Valmistavan ensimmäisen luokan oppilaan lukujonotaidot

Maahanmuuttajien määrä kasvaa Suomessa vuosittain, joka näkyy maahanmuuttajaoppilaiden kasvuna perusopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmistavan luokan vasta maahan tulleiden oppilaiden lukujonotaitoja sekä valmistavan luokan oppilaita opettavien opettajien näkemyksiä oppilaidens...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Greijus, Pia, Linna-Horn, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65422
Description
Summary:Maahanmuuttajien määrä kasvaa Suomessa vuosittain, joka näkyy maahanmuuttajaoppilaiden kasvuna perusopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmistavan luokan vasta maahan tulleiden oppilaiden lukujonotaitoja sekä valmistavan luokan oppilaita opettavien opettajien näkemyksiä oppilaidensa lukujonotaidoista. Tutkimuksen tutkimusote on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto muodostui kolmen valmistavan luokan opettajan ja laajaalaisen erityisopettajan lomakehaastatteluista sekä alkukartoituksesta yhdeksälle valmistavan luokan oppilaalle. Kolmen kuukauden jälkeen suoritettiin samoille valmistavan luokan opettajille ja laaja-alaiselle erityisopettajalle yksilöhaastattelut. Haastatteluiden lisäksi toteutettiin seurantakartoitus samoille valmistavan luokan oppilaille. Haastatteluaineisto litteroitiin, teemoitettiin ja analysoitiin. Valmistavan luokan oppilaiden kartoitustuloksia verrattiin toisiinsa keskiarvon ja keskihajonnan avulla. Opettajien näkemykset ja kartoituksien tulokset osoittivat valmistavan luokan oppilaiden lukujonotaidot vaihteleviksi. Valmistavan luokan oppilaiden lukujonotaidot kehittyivät kartoitusten välillä. Tutkimustulosten perusteella voidaankin todeta, että valmistavan luokan oppilaiden matematiikan opetuksessa tulisi käyttää toiminnallisia ja konkreettisia menetelmiä. Erityisen tärkeää olisi huomioida suomen kielen taidon kehittyminen sekä valmistavan luokan oppilaan oman kulttuurin merkitys.