Raízes da música e movimento brasileiros liikkeen ja tanssin merkitys brasilialaisessa kansanmusiikissa

Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka selvittää miten brasilialaiset musiikin- ja tanssinopettajat kokevat musiikin sekä liikkeen/tanssin ilmenemisen ja niiden välisen yhteyden brasilialaiseen kansanmusiikkiin. Tämän ohella tutkimuksessa tarkastellaan miten nämä opettajat hyöd...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ylikoski, Tea
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65453
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka selvittää miten brasilialaiset musiikin- ja tanssinopettajat kokevat musiikin sekä liikkeen/tanssin ilmenemisen ja niiden välisen yhteyden brasilialaiseen kansanmusiikkiin. Tämän ohella tutkimuksessa tarkastellaan miten nämä opettajat hyödyntävät musiikkia ja liikettä omassa opetuksessaan. Tutkimusaihetta lähestytään etnomusikologisesta näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa tutustutaan aikaisempaan tutkimukseen brasilialaisesta kansanmusiikista, eritoten sen afrobrasilialaisiin vaikutteisiin, sekä kulttuuriin ja kehollisuuteen. Aikaisempaa tutkimusta kehollisuudesta brasilialaisessa perinnemusiikissa ei ole paljoa, minkä lisäksi on otettava huomioon brasilialaisten kansanmusiikkityylien lukematon määrä. Tutkimusaineisto kerättiin kesällä 2017 viiden teemahaastattelun kautta ja aineiston analyysissa käytettiin teemoittelua. Tulosten mukaan opettajat kokevat, että musiikilla ja liikkeellä on luontainen yhteys, joka ilmenee eri tavoin. Eritoten brasilialaisessa kansanmusiikissa tämä yhteys on ilmeinen. Kuitenkin musiikin ja tanssin yhteys näyttäytyy erilaisena maanosasta ja kulttuuripiiristä riippuen. Taustalla vaikuttaa erityisesti afrobrasilialainen kulttuuri, jossa musiikki, tanssi, uskonnot ja seremoniat yhdistyvät luontaisesti. Opettajat hyödyntävät omassa opetuksessaan musiikin ja liikkeen läheistä yhteyttä ja soveltavat brasilialaista kansanmusiikkia sen kulttuurillisia juuria arvostaen.