Ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla

Korkeakoulujen pääsykoeuudistusten myötä suomalaisilta toisen asteen opiskelijoilta vaaditaan entistä aiemmin valmiutta tehdä ammatinvalintaan liittyviä päätöksiä. Kuitenkin kansainväliset tutkimukset viittaavat siihen, että lisääntyneistä vaatimuksista huolimatta suuri osa nuorista ei onnistu koulu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kärkkäinen, Johanna, Luojus, Laura
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65604
_version_ 1828193084883599360
author Kärkkäinen, Johanna Luojus, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kärkkäinen, Johanna Luojus, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kärkkäinen, Johanna Luojus, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kärkkäinen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Korkeakoulujen pääsykoeuudistusten myötä suomalaisilta toisen asteen opiskelijoilta vaaditaan entistä aiemmin valmiutta tehdä ammatinvalintaan liittyviä päätöksiä. Kuitenkin kansainväliset tutkimukset viittaavat siihen, että lisääntyneistä vaatimuksista huolimatta suuri osa nuorista ei onnistu kouluaikanaan kehittämään selkeää kuvaa tulevaisuuden toiveammatistaan. Suomessa vastaavaa tutkimusta nuorten valmiuksista tehdä ammatinvalintaan liittyviä päätöksiä ei ole juurikaan tehty aiemmin. Tällaisen tiedon lisääminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta nuorten koulupolkuja pystyttäisiin parhaalla mahdollisella tavalla tukemaan, ja jotta jokaiselle taattaisiin onnistunut siirtymä koulutusasteelta toiselle sekä myöhemmin työelämään. Tässä tutkimuksessa tarkastelimme, millaisissa ammatillisen identiteettikehityksen vaiheissa suomalaiset toisen asteen opiskelijat ovat ja miten koulumotivaatio on yhteydessä ammatilliseen identiteettiin. Lisäksi vertailimme saamiamme tuloksia lukio-opiskelijoiden ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden välillä. Opiskelijoiden ammatillista identiteettikehitystä tarkasteltiin klusterianalyysilla, jossa esiin nousi kuusi identiteettiprofiilia: 1) Keskimääräisesti identiteettiään kehittävät, 2) Passiiviset murehtijat, 3) Aktiivisesti identiteettiään kehittävät, 4) Murehtivat etsijät, 5) Ei-aktiiviset ja 6) Identiteettinsä löytäneet. Lukio-opiskelijat olivat yliedustettuina Murehtivien etsijöiden ja Passiivisten murehtijoiden profiileissa, kun taas ammatillisen koulutuksen opiskelijat olivat yliedustettuina Keskimääräisesti identiteettiään kehittävien ja Ei-aktiivisten profiileissa. Koulumotivaatio oli sekä matematiikassa että äidinkielessä korkeampi lukio-opiskelijoilla kuin ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla. Koulumotivaatio oli yhteydessä ammatillisen identiteettikehityksen profiileihin: kummassakin oppiaineessa korkeimmat koulumotivaatiot löytyivät Aktiivisesti identiteettiään kehittäviltä, Murehtivilta etsijöiltä ja Identiteettinsä löytäneiltä. Koulumotivaatio oli matalin Passiivisilla murehtijoilla ja Ei-aktiivisilla. Tutkimustuloksemme osoittavat, että vain pieni osa opiskelijoista koki toisen asteen ensimmäisenä vuonna varmuutta ammatinvalinnastaan: kummassakin koulutusmuodossa vain noin 10 % opiskelijoista sijoittui Identiteettinsä löytäneiden profiiliin. Tuloksemme osoittavat lisäksi, että yli 75 prosentilla opiskelijoista ammatilliseen identiteettikehitykseen liittyi kohtalaisesti tai sitä enemmän murehdintaa. Murehdintaa esiintyi erityisen paljon lukiossa. Koska koulumotivaation korkeus oli positiivisesti yhteydessä aktiivisuuteen ammatillisessa identiteettikehityksessä, voimme todeta, että sekä koulumotivaatiota että ammatillista identiteettikehitystä edistäviin tukitoimiin olisi hyvä kiinnittää entistä enemmän huomiota.
