fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahokas, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-19T05:27:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-19T05:27:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65564", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja tulkita luokanopettajien kokemuksia matematiikan roolista opetusty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja alakoulun toisella vuosiluokalla olevan oppilaan matemaattisen oppimisvaikeuksien tunnistamisessa. Lis\u00e4ksi tarkastellaan, kuinka oppilaalle annetut tukitoimet kohdistetaan ja miten niiden seuranta tapahtuu. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan matemaattisien taitojen kehittymist\u00e4, matematiikan opetusta alkuopetuksessa ja matematiikan ohjausta sek\u00e4 eriytt\u00e4mist\u00e4. My\u00f6s matemaattisia oppimisvaikeuksia ja niihin liittyvi\u00e4 eri osa-alueita k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n. \nTutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, joista kaksi osallistui teemahaastatteluun, jotka litteroitiin kirjalliseen muotoon, ja kolme osallistujaa vastasi kirjallisesti. Seuraavaksi tutkittavien vastauksista poimitut kokemukset teemoiteltiin eri ryhmiin. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin hermeneuttisen keh\u00e4n mallia. Koska kyseess\u00e4 on hermeneuttis-fenomenologinen tutkimus, tutkimus tehtiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti, jolloin esimerkiksi tutkimuskysymykset ja teoreettinen viitekehys tarkentuivat aineiston analyysin edetess\u00e4. Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 luokanopettajien kokemukset ovat samankaltaisia mutta niiss\u00e4 n\u00e4kyy my\u00f6s yksil\u00f6llisyys. Tutkittavien vastauksista matematiikan roolista ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n nousi kokemuksina esiin erityisesti arkip\u00e4iv\u00e4n konkretia, toiminnallisuus ja opetustapa, jossa sovelletaan vanhempaa ja uudempaa opetustekniikkaa, kuten liitutaulua ja dokumenttikameraa. Oppilaan matemaattisen oppimisvaikeuden tunnistaminen luokanopettajan kokemana tapahtuu kokonaisvaltaisesti jatkuvan havainnoinnin kautta, sanallistamisen avulla, erilaisilla koemuodoilla sek\u00e4 oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tulkinnan avulla. Matemaattisen oppimisvaikeuden tukemisessa luokanopettajat kokemuksista nousi esiin kolmiportaisen tuen mallin soveltaminen, yhteisty\u00f6n tekeminen sek\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n ett\u00e4 huoltajien kanssa. Tutkimustuloksista tuli esiin, ett\u00e4 luokanopettajat kokivat oppilaiden osaamisen seurantaan liittyvien kirjauksiin kuluvan ajan lis\u00e4\u00e4ntyneen. Jatkossa olisi mielenkiintoista saada lis\u00e4\u00e4 tietoa kolmiportaisen tuen vaikuttavuudesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-09-19T05:27:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-19T05:27:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattiset oppimisvaikeudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909194211", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|