Alakouluikäisen lapsen mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä opettajien näkemyksiä ja kokemuksia omasta roolistaan sekä musiikin mahdollisuuksista

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia alakouluikäisten lasten mielenterveyden edistämisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten opettajat kokevat oman roolinsa ja tehtävänsä sekä millaisia merkityksiä ja mahdollisuuksia koulujen musiikillisell...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leinonen, Annastiina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65441
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia alakouluikäisten lasten mielenterveyden edistämisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten opettajat kokevat oman roolinsa ja tehtävänsä sekä millaisia merkityksiä ja mahdollisuuksia koulujen musiikillisella toiminnalla nähdään lasten mielenterveyden edistämisessä. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta eri puolella Suomea musiikkia opettavaa ja työssään hyödyntävää luokanopettajaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineiston analysointi toteutettiin temaattisen analyysin mukaisesti. Keskeisinä opettajan rooliin kuuluvina tehtävinä haastateltavat kuvasivat lapsen olemassaoloa ja itsetuntoa vahvistavan kohtaamisen ja myönteisen vuorovaikutuksen sekä oppilasryhmän turvallisen ja positiivisen ilmapiirin rakentamisen, missä tärkeänä osana ovat ryhmäytyminen sekä sosioemotionaalisten ja vuorovaikutustaitojen harjaannuttaminen. Musiikillisen toiminnan mielenterveyden edistämisen mahdollisuuksina painottuivat tunnetaitojen harjaantuminen, tunteiden säätely, yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemukset sekä henkilökohtainen musiikkisuhde. Tutkimuksen tulosten mukaan opettajan rooli alakouluikäisten lasten mielenterveyden edistämisessä on tärkeä ja laaja-alainen. Mielenterveyden edistämistyössä korostuvat opettajien mielenterveysosaaminen, työssä jaksaminen ja hyvinvointi sekä yhteistyö eri toimijoiden kanssa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää opettajien mielenterveysosaamisen sekä koulujen musiikkikasvatuksen kehittämisessä.