Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä

Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia ja ajatuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä siitä mitä yläkouluikäiset ajattelevat yleisesti koululiikunnasta; onko se tykätty vai vihattu oppiaine? Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä liikuntatu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mattila, Salli
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65513
Description
Summary:Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia ja ajatuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä siitä mitä yläkouluikäiset ajattelevat yleisesti koululiikunnasta; onko se tykätty vai vihattu oppiaine? Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä liikuntatuntiviihtyvyyttä käsittelevään ilmiöön lähemmin ja luoda kokonaiskuvaa oppilaiden kokemusmaailmasta. Tutkimus on toteutettu laadullisin tutkimusmenetelmin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla keväällä 2019. Haastatteluun osallistui viisitoista 8.-9. luokan oppilasta kahdelta eri koululta ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina oppituntien aikana. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisesti fenomenologisen lähestymistavan mukaan. Tutkimuksen tulosten mukaan merkittävimmiksi liikuntatuntiviihtyvyyteen yhteydessä oleviin tekijöiksi nousi viisi pääteemaa: liikunnanopettaja, liikuntaryhmä, oppituntien sisällöt, kokemus pätevyydestä sekä vaikutusmahdollisuudet. Oppilaiden kokemuksien mukaan liikuntatunneilla viihtymiseen vaikuttivat muun muassa tasaiset joukkuejaot, mieluisat lajit, joukkuepelit, hyvät välineet ja hyvät liikuntapaikat, oma osaaminen, ryhmähenki ja ryhmäläisten kannustaminen, hauskuus, omat sekä ryhmän vaikutusmahdollisuudet, opettajan persoona sekä opettajan tasapuolinen kohtelu, auttaminen ja kannustaminen. Tulokset osoittivat koululiikunnan olevan nuorten keskuudessa pidetty oppiaine, riippuen siitä miten oppilaiden kuvaamat pääteemat toteutuvat tunneilla. Tutkimustuloksista selviää myös mitä yläkouluikäiset pitävät liikuntatuntien tärkeimpänä tehtävänä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää liikunnanopettajien koulutuksessa sekä oppiaineen yleisten tavoitteiden ja sisältöjen kehittämisessä. The aim of my thesis was to study the enjoyment of physical education (PE) classes and the impacts of the said enjoyment based on the experiences and thoughts of students in secondary school. Additionally, I researched what students in secondary school think about PE in general; is it a loved or hated subject in school? The aim of my study was to familiarise myself closely to the phenomenon of PE class enjoyability and develop an understanding on the pupils` experiences. The thesis was conducted with qualitative research methods by constructing semi-structured thematic interviews in spring 2019. There were 15 participants, from 8th and 9th grade from two different schools. The interviews were conducted as one-to-one interviews during PE classes. The research material was analysed by utilising phenomenological methods. The results showed five main themes as the most significant factors impacting PE class enjoyment; the PE teacher, the PE group, topics of the classes, the students' ability to affect topics of their classes and the students trust in their teachers' qualifications. Other factors that impact the enjoyability of a PE classes were; even division of skills between teams, enjoyable sports, team sports, good equipment, good places for classes, own skillset, team spirit and encouragement from others, fun, ability to affect the class as a group and on your own, personality of the teacher and equal treatment from the teacher, helping and cheering others. The results suggest that PE is liked among youth regardless of how the previous main themes are present in classes. The results also exhibit what the students deem to be the main purpose of PE classes. These results can be used in training of PE teachers and in developing the overall goals and contents of PE as a subject.