Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voiko suhdekehysteoriaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvilla 3D-mobiilipeli Magiksella sekä Oma Juttu -ryhmäinterventiolla edistää 4.–6.-luokkalaisten oppilaiden sosioemotionaalista hyvinvointia. Tutkimus on osa 3-vuotista Voi hy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pennström, Linda
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Psykologian laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Psychology, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65455
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voiko suhdekehysteoriaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvilla 3D-mobiilipeli Magiksella sekä Oma Juttu -ryhmäinterventiolla edistää 4.–6.-luokkalaisten oppilaiden sosioemotionaalista hyvinvointia. Tutkimus on osa 3-vuotista Voi hyvin koulussa / Må bra i skolan -kehityshanketta, jonka toteuttivat Pohjanmaan Kriisikeskus Valo ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitos. Hankkeen tavoitteena on ehkäistä ja vähentää kiusaamista sekä vaikuttaa mielenterveyttä edistäviin ja kiusaamista vähentäviin arvoihin, asenteisiin ja toimintaan. Tutkimukseen osallistui 37 oppilasta kolmesta länsisuomalaisesta alakoulusta. Heidän sosioemotionaalista hyvinvointiaan mitattiin Vahvuudet ja Vaikeudet (engl. Strengths and Difficulties Questionnaire; SDQ) -kyselyllä, jonka oppilaat täyttivät ryhmäintervention alussa ja loputtua. Lisäksi 26 oppilaan opettajat arvioivat oppilaitaan SDQ-kyselyllä. Oppilaiden kokemuksia kartoitettiin interventioiden lopuksi loppuhaastattelulomakkeilla. Oma Juttu -ryhmässä prososiaalinen käytös sekä kaverisuhteiden ongelmat kasvoivat tilastollisesti merkitsevästi oppilaiden oman arvion mukaan. Magis-peliryhmässä prososiaalinen käytös väheni opettajien arvion mukaan. Oppilaat olivat varsin tyytyväisiä Oma Juttu- ja Magis-peli-interventioihin, ja lähes kaikki vastaajat suosittelisivat interventiota muille oppilaille mielellään. Tutkimus tuo uutta tietoa HOT-pohjaisten interventioiden soveltumisesta peruskouluikäisille, ja oppilaiden myönteisten kokemusten perusteella interventioille olisi tarvetta koulumaailmassa. Asiasanat: sosioemotionaalinen hyvinvointi, hyväksymis- ja omistautumisterapia, Magis-peli, interventio Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voiko suhdekehysteoriaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvilla 3D-mobiilipeli Magiksella sekä Oma Juttu -ryhmäinterventiolla edistää 4.–6.-luokkalaisten oppilaiden sosioemotionaalista hyvinvointia. Tutkimus on osa 3-vuotista Voi hyvin koulussa / Må bra i skolan -kehityshanketta, jonka toteuttivat Pohjanmaan Kriisikeskus Valo ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitos. Hankkeen tavoitteena on ehkäistä ja vähentää kiusaamista sekä vaikuttaa mielenterveyttä edistäviin ja kiusaamista vähentäviin arvoihin, asenteisiin ja toimintaan. Tutkimukseen osallistui 37 oppilasta kolmesta länsisuomalaisesta alakoulusta. Heidän sosioemotionaalista hyvinvointiaan mitattiin Vahvuudet ja Vaikeudet (engl. Strengths and Difficulties Questionnaire; SDQ) -kyselyllä, jonka oppilaat täyttivät ryhmäintervention alussa ja loputtua. Lisäksi 26 oppilaan opettajat arvioivat oppilaitaan SDQ-kyselyllä. Oppilaiden kokemuksia kartoitettiin interventioiden lopuksi loppuhaastattelulomakkeilla. Oma Juttu -ryhmässä prososiaalinen käytös sekä kaverisuhteiden ongelmat kasvoivat tilastollisesti merkitsevästi oppilaiden oman arvion mukaan. Magis-peliryhmässä prososiaalinen käytös väheni opettajien arvion mukaan. Oppilaat olivat varsin tyytyväisiä Oma Juttu- ja Magis-peli-interventioihin, ja lähes kaikki vastaajat suosittelisivat interventiota muille oppilaille mielellään. Tutkimus tuo uutta tietoa HOT-pohjaisten interventioiden soveltumisesta peruskouluikäisille, ja oppilaiden myönteisten kokemusten perusteella interventioille olisi tarvetta koulumaailmassa. Asiasanat: sosioemotionaalinen hyvinvointi, hyväksymis- ja omistautumisterapia, Magis-peli, interventio