Modukset suomea vieraana kielenä opiskelevien teksteissä

Tutkielmassa selvitetään, miten suomea vieraana kielenä opiskelevat käyttävät moduksia kirjoitelmissaan. Modukset ovat yksi keino ilmaista modaalisuutta eli esimerkiksi puhujan suhtautumista, asennetta, arvioita tai toiveita. Modaalisuutta ja modaaliverbejä on tutkittu aiemminkin suomen kielen maist...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keränen, Tuula
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65454
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa selvitetään, miten suomea vieraana kielenä opiskelevat käyttävät moduksia kirjoitelmissaan. Modukset ovat yksi keino ilmaista modaalisuutta eli esimerkiksi puhujan suhtautumista, asennetta, arvioita tai toiveita. Modaalisuutta ja modaaliverbejä on tutkittu aiemminkin suomen kielen maisterintutkielmissa, mutta pelkästään moduksiin keskittyvää tutkimusta ei ole tehty. Kysymystä lähestytään Kansainvälisestä oppijansuomen korpuksesta (ICLFI) löytyvien modusten avulla. Tarkemmat tutkimuskysymykset reflektoivat tutkimuksessa päämetodina käy- tettyä DEMfad-mallia, jolla kuvataan valitun kielenpiirteen kehittymistä sen tarkempien osapiirteiden kautta. Oppijat ovat harjaantuneempia sekä modusten muodostamisessa että niiden semanttisessa käytössä taitotasoilla edettäessä. Konditionaali ja imperatiivi ovat helpoimmat modukset ottaa käyttöön. Erityisesti konditionaalin käyttökenttä laajenee taitotasoilla edettäessä, mutta konditionaalin muodostuksessa on kuitenkin ongelmia vielä B1 ja B2 -taitotasoilla. Potentiaali on moduksista harvinaisin ja haastavin. Sen täydellistä semanttista käyttöä ei hallita vielä korkeimmillakaan taitotasoilla. Aineistosta nousi myös esille kiinnostava sivuhuomio fraasi- ja rakennehakuisuuden osalta imperatiivissa. Imperatiivia käytetään ikään kuin huomaamatta osana fraaseja ja muita vakiintuneita rakenteita. Tutkimuksesta saadut tulokset eivät ole ehdottoman tarkkoja, johtuen aineiston erilaisista haasteista. Näihin kuuluivat annotaatiovirheet ja vähäiset osumamäärät erityisesti potentiaalissa ja imperatiivissa, mutta myös yleisesti taitotasoilla A1 ja C2. Tutkimus antoi kuitenkin viitteitä siitä, että modusten suhteellinen frekvenssi yleensä kasvaa ja modusten semanttinen käyttökenttä laajenee taitotasoilla etenemisen myötä. Tutkimus nosti esille tarpeen ICLFI-aineiston annotaation korjaamisesta ainakin modusten osalta. Tutkimus myös motivoi useita jatkotutkimusmahdollisuuksia moduksiin liittyen. Näennäisesti jopa yksinkertaiselta vaikuttava modusten aihealue pitää sisällään lukuisia kiinnostavia jatkokysymyksiä muun muassa muiden modaalisuuden keinojen ja modusten suhteesta oppijan kielessä.