Ihmisen ja robotin välinen yhteistyö autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta

Rahtilaivan toiminta on tulevaisuudessa yhä autonomisempaa. Laivan kapteenin odotetaan pystyvän tarkkailemaan yhä enemmän itsenäistä laivaa sekä tarpeen tullen ohjaamaan sitä maista käsin. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, minkälaisia seikkoja tulee varsinkin kapteenin suhtee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pitkänen, Toni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65523
_version_ 1826225754810089472
author Pitkänen, Toni
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pitkänen, Toni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pitkänen, Toni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pitkänen, Toni
datasource_str_mv jyx
description Rahtilaivan toiminta on tulevaisuudessa yhä autonomisempaa. Laivan kapteenin odotetaan pystyvän tarkkailemaan yhä enemmän itsenäistä laivaa sekä tarpeen tullen ohjaamaan sitä maista käsin. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, minkälaisia seikkoja tulee varsinkin kapteenin suhteen ottaa huomioon autonomisen rahtilaivan etäohjaamisprosesseja suunniteltaessa. Näitä kokonaisuuksia ovat muun muassa vuorovaikutuksen luominen, automatisoitavien alueiden löytäminen, autonomian asteen päättäminen, ihmismäisen päätöksenteon huomioiminen sekä käyttöjärjestelmien luominen vuorovaikutukselle. Osa-alueiden luontiin ja puutteiden hahmottamiseksi on hyödynnetty aihetta tukevien tutkimusten tarkastelua. Tutkimuksista käy ilmi, että nimenomaan autonomisen rahtilaivan kannalta kognitiotieteellistä tutkimusta ei ole liiaksi, mutta siitä on kuitenkin havaittavissa joitakin vastauksia yllä mainittuihin asiakokonaisuuksiin: Esimerkiksi käyttöjärjestelmät ja -liittymät voivat olla samankaltaisia kuin itse laivan kannella ohjailtaessakin, ja jos uusia ominasuuksia on hyvä luoda, voimme hyödyntää käytettävien järjestelmien ohjenuoria. Haastavaa automatisoinnissa lienee ihmismielen syöttäminen laivan järjestelmän ymmärtämään muotoon korvaten kapteenin toimintaa merenkulussa. Toinen haastava mutta tärkeä osa-alue on olosuhteellisen tietoisuuden hankkiminen ja analysointi päätöksenteon kannalta. Sitä tarvitsee niin laiva kuin sen ohjaajakin onnistuneeksi vuoropuheluksi. Cargo ships are expected to become increasingly autonomous and their captain to assess and, in need, intervene the situation of the process from land. The purpose of this master’s thesis is to examine which kind of subjects must be taken into notice to create these processes of autonomous cargo ship utilizing tools for the captain. Examples of these ensembles are creating interaction, finding areas of automatization, deciding the level of autonomy, regarding humanaction when making it a key value of automatic robots, and creating usable interfaces for interaction. To delve deeper into these process fields—finding ways of creating these and point out the missing links—research on these topics has been gathered and further analyzed. Based on existing research, we find not too many topics have considered all these exact points of interest in autonomous cargo ships’ processes on cognition, but there is sufficiently data to obtain conclusions to some of them brought up above: for example, interfaces could be very similar to those seen on the ship’s navigation bridge, and if new innovations are needed, we could use guidelines of existing interface usability research. The toughest parts, though, are expected to be “pouring” human mind into systems of autonomous ships to replace captain behavior in seafaring, as well as obtaining and evaluating information of situational awareness for decision making; both the ship and the captain, and between them.
