinen oppimistilanne, missä hyödynnetään pelillistämisen elementtejä. Tutkimus on muodoltaan design-tutkimus. Tutkimus eteni kuuden syklin kautta, jonka aikana kehitettiin pelillinen matematiikan oppimistilanne, Myst...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sirén, Maarit
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65622
_version_ 1826225701955567616
author Sirén, Maarit
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sirén, Maarit Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sirén, Maarit Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sirén, Maarit
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää matematiikan ongelmanratkaisuun pelillinen oppimistilanne, missä hyödynnetään pelillistämisen elementtejä. Tutkimus on muodoltaan design-tutkimus. Tutkimus eteni kuuden syklin kautta, jonka aikana kehitettiin pelillinen matematiikan oppimistilanne, Mysteerikassi. Kehitystyö tapahtui yhdessä pelillistämisen asiantuntijan kanssa ja Mysteerikassia testattiin 6. luokan oppilailla sekä luokanopettajaopiskelijoilla. Mysteerikassi pohjautui pelillistämisen ja ongelmanratkaisun teorioihin. Mysteerikassin lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin 6. luokkalaisten kokemuksia pelillisestä oppimistilanteesta sekä niitä pelillisiä elementtejä, joita oppimistilanteessa esiintyi. Oppilaiden kokemukset kerättiin haastatteluilla (6 kpl) heti Mysteerikassin jälkeen. Havainnot Mysteerikassin pelillisistä elementeistä kerättiin tutkijan havainnoilla. Tuloksista ilmeni, että Mysteerikassi loi oppilaille positiivisia tunnekokemuksia. Itsessään pelillinen oppimistilanne näytti sitouttavan ja innostavan oppilaita toimintaan. Yhdessä toimiminen ja tekeminen rakensivat vuorovaikutusta oppilaiden sekä oppilaiden ja opettajan välille. Ongelmanratkaisutehtävät haastoivat ja motivoivat oppilaat toimintaan, joka teki oppilaista aktiivisia toimijoita. Pelillinen matematiikan oppimistilanne oli oppilaille uusi ja jännittävä, mikä erottaa sen tavallisesta matematiikan tunnista. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että pelillisyys ja pelillistäminen mahdollistavat uudenlaisen ajattelumallin matematiikan opetukseen ja oppimiseen. Se tarjoaa ongelmaratkaisun oppimistilanteeseen jännitystä, hauskuutta ja iloa, joka sitouttaa ja motivoi oppilaita.
first_indexed 2019-09-24T20:05:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sir\u00e9n, Maarit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-24T07:05:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-24T07:05:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65622", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kehitta\u0308a\u0308 matematiikan ongelmanratkaisuun pelillinen oppimistilanne, missa\u0308 hyo\u0308dynneta\u0308a\u0308n pelillista\u0308misen elementteja\u0308. Tutkimus on muodoltaan design-tutkimus. Tutkimus eteni kuuden syklin kautta, jonka aikana kehitettiin pelillinen matematiikan oppimistilanne, Mysteerikassi. Kehitystyo\u0308 tapahtui yhdessa\u0308 pelillista\u0308misen asiantuntijan kanssa ja Mysteerikassia testattiin 6. luokan oppilailla seka\u0308 luokanopettajaopiskelijoilla. Mysteerikassi pohjautui pelillista\u0308misen ja ongelmanratkaisun teorioihin. Mysteerikassin lisa\u0308ksi tutkimuksessa tarkasteltiin 6. luokkalaisten kokemuksia pelillisesta\u0308 oppimistilanteesta seka\u0308 niita\u0308 pelillisia\u0308 elementteja\u0308, joita oppimistilanteessa esiintyi. Oppilaiden kokemukset kera\u0308ttiin haastatteluilla (6 kpl) heti Mysteerikassin ja\u0308lkeen. Havainnot Mysteerikassin pelillisista\u0308 elementeista\u0308 kera\u0308ttiin tutkijan havainnoilla.\nTuloksista ilmeni, etta\u0308 Mysteerikassi loi oppilaille positiivisia tunnekokemuksia. Itsessa\u0308a\u0308n pelillinen oppimistilanne na\u0308ytti sitouttavan ja innostavan oppilaita toimintaan. Yhdessa\u0308 toimiminen ja tekeminen rakensivat vuorovaikutusta oppilaiden seka\u0308 oppilaiden ja opettajan va\u0308lille. Ongelmanratkaisutehta\u0308va\u0308t haastoivat ja motivoivat oppilaat toimintaan, joka teki oppilaista aktiivisia toimijoita. Pelillinen matematiikan oppimistilanne oli oppilaille uusi ja ja\u0308nnitta\u0308va\u0308, mika\u0308 erottaa sen tavallisesta matematiikan tunnista. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehda\u0308 se johtopa\u0308a\u0308to\u0308s, etta\u0308 pelillisyys ja pelillista\u0308minen mahdollistavat uudenlaisen ajattelumallin matematiikan opetukseen ja oppimiseen. Se tarjoaa ongelmaratkaisun oppimistilanteeseen ja\u0308nnitysta\u0308, hauskuutta ja iloa, joka sitouttaa ja motivoi oppilaita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-09-24T07:05:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-24T07:05:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen ilo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelillista\u0308minen matematiikan oppimisen tukena : Mysteerikassin arvoitus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909244244", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmanratkaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65622
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e08956d8-b8f4-4c93-8611-cf704d7a6001\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201909244244.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sirén, Maarit Pelillistäminen matematiikan oppimisen tukena : Mysteerikassin arvoitus oppimisen ilo Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppiminen pelillistäminen matematiikka ongelmanratkaisu oppilaat pelit
title Pelillistäminen matematiikan oppimisen tukena : Mysteerikassin arvoitus
title_full Pelillistäminen matematiikan oppimisen tukena : Mysteerikassin arvoitus
title_fullStr Pelillistäminen matematiikan oppimisen tukena : Mysteerikassin arvoitus Pelillistäminen matematiikan oppimisen tukena : Mysteerikassin arvoitus
title_full_unstemmed Pelillistäminen matematiikan oppimisen tukena : Mysteerikassin arvoitus Pelillistäminen matematiikan oppimisen tukena : Mysteerikassin arvoitus
title_short Pelillistäminen matematiikan oppimisen tukena
title_sort pelillista minen matematiikan oppimisen tukena mysteerikassin arvoitus
title_sub Mysteerikassin arvoitus
title_txtP Pelillistäminen matematiikan oppimisen tukena : Mysteerikassin arvoitus
topic oppimisen ilo Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppiminen pelillistäminen matematiikka ongelmanratkaisu oppilaat pelit
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education matematiikka ongelmanratkaisu oppilaat oppiminen oppimisen ilo pelillistäminen pelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65622 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909244244
work_keys_str_mv AT sirenmaarit pelillistaminenmatematiikanoppimisentukenamysteerikassinarvoitus AT sirenmaarit pelillistäminenmatematiikanoppimisentukenamysteerikassinarvoitus