Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta

Tutkielman aiheena oli tehostettu tuki kolmiportaisen tuen järjestelmässä osana inklusiivista koulua. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli tehostetusta tuesta ja millaisia kokemuksia heillä oli tuen arvioinnista. Tutkielman tarko...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Lehtimäki, Minna, Saarikko, Jenni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65474
_version_ 1828193084837462016
author Lehtimäki, Minna Saarikko, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtimäki, Minna Saarikko, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtimäki, Minna Saarikko, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtimäki, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman aiheena oli tehostettu tuki kolmiportaisen tuen järjestelmässä osana inklusiivista koulua. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli tehostetusta tuesta ja millaisia kokemuksia heillä oli tuen arvioinnista. Tutkielman tarkoituksena oli myös selvittää luokanopettajien hyviksi kokemia käytännön keinoja tehostetun tuen toteuttamisesta. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tieteenfilosofinen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto koostui neljän luokanopettajan haastattelusta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin Perttulan (1995) kuvaaman viisivaiheisen mallin mukaan. Analyysimenetelmä pohjautuu Giorgin kehittämään fenomenologisen psykologian metodiin. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajat kokivat tehostetun tuen hyödyllisenä, vaikkakin sen selkiyttämistä toivottiin. Yhteistyö eri ammattiryhmien kanssa nähtiin merkityksellisenä tehostetun tuen aikana. Arvioidessaan tehostetun tuen vaikuttavuutta, opettajat osasivat hyödyntää keräämäänsä arviointitietoa vastaamaan yksilöllisesti oppilaidensa tarpeisiin. Tutkimuksestamme ilmeni tukiresurssien varsin vaihteleva saatavuus. Resursseja toivottiin lisää ja niiden kohdistamisen toivottiin olevan tarkoituksenmukaisempaa. Tutkimustuloksissa näkyi luokanopettajan työssä lisääntynyt erityispedagogisen osaamisen tarve, johon opettajakoulutuksen olisi vastattava.
first_indexed 2024-09-11T08:50:14Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leivo, Marjaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtim\u00e4ki, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarikko, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-11T05:54:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-11T05:54:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65474", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman aiheena oli tehostettu tuki kolmiportaisen tuen j\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 osana\ninklusiivista koulua.\nTarkoituksena oli pyrki\u00e4 kuvaamaan, ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja tulkitsemaan, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli tehostetusta tuesta ja millaisia kokemuksia heill\u00e4 oli tuen arvioinnista. Tutkielman tarkoituksena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien hyviksi kokemia k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n keinoja tehostetun tuen toteuttamisesta.\nTutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tieteenfilosofinen\nl\u00e4ht\u00f6kohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto koostui nelj\u00e4n\nluokanopettajan haastattelusta. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin Perttulan (1995) kuvaaman viisivaiheisen mallin mukaan. Analyysimenetelm\u00e4 pohjautuu Giorgin kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n fenomenologisen psykologian metodiin.\nTutkimustulosten mukaan luokanopettajat kokivat tehostetun tuen hy\u00f6dyllisen\u00e4, vaikkakin sen selkiytt\u00e4mist\u00e4 toivottiin. Yhteisty\u00f6 eri ammattiryhmien\nkanssa n\u00e4htiin merkityksellisen\u00e4 tehostetun tuen aikana. Arvioidessaan tehostetun tuen vaikuttavuutta, opettajat osasivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ker\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 arviointitietoa vastaamaan yksil\u00f6llisesti oppilaidensa tarpeisiin. Tutkimuksestamme ilmeni\ntukiresurssien varsin vaihteleva saatavuus. Resursseja toivottiin lis\u00e4\u00e4 ja niiden\nkohdistamisen toivottiin olevan tarkoituksenmukaisempaa. Tutkimustuloksissa\nn\u00e4kyi luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntynyt erityispedagogisen osaamisen tarve, johon opettajakoulutuksen olisi vastattava.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-09-11T05:54:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-11T05:54:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tehostettu tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909114092", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65474
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:04Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtimäki, Minna Saarikko, Jenni Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta tehostettu tuki Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat kolmiportainen tuki inkluusio tukeminen varhainen tuki
title Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta
title_full Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta
title_short Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta
title_sort luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia tehostetusta tuesta
topic tehostettu tuki Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat kolmiportainen tuki inkluusio tukeminen varhainen tuki
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education inkluusio kolmiportainen tuki luokanopettajat tehostettu tuki tukeminen varhainen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65474 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909114092
work_keys_str_mv AT lehtimäkiminna luokanopettajienkokemuksiatehostetustatuesta