Alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia alakouluikäisten lasten mielenterveyden edistämisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten opettajat kokevat oman roolinsa ja tehtävänsä sekä millaisia merkityksiä ja mahdollisuuksia koulujen musiikillisell...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leinonen, Annastiina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65441
_version_ 1828193084811247616
author Leinonen, Annastiina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leinonen, Annastiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leinonen, Annastiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leinonen, Annastiina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia alakouluikäisten lasten mielenterveyden edistämisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten opettajat kokevat oman roolinsa ja tehtävänsä sekä millaisia merkityksiä ja mahdollisuuksia koulujen musiikillisella toiminnalla nähdään lasten mielenterveyden edistämisessä. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta eri puolella Suomea musiikkia opettavaa ja työssään hyödyntävää luokanopettajaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineiston analysointi toteutettiin temaattisen analyysin mukaisesti. Keskeisinä opettajan rooliin kuuluvina tehtävinä haastateltavat kuvasivat lapsen olemassaoloa ja itsetuntoa vahvistavan kohtaamisen ja myönteisen vuorovaikutuksen sekä oppilasryhmän turvallisen ja positiivisen ilmapiirin rakentamisen, missä tärkeänä osana ovat ryhmäytyminen sekä sosioemotionaalisten ja vuorovaikutustaitojen harjaannuttaminen. Musiikillisen toiminnan mielenterveyden edistämisen mahdollisuuksina painottuivat tunnetaitojen harjaantuminen, tunteiden säätely, yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemukset sekä henkilökohtainen musiikkisuhde. Tutkimuksen tulosten mukaan opettajan rooli alakouluikäisten lasten mielenterveyden edistämisessä on tärkeä ja laaja-alainen. Mielenterveyden edistämistyössä korostuvat opettajien mielenterveysosaaminen, työssä jaksaminen ja hyvinvointi sekä yhteistyö eri toimijoiden kanssa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää opettajien mielenterveysosaamisen sekä koulujen musiikkikasvatuksen kehittämisessä.
first_indexed 2019-09-06T20:03:12Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leinonen, Annastiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-06T07:04:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-06T07:04:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65441", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia alakouluik\u00e4isten lasten mielenterveyden edist\u00e4misest\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten opettajat kokevat oman roolinsa ja teht\u00e4v\u00e4ns\u00e4 sek\u00e4 millaisia merkityksi\u00e4 ja mahdollisuuksia koulujen musiikillisella toiminnalla n\u00e4hd\u00e4\u00e4n lasten mielenterveyden edist\u00e4misess\u00e4.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kuutta eri puolella Suomea musiikkia opettavaa ja ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4\u00e4 luokanopettajaa. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua. Aineiston analysointi toteutettiin temaattisen analyysin mukaisesti. \nKeskeisin\u00e4 opettajan rooliin kuuluvina teht\u00e4vin\u00e4 haastateltavat kuvasivat lapsen olemassaoloa ja itsetuntoa vahvistavan kohtaamisen ja my\u00f6nteisen vuorovaikutuksen sek\u00e4 oppilasryhm\u00e4n turvallisen ja positiivisen ilmapiirin rakentamisen, miss\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana ovat ryhm\u00e4ytyminen sek\u00e4 sosioemotionaalisten ja vuorovaikutustaitojen harjaannuttaminen. Musiikillisen toiminnan mielenterveyden edist\u00e4misen mahdollisuuksina painottuivat tunnetaitojen harjaantuminen, tunteiden s\u00e4\u00e4tely, yhteis\u00f6llisyyden ja osallisuuden kokemukset sek\u00e4 henkil\u00f6kohtainen musiikkisuhde. \nTutkimuksen tulosten mukaan opettajan rooli alakouluik\u00e4isten lasten mielenterveyden edist\u00e4misess\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4 ja laaja-alainen. Mielenterveyden edist\u00e4misty\u00f6ss\u00e4 korostuvat opettajien mielenterveysosaaminen, ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen ja hyvinvointi sek\u00e4 yhteisty\u00f6 eri toimijoiden kanssa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opettajien mielenterveysosaamisen sek\u00e4 koulujen musiikkikasvatuksen kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-09-06T07:04:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-06T07:04:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielenterveyden edist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakouluik\u00e4isen lapsen mielenterveyden edist\u00e4minen kouluyhteis\u00f6ss\u00e4 : opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia omasta roolistaan sek\u00e4 musiikin mahdollisuuksista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909064042", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluyhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65441
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:27Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leinonen, Annastiina Alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä : opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista mielenterveyden edistäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoululaiset mielenterveys musiikki kouluyhteisö
title Alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä : opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista
title_full Alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä : opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista
title_fullStr Alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä : opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista Alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä : opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista
title_full_unstemmed Alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä : opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista Alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä : opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista
title_short Alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä
title_sort alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista
title_sub opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista
title_txtP Alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä : opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista
topic mielenterveyden edistäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoululaiset mielenterveys musiikki kouluyhteisö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoululaiset kouluyhteisö mielenterveyden edistäminen mielenterveys musiikki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65441 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909064042
work_keys_str_mv AT leinonenannastiina alakouluikäisenlapsenmielenterveydenedistäminenkouluyhteisössäopettajiennäkem