Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voiko suhdekehysteoriaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvilla 3D-mobiilipeli Magiksella sekä Oma Juttu -ryhmäinterventiolla edistää 4.–6.-luokkalaisten oppilaiden sosioemotionaalista hyvinvointia. Tutkimus on osa 3-vuotista Voi hy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pennström, Linda
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Psykologian laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Psychology, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65455
_version_ 1826225717548941312
author Pennström, Linda
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Psykologian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Psychology Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pennström, Linda Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Psykologian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Psychology Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pennström, Linda Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Psykologian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Psychology Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pennström, Linda
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voiko suhdekehysteoriaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvilla 3D-mobiilipeli Magiksella sekä Oma Juttu -ryhmäinterventiolla edistää 4.–6.-luokkalaisten oppilaiden sosioemotionaalista hyvinvointia. Tutkimus on osa 3-vuotista Voi hyvin koulussa / Må bra i skolan -kehityshanketta, jonka toteuttivat Pohjanmaan Kriisikeskus Valo ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitos. Hankkeen tavoitteena on ehkäistä ja vähentää kiusaamista sekä vaikuttaa mielenterveyttä edistäviin ja kiusaamista vähentäviin arvoihin, asenteisiin ja toimintaan. Tutkimukseen osallistui 37 oppilasta kolmesta länsisuomalaisesta alakoulusta. Heidän sosioemotionaalista hyvinvointiaan mitattiin Vahvuudet ja Vaikeudet (engl. Strengths and Difficulties Questionnaire; SDQ) -kyselyllä, jonka oppilaat täyttivät ryhmäintervention alussa ja loputtua. Lisäksi 26 oppilaan opettajat arvioivat oppilaitaan SDQ-kyselyllä. Oppilaiden kokemuksia kartoitettiin interventioiden lopuksi loppuhaastattelulomakkeilla. Oma Juttu -ryhmässä prososiaalinen käytös sekä kaverisuhteiden ongelmat kasvoivat tilastollisesti merkitsevästi oppilaiden oman arvion mukaan. Magis-peliryhmässä prososiaalinen käytös väheni opettajien arvion mukaan. Oppilaat olivat varsin tyytyväisiä Oma Juttu- ja Magis-peli-interventioihin, ja lähes kaikki vastaajat suosittelisivat interventiota muille oppilaille mielellään. Tutkimus tuo uutta tietoa HOT-pohjaisten interventioiden soveltumisesta peruskouluikäisille, ja oppilaiden myönteisten kokemusten perusteella interventioille olisi tarvetta koulumaailmassa. Asiasanat: sosioemotionaalinen hyvinvointi, hyväksymis- ja omistautumisterapia, Magis-peli, interventio Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voiko suhdekehysteoriaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvilla 3D-mobiilipeli Magiksella sekä Oma Juttu -ryhmäinterventiolla edistää 4.–6.-luokkalaisten oppilaiden sosioemotionaalista hyvinvointia. Tutkimus on osa 3-vuotista Voi hyvin koulussa / Må bra i skolan -kehityshanketta, jonka toteuttivat Pohjanmaan Kriisikeskus Valo ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitos. Hankkeen tavoitteena on ehkäistä ja vähentää kiusaamista sekä vaikuttaa mielenterveyttä edistäviin ja kiusaamista vähentäviin arvoihin, asenteisiin ja toimintaan. Tutkimukseen osallistui 37 oppilasta kolmesta länsisuomalaisesta alakoulusta. Heidän sosioemotionaalista hyvinvointiaan mitattiin Vahvuudet ja Vaikeudet (engl. Strengths and Difficulties Questionnaire; SDQ) -kyselyllä, jonka