Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa

Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaalaopetuksen konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentumista heidän konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassaan. Tarkoituksena oli syventää tietoa erityisopettajien vaikutusmahdollisuuksista ja rajoituksista konsultatiivisessa työotteess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tiusanen, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65469
_version_ 1826225699705323520
author Tiusanen, Henna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tiusanen, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tiusanen, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tiusanen, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaalaopetuksen konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentumista heidän konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassaan. Tarkoituksena oli syventää tietoa erityisopettajien vaikutusmahdollisuuksista ja rajoituksista konsultatiivisessa työotteessa. Tutkimustehtävät sisälsivät erityisopettajien toimijuuden asemoinnin kartoittamista sekä asemointia kuvaavien tarinatyyppien muodostamista. Tutkimukseen osallistui viisi konsultoivaa erityisopettajaa neljästä sairaalaopetuksen yksiköstä. Aineisto kerättiin kerronnallisina haastatteluina ja analysoitiin Greimasin aktanttimallia hyödyntäen. Analyysissa tuloksiksi muodostui viisi tarinatyyppiä toimijuudesta konsultaatiotilanteissa: sitoutuneen toimijuuden tarinat, refleksiivisen toimijuuden tarinat, intuitiivisen toimijuuden tarinat, myötäilevän toimijuuden tarinat sekä neuvottoman toimijuuden tarinat. Konsultoivat erityisopettajat rakensivat pääsääntöisesti vahvaa ammatillista toimijuutta kerronnassaan. Prosessikeskeisissä työoloissa vahva toimijuus ilmeni valtaosin refleksiivisiä ja intuitiivisia vaikutuskeinoja hyödynnettäessä. Toisaalta näiden vaikutuskeinojen yhteydessä kerrottiin usein myös työssä koetuista, ulkopuolelta asetettavista rajoitteista. Tulokset antavat viitteitä siitä, että konsultin työtä merkityksellistävät ajattelutavat voivat lisätä kokemusta konsultaation oppilaslähtöisen ja yhteistoiminnallisen otteen toteutumisesta ja siten työn hallinnasta. Tutkimus herättää kuitenkin kysymyksen konsultaation oppilaskeskeisen ja koulukäytäntöjä uudistavan välillisen intervention tavoitettavuudesta koulukonsultaatiossa
first_indexed 2024-09-11T08:52:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiusanen, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-10T06:43:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-10T06:43:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65469", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaalaopetuksen konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentumista heid\u00e4n konsultaatiotilanteita k\u00e4sittelev\u00e4ss\u00e4 kerronnassaan. Tarkoituksena oli syvent\u00e4\u00e4 tietoa erityisopettajien vaikutusmahdollisuuksista ja rajoituksista konsultatiivisessa ty\u00f6otteessa. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4t sis\u00e4lsiv\u00e4t erityisopettajien toimijuuden asemoinnin kartoittamista sek\u00e4 asemointia kuvaavien tarinatyyppien muodostamista. \nTutkimukseen osallistui viisi konsultoivaa erityisopettajaa nelj\u00e4st\u00e4 sairaalaopetuksen yksik\u00f6st\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin kerronnallisina haastatteluina ja analysoitiin Greimasin aktanttimallia hy\u00f6dynt\u00e4en. Analyysissa tuloksiksi muodostui viisi tarinatyyppi\u00e4 toimijuudesta konsultaatiotilanteissa: sitoutuneen toimijuuden tarinat, refleksiivisen toimijuuden tarinat, intuitiivisen toimijuuden tarinat, my\u00f6t\u00e4ilev\u00e4n toimijuuden tarinat sek\u00e4 neuvottoman toimijuuden tarinat.\nKonsultoivat erityisopettajat rakensivat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti vahvaa ammatillista toimijuutta kerronnassaan. Prosessikeskeisiss\u00e4 ty\u00f6oloissa vahva toimijuus ilmeni valtaosin refleksiivisi\u00e4 ja intuitiivisia vaikutuskeinoja hy\u00f6dynnett\u00e4ess\u00e4. Toisaalta n\u00e4iden vaikutuskeinojen yhteydess\u00e4 kerrottiin usein my\u00f6s ty\u00f6ss\u00e4 koetuista, ulkopuolelta asetettavista rajoitteista.\nTulokset antavat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 konsultin ty\u00f6t\u00e4 merkityksellist\u00e4v\u00e4t ajattelutavat voivat lis\u00e4t\u00e4 kokemusta konsultaation oppilasl\u00e4ht\u00f6isen ja yhteistoiminnallisen otteen toteutumisesta ja siten ty\u00f6n hallinnasta. Tutkimus her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kuitenkin kysymyksen konsultaation oppilaskeskeisen ja kouluk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 uudistavan v\u00e4lillisen intervention tavoitettavuudesta koulukonsultaatiossa", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-09-10T06:43:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-10T06:43:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita k\u00e4sittelev\u00e4ss\u00e4 kerronnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909104077", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konsultointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sairaalaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kerronta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65469
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6035e3ab-5486-41ca-8d8e-8e3b156a32f2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201909104077.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiusanen, Henna Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopetus erityisopettajat toimijuus konsultointi sairaalaopetus kerronta
title Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa
title_full Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa
title_fullStr Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa
title_full_unstemmed Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa
title_short Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa
title_sort konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa
title_txtP Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopetus erityisopettajat toimijuus konsultointi sairaalaopetus kerronta
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat erityisopetus kerronta konsultointi sairaalaopetus toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65469 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909104077
work_keys_str_mv AT tiusanenhenna konsultoivienerityisopettajienammatillisentoimijuudenrakentuminenkonsultaatiotilan