Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla luokanopettajien kokemuksia

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja tulkita luokanopettajien kokemuksia matematiikan roolista opetustyössään ja alakoulun toisella vuosiluokalla olevan oppilaan matemaattisen oppimisvaikeuksien tunnistamisessa. Lisäksi tarkastellaan, kuinka oppilaalle annetut tukitoimet kohdistetaan ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahokas, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65564
_version_ 1826225717551038464
author Ahokas, Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahokas, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahokas, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahokas, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja tulkita luokanopettajien kokemuksia matematiikan roolista opetustyössään ja alakoulun toisella vuosiluokalla olevan oppilaan matemaattisen oppimisvaikeuksien tunnistamisessa. Lisäksi tarkastellaan, kuinka oppilaalle annetut tukitoimet kohdistetaan ja miten niiden seuranta tapahtuu. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan matemaattisien taitojen kehittymistä, matematiikan opetusta alkuopetuksessa ja matematiikan ohjausta sekä eriyttämistä. Myös matemaattisia oppimisvaikeuksia ja niihin liittyviä eri osa-alueita käsitellään. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, joista kaksi osallistui teemahaastatteluun, jotka litteroitiin kirjalliseen muotoon, ja kolme osallistujaa vastasi kirjallisesti. Seuraavaksi tutkittavien vastauksista poimitut kokemukset teemoiteltiin eri ryhmiin. Aineiston analyysissä hyödynnettiin hermeneuttisen kehän mallia. Koska kyseessä on hermeneuttis-fenomenologinen tutkimus, tutkimus tehtiin aineistolähtöisesti, jolloin esimerkiksi tutkimuskysymykset ja teoreettinen viitekehys tarkentuivat aineiston analyysin edetessä. Tutkimustulokset osoittavat, että luokanopettajien kokemukset ovat samankaltaisia mutta niissä näkyy myös yksilöllisyys. Tutkittavien vastauksista matematiikan roolista työssään nousi kokemuksina esiin erityisesti arkipäivän konkretia, toiminnallisuus ja opetustapa, jossa sovelletaan vanhempaa ja uudempaa opetustekniikkaa, kuten liitutaulua ja dokumenttikameraa. Oppilaan matemaattisen oppimisvaikeuden tunnistaminen luokanopettajan kokemana tapahtuu kokonaisvaltaisesti jatkuvan havainnoinnin kautta, sanallistamisen avulla, erilaisilla koemuodoilla sekä oppilaan käyttäytymisen tulkinnan avulla. Matemaattisen oppimisvaikeuden tukemisessa luokanopettajat kokemuksista nousi esiin kolmiportaisen tuen mallin soveltaminen, yhteistyön tekeminen sekä työyhteisön että huoltajien kanssa. Tutkimustuloksista tuli esiin, että luokanopettajat kokivat oppilaiden osaamisen seurantaan liittyvien kirjauksiin kuluvan ajan lisääntyneen. Jatkossa olisi mielenkiintoista saada lisää tietoa kolmiportaisen tuen vaikuttavuudesta.
first_indexed 2019-09-19T20:03:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahokas, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-19T05:27:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-19T05:27:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65564", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja tulkita luokanopettajien kokemuksia matematiikan roolista opetusty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja alakoulun toisella vuosiluokalla olevan oppilaan matemaattisen oppimisvaikeuksien tunnistamisessa. Lis\u00e4ksi tarkastellaan, kuinka oppilaalle annetut tukitoimet kohdistetaan ja miten niiden seuranta tapahtuu. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan matemaattisien taitojen kehittymist\u00e4, matematiikan opetusta alkuopetuksessa ja matematiikan ohjausta sek\u00e4 eriytt\u00e4mist\u00e4. My\u00f6s matemaattisia oppimisvaikeuksia ja niihin liittyvi\u00e4 eri osa-alueita k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n. \nTutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, joista kaksi osallistui teemahaastatteluun, jotka litteroitiin kirjalliseen muotoon, ja kolme osallistujaa vastasi kirjallisesti. Seuraavaksi tutkittavien vastauksista poimitut kokemukset teemoiteltiin eri ryhmiin. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin hermeneuttisen keh\u00e4n mallia. Koska kyseess\u00e4 on hermeneuttis-fenomenologinen tutkimus, tutkimus tehtiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti, jolloin esimerkiksi tutkimuskysymykset ja teoreettinen viitekehys tarkentuivat aineiston analyysin edetess\u00e4. Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 luokanopettajien kokemukset ovat samankaltaisia mutta niiss\u00e4 n\u00e4kyy my\u00f6s yksil\u00f6llisyys. Tutkittavien vastauksista matematiikan roolista ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n nousi kokemuksina esiin erityisesti arkip\u00e4iv\u00e4n konkretia, toiminnallisuus ja opetustapa, jossa sovelletaan vanhempaa ja uudempaa opetustekniikkaa, kuten liitutaulua ja dokumenttikameraa. Oppilaan matemaattisen oppimisvaikeuden tunnistaminen luokanopettajan kokemana tapahtuu kokonaisvaltaisesti jatkuvan havainnoinnin kautta, sanallistamisen avulla, erilaisilla koemuodoilla sek\u00e4 oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tulkinnan avulla. Matemaattisen oppimisvaikeuden tukemisessa luokanopettajat kokemuksista nousi esiin kolmiportaisen tuen mallin soveltaminen, yhteisty\u00f6n tekeminen sek\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n ett\u00e4 huoltajien kanssa. Tutkimustuloksista tuli esiin, ett\u00e4 luokanopettajat kokivat oppilaiden osaamisen seurantaan liittyvien kirjauksiin kuluvan ajan lis\u00e4\u00e4ntyneen. Jatkossa olisi mielenkiintoista saada lis\u00e4\u00e4 tietoa kolmiportaisen tuen vaikuttavuudesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-09-19T05:27:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-19T05:27:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattiset oppimisvaikeudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909194211", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65564
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/68c606a7-54b5-420f-a0e4-9c5d27fdbcec\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201909194211.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahokas, Mari Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia matemaattiset oppimisvaikeudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kolmiportainen tuki oppimisvaikeudet matematiikka luokanopettajat alakoulu
title Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia
title_full Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia
title_fullStr Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia
title_full_unstemmed Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia
title_short Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla
title_sort matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla luokanopettajien kokemuksia
title_sub luokanopettajien kokemuksia
title_txtP Matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistaminen alakoulun toisella vuosiluokalla : luokanopettajien kokemuksia
topic matemaattiset oppimisvaikeudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kolmiportainen tuki oppimisvaikeudet matematiikka luokanopettajat alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kolmiportainen tuki luokanopettajat matemaattiset oppimisvaikeudet matematiikka oppimisvaikeudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65564 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909194211
work_keys_str_mv AT ahokasmari matemaattistenoppimisvaikeuksientunnistaminenalakouluntoisellavuosiluokallaluokanopet