Pelillistäminen matematiikan oppimisen tukena Mysteerikassin arvoitus

Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää matematiikan ongelmanratkaisuun pelillinen oppimistilanne, missä hyödynnetään pelillistämisen elementtejä. Tutkimus on muodoltaan design-tutkimus. Tutkimus eteni kuuden syklin kautta, jonka aikana kehitettiin pelillinen matematiikan oppimistilanne, Myst...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sirén, Maarit
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65622
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää matematiikan ongelmanratkaisuun pelillinen oppimistilanne, missä hyödynnetään pelillistämisen elementtejä. Tutkimus on muodoltaan design-tutkimus. Tutkimus eteni kuuden syklin kautta, jonka aikana kehitettiin pelillinen matematiikan oppimistilanne, Mysteerikassi. Kehitystyö tapahtui yhdessä pelillistämisen asiantuntijan kanssa ja Mysteerikassia testattiin 6. luokan oppilailla sekä luokanopettajaopiskelijoilla. Mysteerikassi pohjautui pelillistämisen ja ongelmanratkaisun teorioihin. Mysteerikassin lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin 6. luokkalaisten kokemuksia pelillisestä oppimistilanteesta sekä niitä pelillisiä elementtejä, joita oppimistilanteessa esiintyi. Oppilaiden kokemukset kerättiin haastatteluilla (6 kpl) heti Mysteerikassin jälkeen. Havainnot Mysteerikassin pelillisistä elementeistä kerättiin tutkijan havainnoilla. Tuloksista ilmeni, että Mysteerikassi loi oppilaille positiivisia tunnekokemuksia. Itsessään pelillinen oppimistilanne näytti sitouttavan ja innostavan oppilaita toimintaan. Yhdessä toimiminen ja tekeminen rakensivat vuorovaikutusta oppilaiden sekä oppilaiden ja opettajan välille. Ongelmanratkaisutehtävät haastoivat ja motivoivat oppilaat toimintaan, joka teki oppilaista aktiivisia toimijoita. Pelillinen matematiikan oppimistilanne oli oppilaille uusi ja jännittävä, mikä erottaa sen tavallisesta matematiikan tunnista. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että pelillisyys ja pelillistäminen mahdollistavat uudenlaisen ajattelumallin matematiikan opetukseen ja oppimiseen. Se tarjoaa ongelmaratkaisun oppimistilanteeseen jännitystä, hauskuutta ja iloa, joka sitouttaa ja motivoi oppilaita.