oppilaat täyttivät ryhmäintervention alussa ja loputtua. Lisäksi 26 oppilaan opettajat arvioivat oppilaitaan SDQ-kyselyllä. Oppilaiden kokemuksia kartoitettiin interventioiden lopuksi loppuhaastattelulomakkeilla. Oma Juttu -ryhmässä prososiaalinen käytös sekä kaverisuhteiden ongelmat kasvoivat tilastollisesti merkitsevästi oppilaiden oman arvion mukaan. Magis-peliryhmässä prososiaalinen käytös väheni opettajien arvion mukaan. Oppilaat olivat varsin tyytyväisiä Oma Juttu- ja Magis-peli-interventioihin, ja lähes kaikki vastaajat suosittelisivat interventiota muille oppilaille mielellään. Tutkimus tuo uutta tietoa HOT-pohjaisten interventioiden soveltumisesta peruskouluikäisille, ja oppilaiden myönteisten kokemusten perusteella interventioille olisi tarvetta koulumaailmassa. Asiasanat: sosioemotionaalinen hyvinvointi, hyväksymis- ja omistautumisterapia, Magis-peli, interventio
first_indexed 2019-09-09T20:01:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lappalainen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mets\u00e4pelto, Riitta-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pennstr\u00f6m, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-09T05:12:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-09T05:12:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65455", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, voiko suhdekehysteoriaan ja hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvilla 3D-mobiilipeli Magiksella sek\u00e4 Oma Juttu -ryhm\u00e4interventiolla edist\u00e4\u00e4 4.\u20136.-luokkalaisten oppilaiden\nsosioemotionaalista hyvinvointia. Tutkimus on osa 3-vuotista Voi hyvin koulussa / M\u00e5 bra i skolan -kehityshanketta, jonka toteuttivat Pohjanmaan Kriisikeskus Valo ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston psykologian laitos. Hankkeen tavoitteena on\nehk\u00e4ist\u00e4 ja v\u00e4hent\u00e4\u00e4 kiusaamista sek\u00e4 vaikuttaa mielenterveytt\u00e4 edist\u00e4viin ja kiusaamista v\u00e4hent\u00e4viin arvoihin, asenteisiin ja toimintaan.\n\nTutkimukseen osallistui 37 oppilasta kolmesta l\u00e4nsisuomalaisesta alakoulusta. Heid\u00e4n sosioemotionaalista hyvinvointiaan mitattiin Vahvuudet ja Vaikeudet (engl. Strengths and Difficulties Questionnaire; SDQ) -kyselyll\u00e4, jonka oppilaat t\u00e4yttiv\u00e4t ryhm\u00e4intervention alussa ja loputtua. Lis\u00e4ksi 26 oppilaan opettajat arvioivat oppilaitaan SDQ-kyselyll\u00e4. Oppilaiden kokemuksia kartoitettiin interventioiden lopuksi loppuhaastattelulomakkeilla.\n\nOma Juttu -ryhm\u00e4ss\u00e4 prososiaalinen k\u00e4yt\u00f6s sek\u00e4 kaverisuhteiden ongelmat kasvoivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti oppilaiden oman arvion mukaan. Magis-peliryhm\u00e4ss\u00e4 prososiaalinen k\u00e4yt\u00f6s v\u00e4heni opettajien arvion mukaan. Oppilaat\nolivat varsin tyytyv\u00e4isi\u00e4 Oma Juttu- ja Magis-peli-interventioihin, ja l\u00e4hes kaikki vastaajat suosittelisivat interventiota muille oppilaille mielell\u00e4\u00e4n. Tutkimus tuo uutta tietoa HOT-pohjaisten interventioiden soveltumisesta peruskouluik\u00e4isille,\nja oppilaiden my\u00f6nteisten kokemusten perusteella interventioille olisi tarvetta koulumaailmassa.\n\nAsiasanat: sosioemotionaalinen hyvinvointi, hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapia, Magis-peli, interventio", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, voiko suhdekehysteoriaan ja hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvilla 3D-mobiilipeli Magiksella sek\u00e4 Oma Juttu -ryhm\u00e4interventiolla edist\u00e4\u00e4 4.\u20136.