first_indexed 2019-09-23T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rkk\u00e4inen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luojus, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-23T08:26:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-23T08:26:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65604", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Korkeakoulujen p\u00e4\u00e4sykoeuudistusten my\u00f6t\u00e4 suomalaisilta toisen asteen opiskelijoilta vaaditaan entist\u00e4 aiemmin valmiutta tehd\u00e4 ammatinvalintaan liittyvi\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Kuitenkin kansainv\u00e4liset tutkimukset viittaavat siihen, ett\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyneist\u00e4 vaatimuksista huolimatta suuri osa nuorista ei onnistu kouluaikanaan kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n selke\u00e4\u00e4 kuvaa tulevaisuuden toiveammatistaan. Suomessa vastaavaa tutkimusta nuorten valmiuksista tehd\u00e4 ammatinvalintaan liittyvi\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 ei ole juurikaan tehty aiemmin. T\u00e4llaisen tiedon lis\u00e4\u00e4minen on ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta nuorten koulupolkuja pystytt\u00e4isiin parhaalla mahdollisella tavalla tukemaan, ja jotta jokaiselle taattaisiin onnistunut siirtym\u00e4 koulutusasteelta toiselle sek\u00e4 my\u00f6hemmin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelimme, millaisissa ammatillisen identiteettikehityksen vaiheissa suomalaiset toisen asteen opiskelijat ovat ja miten koulumotivaatio on yhteydess\u00e4 ammatilliseen identiteettiin. Lis\u00e4ksi vertailimme saamiamme tuloksia lukio-opiskelijoiden ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4.\n Opiskelijoiden ammatillista identiteettikehityst\u00e4 tarkasteltiin klusterianalyysilla, jossa esiin nousi kuusi identiteettiprofiilia: 1) Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti identiteetti\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4v\u00e4t, 2) Passiiviset murehtijat, 3) Aktiivisesti identiteetti\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4v\u00e4t, 4) Murehtivat etsij\u00e4t, 5) Ei-aktiiviset ja 6) Identiteettins\u00e4 l\u00f6yt\u00e4neet. Lukio-opiskelijat olivat yliedustettuina Murehtivien etsij\u00f6iden ja Passiivisten murehtijoiden profiileissa, kun taas ammatillisen koulutuksen opiskelijat olivat yliedustettuina Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti identiteetti\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4vien ja Ei-aktiivisten profiileissa. Koulumotivaatio oli sek\u00e4 matematiikassa ett\u00e4 \u00e4idinkieless\u00e4 korkeampi lukio-opiskelijoilla kuin ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla. Koulumotivaatio oli yhteydess\u00e4 ammatillisen identiteettikehityksen profiileihin: kummassakin oppiaineessa korkeimmat koulumotivaatiot l\u00f6ytyiv\u00e4t Aktiivisesti identiteetti\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4vilt\u00e4, Murehtivilta etsij\u00f6ilt\u00e4 ja Identiteettins\u00e4 l\u00f6yt\u00e4neilt\u00e4. Koulumotivaatio oli matalin Passiivisilla murehtijoilla ja Ei-aktiivisilla.\n Tutkimustuloksemme osoittavat, ett\u00e4 vain pieni osa opiskelijoista koki toisen asteen ensimm\u00e4isen\u00e4 vuonna varmuutta ammatinvalinnastaan: kummassakin koulutusmuodossa vain noin 10 % opiskelijoista sijoittui Identiteettins\u00e4 l\u00f6yt\u00e4neiden profiiliin. Tuloksemme osoittavat lis\u00e4ksi, ett\u00e4 yli 75 prosentilla opiskelijoista ammatilliseen identiteettikehitykseen liittyi kohtalaisesti tai sit\u00e4 enemm\u00e4n murehdintaa. Murehdintaa esiintyi erityisen paljon lukiossa. Koska koulumotivaation korkeus oli positiivisesti yhteydess\u00e4 aktiivisuuteen ammatillisessa identiteettikehityksess\u00e4, voimme todeta, ett\u00e4 sek\u00e4 koulumotivaatiota ett\u00e4 ammatillista identiteettikehityst\u00e4 edist\u00e4viin tukitoimiin olisi hyv\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-09-23T08:26:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-23T08:26:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio-opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillisen koulutuksen opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909234236", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatinvalinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65604
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:53Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/11427542-7968-42f7-a6e6-00ac5e528f98\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201909234236.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärkkäinen, Johanna Luojus, Laura Ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla lukio-opiskelijat ammatillisen koulutuksen opiskelijat ammatillinen identiteetti koulumotivaatio Psykologia Psychology 202 ammatti-identiteetti opiskelijat ammatinvalinta ammatillinen koulutus koulutus motivaatio
title Ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla
title_full Ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla
title_fullStr Ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla Ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla
title_full_unstemmed Ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla Ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla
title_short Ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla
title_sort ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla
title_txtP Ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla
topic lukio-opiskelijat ammatillisen koulutuksen opiskelijat ammatillinen identiteetti koulumotivaatio Psykologia Psychology 202 ammatti-identiteetti opiskelijat ammatinvalinta ammatillinen koulutus koulutus motivaatio
topic_facet 202 Psychology Psykologia ammatillinen identiteetti ammatillinen koulutus ammatillisen koulutuksen opiskelijat ammatinvalinta ammatti-identiteetti koulumotivaatio koulutus lukio-opiskelijat motivaatio opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65604 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909234236
work_keys_str_mv AT kärkkäinenjohanna ammatillinenidentiteettijakoulumotivaatiotoisenasteenopiskelijoilla