”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä” opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä

Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan opettajan itsereflektion ja informaalin oppimisen kuvauksia luokanopettajan blogikirjoituksissa. Tutkimuksessa sovelletaan narratiivista tutkimusotetta, analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Aineistona on Open viimeinen vuosi -niminen blogi. Blogite...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kosonen, Annamari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65516
_version_ 1826225696162185216
author Kosonen, Annamari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kosonen, Annamari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kosonen, Annamari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kosonen, Annamari
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan opettajan itsereflektion ja informaalin oppimisen kuvauksia luokanopettajan blogikirjoituksissa. Tutkimuksessa sovelletaan narratiivista tutkimusotetta, analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Aineistona on Open viimeinen vuosi -niminen blogi. Blogitekstit muodostavat tarinallisen kokonaisuuden, jossa bloggaaja luotaa arkisten tuokiokuvien kautta kasvatusfilosofiaansa ja oppimiskäsitystään sekä luo katsauksen työuransa eri vaiheisiin valottaen samalla myös koululaitoksen muutosta viime vuosikymmeninä. Yksittäisen opetustilanteen kuvaileminen syvenee useissa teksteissä laajemman ilmiön pohdinnoiksi. Tällöin arkista työtä reflektoimalla tapahtuu informaalia oppimista, jossa työstetään opettajuuteen liittyviä käsityksiä ja kokemuksia. Blogin kirjoittamisen voikin nähdä informaalisen oppimisen ja ammatillisen kasvun välineenä. Toisaalta bloggaaja työskenteli opettajana viimeistä vuottaan, joten kirjoitusprosessin voi mieltää myös jäähyväisinä työuralle ja eräänlaisen ammatillisen testamentin jättämisenä. Blogin voi käsittää myös opettajayhteisön vertaismentoroinnin foorumina, jossa lukijoilla on mahdollisuus työstää omaa ammattitaitoaan toisen opettajan reflektioprosessia seuraamalla. Kirjoittaja näyttäytyy tällöin kehittäjäopettajana, joka jakaa kokemuksiaan ja osaamistaan toisille sekä nostaa työhön liittyviä haasteita ja niiden mahdollisia ratkaisuja keskustelun piiriin.
first_indexed 2019-09-16T20:04:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kosonen, Annamari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-16T05:34:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-16T05:34:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65516", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tutkitaan opettajan itsereflektion ja informaalin oppimisen kuvauksia luokanopettajan blogikirjoituksissa. Tutkimuksessa sovelletaan narratiivista tutkimusotetta, analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Aineistona on Open viimeinen vuosi -niminen blogi. Blogitekstit muodostavat tarinallisen kokonaisuuden, jossa bloggaaja luotaa arkisten tuokiokuvien kautta kasvatusfilosofiaansa ja oppimisk\u00e4sityst\u00e4\u00e4n sek\u00e4 luo katsauksen ty\u00f6uransa eri vaiheisiin valottaen samalla my\u00f6s koululaitoksen muutosta viime vuosikymmenin\u00e4. Yksitt\u00e4isen opetustilanteen kuvaileminen syvenee useissa teksteiss\u00e4 laajemman ilmi\u00f6n pohdinnoiksi. T\u00e4ll\u00f6in arkista ty\u00f6t\u00e4 reflektoimalla tapahtuu informaalia oppimista, jossa ty\u00f6stet\u00e4\u00e4n opettajuuteen liittyvi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia. Blogin kirjoittamisen voikin n\u00e4hd\u00e4 informaalisen oppimisen ja ammatillisen kasvun v\u00e4lineen\u00e4. Toisaalta bloggaaja ty\u00f6skenteli opettajana viimeist\u00e4 vuottaan, joten kirjoitusprosessin voi mielt\u00e4\u00e4 my\u00f6s j\u00e4\u00e4hyv\u00e4isin\u00e4 ty\u00f6uralle ja er\u00e4\u00e4nlaisen ammatillisen testamentin j\u00e4tt\u00e4misen\u00e4. \r\nBlogin voi k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s opettajayhteis\u00f6n vertaismentoroinnin foorumina, jossa lukijoilla on mahdollisuus ty\u00f6st\u00e4\u00e4 omaa ammattitaitoaan toisen opettajan reflektioprosessia seuraamalla. Kirjoittaja n\u00e4ytt\u00e4ytyy t\u00e4ll\u00f6in kehitt\u00e4j\u00e4opettajana, joka jakaa kokemuksiaan ja osaamistaan toisille sek\u00e4 nostaa ty\u00f6h\u00f6n liittyvi\u00e4 haasteita ja niiden mahdollisia ratkaisuja keskustelun piiriin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-09-16T05:34:52Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-16T05:34:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKirjoittaminen on tehnyt teht\u00e4v\u00e4ns\u00e4\u201d : opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909164162", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsereflektio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "blogit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65516
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:12Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d0d227b7-c132-4520-b14a-2d0633a8e2a0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201909164162.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kosonen, Annamari ”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä” : opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 itsereflektio sosiaalinen media opettajat blogit opettajuus ammatillinen kehitys informaali oppiminen
title ”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä” : opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä
title_full ”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä” : opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä
title_fullStr ”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä” : opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä ”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä” : opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä
title_full_unstemmed ”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä” : opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä ”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä” : opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä
title_short ”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä”
title_sort kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä
title_sub opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä
title_txtP ”Kirjoittaminen on tehnyt tehtävänsä” : opettajan itsereflektio ja informaali oppiminen blogiteksteissä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 itsereflektio sosiaalinen media opettajat blogit opettajuus ammatillinen kehitys informaali oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys blogit informaali oppiminen itsereflektio opettajat opettajuus sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65516 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909164162
work_keys_str_mv AT kosonenannamari kirjoittaminenontehnyttehtävänsäopettajanitsereflektiojainformaalioppiminenblogi