-luokkalaisten oppilaiden\nsosioemotionaalista hyvinvointia. Tutkimus on osa 3-vuotista Voi hyvin koulussa / M\u00e5 bra i skolan -kehityshanketta, jonka toteuttivat Pohjanmaan Kriisikeskus Valo ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston psykologian laitos. Hankkeen tavoitteena on\nehk\u00e4ist\u00e4 ja v\u00e4hent\u00e4\u00e4 kiusaamista sek\u00e4 vaikuttaa mielenterveytt\u00e4 edist\u00e4viin ja kiusaamista v\u00e4hent\u00e4viin arvoihin, asenteisiin ja toimintaan.\n\nTutkimukseen osallistui 37 oppilasta kolmesta l\u00e4nsisuomalaisesta alakoulusta. Heid\u00e4n sosioemotionaalista hyvinvointiaan mitattiin Vahvuudet ja Vaikeudet (engl. Strengths and Difficulties Questionnaire; SDQ) -kyselyll\u00e4, jonka oppilaat t\u00e4yttiv\u00e4t ryhm\u00e4intervention alussa ja loputtua. Lis\u00e4ksi 26 oppilaan opettajat arvioivat oppilaitaan SDQ-kyselyll\u00e4. Oppilaiden kokemuksia kartoitettiin interventioiden lopuksi loppuhaastattelulomakkeilla.\n\nOma Juttu -ryhm\u00e4ss\u00e4 prososiaalinen k\u00e4yt\u00f6s sek\u00e4 kaverisuhteiden ongelmat kasvoivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti oppilaiden oman arvion mukaan. Magis-peliryhm\u00e4ss\u00e4 prososiaalinen k\u00e4yt\u00f6s v\u00e4heni opettajien arvion mukaan. Oppilaat\nolivat varsin tyytyv\u00e4isi\u00e4 Oma Juttu- ja Magis-peli-interventioihin, ja l\u00e4hes kaikki vastaajat suosittelisivat interventiota muille oppilaille mielell\u00e4\u00e4n. Tutkimus tuo uutta tietoa HOT-pohjaisten interventioiden soveltumisesta peruskouluik\u00e4isille,\nja oppilaiden my\u00f6nteisten kokemusten perusteella interventioille olisi tarvetta koulumaailmassa.\n\nAsiasanat: sosioemotionaalinen hyvinvointi, hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapia, Magis-peli, interventio", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-09-09T05:12:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-09T05:12:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Magis-peli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhm\u00e4interventiot 4.\u20136.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edist\u00e4jin\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909094054", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilipelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65455
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/44cb2e8e-3012-44c0-a7d0-b0460b00dbc8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201909094054.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pennström, Linda Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä sosioemotionaalinen hyvinvointi Magis-peli Psykologia Psychology Luokanopettajakoulutus Teacher Education 202 103 interventio hyväksymis- ja omistautumisterapia mobiilipelit sosioemotionaaliset taidot
title Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä
title_full Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä
title_fullStr Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä
title_full_unstemmed Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä
title_short Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä
title_sort magis 3d mobiilipeli ja oma juttu ryhmäinterventiot 4 6 luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä
title_txtP Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä
topic sosioemotionaalinen hyvinvointi Magis-peli Psykologia Psychology Luokanopettajakoulutus Teacher Education 202 103 interventio hyväksymis- ja omistautumisterapia mobiilipelit sosioemotionaaliset taidot
topic_facet 103 202 Luokanopettajakoulutus Magis-peli Psychology Psykologia Teacher Education hyväksymis- ja omistautumisterapia interventio mobiilipelit sosioemotionaalinen hyvinvointi sosioemotionaaliset taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65455 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909094054
work_keys_str_mv AT pennströmlinda magis3dmobiilipelijaomajutturyhmäinterventiot46luokkalaistensosioemotionaalisenhy