fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rkk\u00e4inen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luojus, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-23T08:26:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-23T08:26:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65604", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Korkeakoulujen p\u00e4\u00e4sykoeuudistusten my\u00f6t\u00e4 suomalaisilta toisen asteen opiskelijoilta vaaditaan entist\u00e4 aiemmin valmiutta tehd\u00e4 ammatinvalintaan liittyvi\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Kuitenkin kansainv\u00e4liset tutkimukset viittaavat siihen, ett\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyneist\u00e4 vaatimuksista huolimatta suuri osa nuorista ei onnistu kouluaikanaan kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n selke\u00e4\u00e4 kuvaa tulevaisuuden toiveammatistaan. Suomessa vastaavaa tutkimusta nuorten valmiuksista tehd\u00e4 ammatinvalintaan liittyvi\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 ei ole juurikaan tehty aiemmin. T\u00e4llaisen tiedon lis\u00e4\u00e4minen on ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta nuorten koulupolkuja pystytt\u00e4isiin parhaalla mahdollisella tavalla tukemaan, ja jotta jokaiselle taattaisiin onnistunut siirtym\u00e4 koulutusasteelta toiselle sek\u00e4 my\u00f6hemmin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelimme, millaisissa ammatillisen identiteettikehityksen vaiheissa suomalaiset toisen asteen opiskelijat ovat ja miten koulumotivaatio on yhteydess\u00e4 ammatilliseen identiteettiin. Lis\u00e4ksi vertailimme saamiamme tuloksia lukio-opiskelijoiden ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4.\n Opiskelijoiden ammatillista identiteettikehityst\u00e4 tarkasteltiin klusterianalyysilla, jossa esiin nousi kuusi identiteettiprofiilia: 1) Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti identiteetti\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4v\u00e4t, 2) Passiiviset murehtijat, 3) Aktiivisesti identiteetti\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4v\u00e4t, 4) Murehtivat etsij\u00e4t, 5) Ei-aktiiviset ja 6) Identiteettins\u00e4 l\u00f6yt\u00e4neet. Lukio-opiskelijat olivat yliedustettuina Murehtivien etsij\u00f6iden ja Passiivisten murehtijoiden profiileissa, kun taas ammatillisen koulutuksen opiskelijat olivat yliedustettuina Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti identiteetti\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4vien ja Ei-aktiivisten profiileissa. Koulumotivaatio oli sek\u00e4 matematiikassa ett\u00e4 \u00e4idinkieless\u00e4 korkeampi lukio-opiskelijoilla kuin ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla. Koulumotivaatio oli yhteydess\u00e4 ammatillisen identiteettikehityksen profiileihin: kummassakin oppiaineessa korkeimmat koulumotivaatiot l\u00f6ytyiv\u00e4t Aktiivisesti identiteetti\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4vilt\u00e4, Murehtivilta etsij\u00f6ilt\u00e4 ja Identiteettins\u00e4 l\u00f6yt\u00e4neilt\u00e4. Koulumotivaatio oli matalin Passiivisilla murehtijoilla ja Ei-aktiivisilla.\n Tutkimustuloksemme osoittavat, ett\u00e4 vain pieni osa opiskelijoista koki toisen asteen ensimm\u00e4isen\u00e4 vuonna varmuutta ammatinvalinnastaan: kummassakin koulutusmuodossa vain noin 10 % opiskelijoista sijoittui Identiteettins\u00e4 l\u00f6yt\u00e4neiden profiiliin. Tuloksemme osoittavat lis\u00e4ksi, ett\u00e4 yli 75 prosentilla opiskelijoista ammatilliseen identiteettikehitykseen liittyi kohtalaisesti tai sit\u00e4 enemm\u00e4n murehdintaa. Murehdintaa esiintyi erityisen paljon lukiossa. Koska koulumotivaation korkeus oli positiivisesti yhteydess\u00e4 aktiivisuuteen ammatillisessa identiteettikehityksess\u00e4, voimme todeta, ett\u00e4 sek\u00e4 koulumotivaatiota ett\u00e4 ammatillista identiteettikehityst\u00e4 edist\u00e4viin tukitoimiin olisi hyv\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-09-23T08:26:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-23T08:26:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio-opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillisen koulutuksen opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatillinen identiteetti ja koulumotivaatio toisen asteen opiskelijoilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909234236", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatinvalinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|