Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten luku- ja laskumotivaatio ovat yhteydessä luku- ja laskusujuvuuteen ja niiden kehitykseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sukupuolen yhteyttä lukemisen ja laskemisen taitotasoon ja sujuvuuden kehitykseen sekä luku- ja laskumotivaatioon. Tutkimus toteutettiin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Knaappila, Emma Liina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65442
_version_ 1828193084812296192
author Knaappila, Emma Liina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Knaappila, Emma Liina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Knaappila, Emma Liina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Knaappila, Emma Liina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten luku- ja laskumotivaatio ovat yhteydessä luku- ja laskusujuvuuteen ja niiden kehitykseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sukupuolen yhteyttä lukemisen ja laskemisen taitotasoon ja sujuvuuden kehitykseen sekä luku- ja laskumotivaatioon. Tutkimus toteutettiin osana FLARE-hanketta, johon osallistui 200 keskisuomalaista oppilasta. Aineisto kerättiin pitkittäistutkimuksena ensimmäisen luokan keväästä kolmannen luokan kevääseen. Luku- ja laskusujuvuutta mitattiin aikarajallisilla testeillä. Motivaatiotiedot kerättiin kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin korrelaatioanalyysillä, toistettujen mittausten kovarianssianalyysillä ja riippumattomien otosten testillä. Tulosten mukaan motivaatio on yhteydessä sekä lukemisen että laskemisen sujuvuuden kehitykseen ensimmäiseltä luokalta kolmannelle luokalle. Lukumotivaation ja -sujuvuuden kehityksen välillä on positiivinen yhteys ensimmäisen ja toisen luokan välillä, ja negatiivinen yhteys toisen ja kolmannen luokan välillä. Laskumotivaation ja -sujuvuuden välillä ei ole yhteyttä ensimmäisen ja toisen eikä toisen ja kolmannen luokan välillä. Tulokset myös osoittivat, että sukupuolella ei ole yhteyttä luku- ja laskusujuvuuden taitotasoon ja kehitykseen. Sukupuolella ei ole myös yhteyttä lukumotivaatioon, mutta laskumotivaatioon yhteys on havaittavissa kolmannella luokalla poikien eduksi. Tutkimus täydentää aiempia tutkimuksia luku- ja laskusujuvuuden kehittymisestä ja motivaation yhteydestä siihen. Luku- ja laskusujuvuuteen sekä motivaatioon tulisi kiinnittää huomiota varhaisessa vaiheessa, jotta alkuopeuksen keskeisin tavoite sujuvan luku- ja laskutaidon hallinnasta toteutuisi.
first_indexed 2019-09-06T20:03:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Knaappila, Emma Liina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-06T07:10:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-06T07:10:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65442", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin, miten luku- ja laskumotivaatio ovat yhteydess\u00e4 luku- ja laskusujuvuuteen ja niiden kehitykseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s sukupuolen yhteytt\u00e4 lukemisen ja laskemisen taitotasoon ja sujuvuuden kehitykseen sek\u00e4 luku- ja laskumotivaatioon. Tutkimus toteutettiin osana FLARE-hanketta, johon osallistui 200 keskisuomalaista oppilasta. Aineisto ker\u00e4ttiin pitkitt\u00e4istutkimuksena ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4st\u00e4 kolmannen luokan kev\u00e4\u00e4seen. Luku- ja laskusujuvuutta mitattiin aikarajallisilla testeill\u00e4. Motivaatiotiedot ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin korrelaatioanalyysill\u00e4, toistettujen mittausten kovarianssianalyysill\u00e4 ja riippumattomien otosten testill\u00e4.\nTulosten mukaan motivaatio on yhteydess\u00e4 sek\u00e4 lukemisen ett\u00e4 laskemisen sujuvuuden kehitykseen ensimm\u00e4iselt\u00e4 luokalta kolmannelle luokalle. Lukumotivaation ja -sujuvuuden kehityksen v\u00e4lill\u00e4 on positiivinen yhteys ensimm\u00e4isen ja toisen luokan v\u00e4lill\u00e4, ja negatiivinen yhteys toisen ja kolmannen luokan v\u00e4lill\u00e4. Laskumotivaation ja -sujuvuuden v\u00e4lill\u00e4 ei ole yhteytt\u00e4 ensimm\u00e4isen ja toisen eik\u00e4 toisen ja kolmannen luokan v\u00e4lill\u00e4. Tulokset my\u00f6s osoittivat, ett\u00e4 sukupuolella ei ole yhteytt\u00e4 luku- ja laskusujuvuuden taitotasoon ja kehitykseen. Sukupuolella ei ole my\u00f6s yhteytt\u00e4 lukumotivaatioon, mutta laskumotivaatioon yhteys on havaittavissa kolmannella luokalla poikien eduksi.\nTutkimus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 aiempia tutkimuksia luku- ja laskusujuvuuden kehittymisest\u00e4 ja motivaation yhteydest\u00e4 siihen. Luku- ja laskusujuvuuteen sek\u00e4 motivaatioon tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota varhaisessa vaiheessa, jotta alkuopeuksen keskeisin tavoite sujuvan luku- ja laskutaidon hallinnasta toteutuisi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-09-06T07:10:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-06T07:10:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909064043", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65442
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:58Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/df31f54a-a278-40fc-813a-bdad86b66fc7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201909064043.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Knaappila, Emma Liina Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla lukumotivaatio laskumotivaatio lukusujuvuus laskusujuvuus laskutaito Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 motivaatio sujuvuus lukutaito sukupuoli matemaattiset taidot
title Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla
title_full Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla
title_fullStr Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla
title_full_unstemmed Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla
title_short Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla
title_sort motivaation yhteys luku ja laskusujuvuuden kehitykseen 1 3 luokilla
title_txtP Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla
topic lukumotivaatio laskumotivaatio lukusujuvuus laskusujuvuus laskutaito Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 motivaatio sujuvuus lukutaito sukupuoli matemaattiset taidot
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education laskumotivaatio laskusujuvuus laskutaito lukumotivaatio lukusujuvuus lukutaito matemaattiset taidot motivaatio sujuvuus sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65442 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909064043
work_keys_str_mv AT knaappilaemmaliina motivaationyhteyslukujalaskusujuvuudenkehitykseen13luokilla