"Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa

Kolmannella luokalla matematiikan opetuksessa uusien käsitteiden ja sisällön määrä kasvaa alkuopetukseen nähden. Murtoluvun käsite on yksi näistä opetettavista asioista. Tämän tutkielman tarkoituksena on vertailla murtolukukäsitteen opetusta kolmessa eri kolmannen luokan matematiikan oppikirjassa. A...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mäki, Nella, Vihelä, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65509
_version_ 1826225711071887360
author Mäki, Nella Vihelä, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäki, Nella Vihelä, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäki, Nella Vihelä, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäki, Nella
datasource_str_mv jyx
description Kolmannella luokalla matematiikan opetuksessa uusien käsitteiden ja sisällön määrä kasvaa alkuopetukseen nähden. Murtoluvun käsite on yksi näistä opetettavista asioista. Tämän tutkielman tarkoituksena on vertailla murtolukukäsitteen opetusta kolmessa eri kolmannen luokan matematiikan oppikirjassa. Aineistona käytettiin kolmea matematiikan kolmannen luokan oppikirjaa, joista kaksi on matematiikan opetuksessa yleisesti käytettyjä kirjoja (Kymppi 3 kevät ja Tuhattaituri 3b) sekä yhtä unkarilaiseen Varga-Neményi –opetusmenetelmään perustuvaa kolmannen luokan matematiikan oppikirjaa (Matematiikkaa 3b). Tutkielman teoriaosuudessa kuvataan tutkimuksen taustatekijöitä, kuten oppikirjan roolia matematiikan opetuksessa sekä oppimiskäsitystä. Lisäksi teoriassa kuvataan matemaattisten taitojen kehitystä ja käsitteen opettamista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuskysymysten pohjalta syntyi kolme pääkategoriaa ja niitä täydentämään kolme alakategoriaa, jotka kirjattiin taulukoiksi. Syntyneet taulukot tiivistettiin käsiteluokiksi, jotka kirjoitettiin auki tulososiossa. Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että perinteisten oppikirjojen opetustapa on pääosin määritelmälähtöistä. Varga-Neményi -opetusmenetelmään perustuvassa oppikirjassa opetustapa puolestaan oli realistinen ja ongelmalähtöinen. Vaikka matematiikan opetuksessa käytettäisiin tässä tutkielmassa mukana olleita, yleisesti käytössä olevia oppikirjoja, voi opettaja omilla ratkaisuillaan muuttaa matematiikan opetustapaa realistiseen ja ongelmalähtöiseen suuntaan.
first_indexed 2019-09-13T20:01:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki, Nella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vihel\u00e4, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-13T06:29:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-13T06:29:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65509", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kolmannella luokalla matematiikan opetuksessa uusien k\u00e4sitteiden ja sis\u00e4ll\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4 kasvaa alkuopetukseen n\u00e4hden. Murtoluvun k\u00e4site on yksi n\u00e4ist\u00e4 opetettavista asioista. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on vertailla murtolukuk\u00e4sitteen opetusta kolmessa eri kolmannen luokan matematiikan oppikirjassa. Aineistona k\u00e4ytettiin kolmea matematiikan kolmannen luokan oppikirjaa, joista kaksi on matematiikan opetuksessa yleisesti k\u00e4ytettyj\u00e4 kirjoja (Kymppi 3 kev\u00e4t ja Tuhattaituri 3b) sek\u00e4 yht\u00e4 unkarilaiseen Varga-Nem\u00e9nyi \u2013opetusmenetelm\u00e4\u00e4n perustuvaa kolmannen luokan matematiikan oppikirjaa (Matematiikkaa 3b).\nTutkielman teoriaosuudessa kuvataan tutkimuksen taustatekij\u00f6it\u00e4, kuten oppikirjan roolia matematiikan opetuksessa sek\u00e4 oppimisk\u00e4sityst\u00e4. Lis\u00e4ksi teoriassa kuvataan matemaattisten taitojen kehityst\u00e4 ja k\u00e4sitteen opettamista. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tutkimuskysymysten pohjalta syntyi kolme p\u00e4\u00e4kategoriaa ja niit\u00e4 t\u00e4ydent\u00e4m\u00e4\u00e4n kolme alakategoriaa, jotka kirjattiin taulukoiksi. Syntyneet taulukot tiivistettiin k\u00e4siteluokiksi, jotka kirjoitettiin auki tulososiossa.\nTutkimuksen tuloksina voidaan todeta, ett\u00e4 perinteisten oppikirjojen opetustapa on p\u00e4\u00e4osin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4l\u00e4ht\u00f6ist\u00e4. Varga-Nem\u00e9nyi -opetusmenetelm\u00e4\u00e4n perustuvassa oppikirjassa opetustapa puolestaan oli realistinen ja ongelmal\u00e4ht\u00f6inen. Vaikka matematiikan opetuksessa k\u00e4ytett\u00e4isiin t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa mukana olleita, yleisesti k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevia oppikirjoja, voi opettaja omilla ratkaisuillaan muuttaa matematiikan opetustapaa realistiseen ja ongelmal\u00e4ht\u00f6iseen suuntaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-09-13T06:29:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-13T06:29:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "murtolukuk\u00e4site", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjavertailu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetustapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?\" : murtolukuk\u00e4sitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909134152", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "murtoluvut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65509
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b35bfb0a-295a-4165-8c61-73ed63d85ea2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201909134152.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäki, Nella Vihelä, Elina "Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa murtolukukäsite oppikirjavertailu opetustapa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka oppikirjat opetus murtoluvut matemaattiset taidot
title "Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa
title_full "Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa
title_fullStr "Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa "Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa
title_full_unstemmed "Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa "Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa
title_short "Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?"
title_sort kumpi on suurempi puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa
title_sub murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa
title_txtP "Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa
topic murtolukukäsite oppikirjavertailu opetustapa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka oppikirjat opetus murtoluvut matemaattiset taidot
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education matemaattiset taidot matematiikka murtolukukäsite murtoluvut opetus opetustapa oppikirjat oppikirjavertailu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65509 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909134152
work_keys_str_mv AT mäkinella kumpionsuurempipuoletkolmasosastavaikolmasosanpuolikasmurtolukukäsitteenopettaminenkol