first_indexed 2019-09-17T20:49:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saariluoma, Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4nen, Toni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-17T04:51:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-17T04:51:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65523", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Rahtilaivan toiminta on tulevaisuudessa yh\u00e4 autonomisempaa. Laivan\nkapteenin odotetaan pystyv\u00e4n tarkkailemaan yh\u00e4 enemm\u00e4n itsen\u00e4ist\u00e4 laivaa\nsek\u00e4 tarpeen tullen ohjaamaan sit\u00e4 maista k\u00e4sin. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman\ntarkoituksena on tarkastella, mink\u00e4laisia seikkoja tulee varsinkin kapteenin\nsuhteen ottaa huomioon autonomisen rahtilaivan et\u00e4ohjaamisprosesseja\nsuunniteltaessa. N\u00e4it\u00e4 kokonaisuuksia ovat muun muassa vuorovaikutuksen\nluominen, automatisoitavien alueiden l\u00f6yt\u00e4minen, autonomian asteen\np\u00e4\u00e4tt\u00e4minen, ihmism\u00e4isen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon huomioiminen sek\u00e4\nk\u00e4ytt\u00f6j\u00e4rjestelmien luominen vuorovaikutukselle. Osa-alueiden luontiin ja\npuutteiden hahmottamiseksi on hy\u00f6dynnetty aihetta tukevien tutkimusten tarkastelua. Tutkimuksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 nimenomaan autonomisen rahtilaivan\nkannalta kognitiotieteellist\u00e4 tutkimusta ei ole liiaksi, mutta siit\u00e4 on kuitenkin\nhavaittavissa joitakin vastauksia yll\u00e4 mainittuihin asiakokonaisuuksiin: Esimerkiksi k\u00e4ytt\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4t ja -liittym\u00e4t voivat olla samankaltaisia kuin itse laivan kannella ohjailtaessakin, ja jos uusia ominasuuksia on hyv\u00e4 luoda, voimme\nhy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vien j\u00e4rjestelmien ohjenuoria. Haastavaa automatisoinnissa\nlienee ihmismielen sy\u00f6tt\u00e4minen laivan j\u00e4rjestelm\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n muotoon\nkorvaten kapteenin toimintaa merenkulussa. Toinen haastava mutta t\u00e4rke\u00e4\nosa-alue on olosuhteellisen tietoisuuden hankkiminen ja analysointi\np\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon kannalta. Sit\u00e4 tarvitsee niin laiva kuin sen ohjaajakin\nonnistuneeksi vuoropuheluksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Cargo ships are expected to become increasingly autonomous and their captain\nto assess and, in need, intervene the situation of the process from land. The\npurpose of this master\u2019s thesis is to examine which kind of subjects must be\ntaken into notice to create these processes of autonomous cargo ship utilizing\ntools for the captain. Examples of these ensembles are creating interaction, finding areas of automatization, deciding the level of autonomy, regarding humanaction when making it a key value of automatic robots, and creating usable interfaces for interaction. To delve deeper into these process fields\u2014finding ways\nof creating these and point out the missing links\u2014research on these topics has\nbeen gathered and further analyzed. Based on existing research, we find not too\nmany topics have considered all these exact points of interest in autonomous\ncargo ships\u2019 processes on cognition, but there is sufficiently data to obtain conclusions to some of them brought up above: for example, interfaces could be\nvery similar to those seen on the ship\u2019s navigation bridge, and if new innovations are needed, we could use guidelines of existing interface usability research.\nThe toughest parts, though, are expected to be \u201cpouring\u201d human mind into systems of autonomous ships to replace captain behavior in seafaring, as well as\nobtaining and evaluating information of situational awareness for decision\nmaking; both the ship and the captain, and between them.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-09-17T04:51:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-17T04:51:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "operointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ihmisen ja robotin v\u00e4linen yhteisty\u00f6 : autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja k\u00e4ytt\u00f6j\u00e4rjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja k\u00e4ytett\u00e4vyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909174168", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiotiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kapteenit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autonomia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "robotit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rahtilaivat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laivat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "merenkulku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65523
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dee9528e-7901-4762-9785-082973f12dfa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201909174168.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkänen, Toni Ihmisen ja robotin välinen yhteistyö : autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta operointi Kognitiotiede Cognitive Science 601 käyttöjärjestelmät kognitiotiede kognitio vuorovaikutus kapteenit autonomia robotit käytettävyys rahtilaivat laivat järjestelmät tekoäly tietoisuus käyttöliittymät merenkulku
title Ihmisen ja robotin välinen yhteistyö : autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta
title_full Ihmisen ja robotin välinen yhteistyö : autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta
title_fullStr Ihmisen ja robotin välinen yhteistyö : autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta Ihmisen ja robotin välinen yhteistyö : autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta
title_full_unstemmed Ihmisen ja robotin välinen yhteistyö : autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta Ihmisen ja robotin välinen yhteistyö : autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta
title_short Ihmisen ja robotin välinen yhteistyö
title_sort ihmisen ja robotin välinen yhteistyö autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta
title_sub autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta
title_txtP Ihmisen ja robotin välinen yhteistyö : autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta
topic operointi Kognitiotiede Cognitive Science 601 käyttöjärjestelmät kognitiotiede kognitio vuorovaikutus kapteenit autonomia robotit käytettävyys rahtilaivat laivat järjestelmät tekoäly tietoisuus käyttöliittymät merenkulku
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede autonomia järjestelmät kapteenit kognitio kognitiotiede käytettävyys käyttöjärjestelmät käyttöliittymät laivat merenkulku operointi rahtilaivat robotit tekoäly tietoisuus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65523 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909174168
work_keys_str_mv AT pitkänentoni ihmisenjarobotinvälinenyhteistyöautonomisenrahtilaivanvaatimienprosessienjakäyttöjä