Joukkoistamisen laadunhallinta

Joukkoistaminen on ongelmanratkaisutapa, jolla valjastetaan avoimen kutsun avulla tavoitettua yleisöä ratkaisemaan annettua tehtävää. Joukolla on suuri potentiaali, mutta tuntemattomalle yleisölle annettu ongelmanratkaisu voi olla laadunhallinnan kannalta haastavaa. Tämän tutkielman tavoitteena oli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Sanna
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65378
_version_ 1826225815309778944
author Väisänen, Sanna
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Väisänen, Sanna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Väisänen, Sanna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Väisänen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Joukkoistaminen on ongelmanratkaisutapa, jolla valjastetaan avoimen kutsun avulla tavoitettua yleisöä ratkaisemaan annettua tehtävää. Joukolla on suuri potentiaali, mutta tuntemattomalle yleisölle annettu ongelmanratkaisu voi olla laadunhallinnan kannalta haastavaa. Tämän tutkielman tavoitteena oli luoda yleiskuva joukkoistamisen laadunhallinnasta: perustella laadukkuuden merkitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, sekä esitellä menetelmiä laadun hallitsemiseksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää eri menetelmien valinnan tukena. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aikana havaittiin, että laatua voivat ennustaa osallistujien profiili, kuten kuinka hyvä maine ratkaisijalla on, tai kuinka asiantunteva hän on. Tämän lisäksi tehtävän suunnittelu vaikuttaa: kuinka hyvin tehtävä on määritelty ja jyvitetty, millainen käyttöliittymä on, ja millaisia palkintoja osallistujalle tarjotaan. Negatiivisesti laatuun voivat vaikuttaa tekijän epäeettisyys, epäpätevyys, pahantahtoisuus tai kognitiivinen vinouma. Laatua voidaan hallita useilla menetelmillä, jotka on jaettu suunnittelun- ja toiminnanaikaisiin. Suunnittelunaikaiset perustuvat siihen, että tehtävä on mahdollisimman hyvin suunniteltu, tai osallistuva tekijä on esivalittu ominaisuuksiensa mukaan. Toiminnanaikaiset menetelmät pyrkivät vaikuttamaan laatuun siinä vaiheessa, kun tehtävän ratkaiseminen on alkanut. Tällaisia keinoja ovat muun muassa asiantuntijan arvio lopputuloksesta tai tuloksen vertaaminen yleisesti tunnettuun totuuteen. Usean menetelmän käyttö voi samanaikaisesti olla tarpeen, mutta monetkaan menetelmät eivät sovi kaikkiin joukkoistamistarpeisiin. Muita joukkoistamisen laadunhallinnan haasteita ovat muun muassa enemmistön mielipiteen harhaanjohtavuus, tai tekijän pahojen aikeiden tunnistaminen. Crowdsourcing is a method of problem solving. It harnesses a crowd through an open invitation to solve a task. Crowdsourcing has a great potential, but by outsourcing problem solving to an unknown crowd may result into quality challenges. The motivation of the thesis was to create an overview of quality management in crowdsourcing: why quality is important, which factors affect quality, and how to manage quality. The results of this thesis can be used to support in choosing quality management methods. This thesis was conducted as a literature review. This study shows that quality can be predicted from the profile of contributors. In addition, task design has an impact: how well the assignment is defined and granulated, what kind of user interface is used and what incentives are offered for the contributors. Risks of bad quality can be unethical behavior, incompetency, maliciousness or cognitive bias of the contributor. Quality can be managed by several methods, which can be categorized into design-time and runtime methods. Design-time methods rely on the best possible design of the task, or the contributor is pre-selected by certain criteria. Runtime methods affect the quality when the task has already been presented to the contributors. Such means include for instance expert analysis or comparing the contribution to a gold standard. Using multiple methods parallelly can be beneficial but all methods are not suitable for all crowdsourcing pursues. Other challenges in quality management can be for instance the fact that a crowd's opinion may be misleading, or the difficulty to identify maliciousness of a contributor.
first_indexed 2019-09-02T20:38:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rousi, Rebekah", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-09-02T04:48:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-09-02T04:48:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65378", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Joukkoistaminen on ongelmanratkaisutapa, jolla valjastetaan avoimen kutsun avulla tavoitettua yleis\u00f6\u00e4 ratkaisemaan annettua teht\u00e4v\u00e4\u00e4. Joukolla on suuri potentiaali, mutta tuntemattomalle yleis\u00f6lle annettu ongelmanratkaisu voi olla laadunhallinnan kannalta haastavaa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli luoda yleiskuva joukkoistamisen laadunhallinnasta: perustella laadukkuuden merkityst\u00e4 ja siihen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4, sek\u00e4 esitell\u00e4 menetelmi\u00e4 laadun hallitsemiseksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 eri menetelmien valinnan tukena. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aikana havaittiin, ett\u00e4 laatua voivat ennustaa osallistujien profiili, kuten kuinka hyv\u00e4 maine ratkaisijalla on, tai kuinka asiantunteva h\u00e4n on. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi teht\u00e4v\u00e4n suunnittelu vaikuttaa: kuinka hyvin teht\u00e4v\u00e4 on m\u00e4\u00e4ritelty ja jyvitetty, millainen k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4 on, ja millaisia palkintoja osallistujalle tarjotaan. Negatiivisesti laatuun voivat vaikuttaa tekij\u00e4n ep\u00e4eettisyys, ep\u00e4p\u00e4tevyys, pahantahtoisuus tai kognitiivinen vinouma. Laatua voidaan hallita useilla menetelmill\u00e4, jotka on jaettu suunnittelun- ja toiminnanaikaisiin. Suunnittelunaikaiset perustuvat siihen, ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4 on mahdollisimman hyvin suunniteltu, tai osallistuva tekij\u00e4 on esivalittu ominaisuuksiensa mukaan. Toiminnanaikaiset menetelm\u00e4t pyrkiv\u00e4t vaikuttamaan laatuun siin\u00e4 vaiheessa, kun teht\u00e4v\u00e4n ratkaiseminen on alkanut. T\u00e4llaisia keinoja ovat muun muassa asiantuntijan arvio lopputuloksesta tai tuloksen vertaaminen yleisesti tunnettuun totuuteen. Usean menetelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6 voi samanaikaisesti olla tarpeen, mutta monetkaan menetelm\u00e4t eiv\u00e4t sovi kaikkiin joukkoistamistarpeisiin. Muita joukkoistamisen laadunhallinnan haasteita ovat muun muassa enemmist\u00f6n mielipiteen harhaanjohtavuus, tai tekij\u00e4n pahojen aikeiden tunnistaminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Crowdsourcing is a method of problem solving. It harnesses a crowd through an open invitation to solve a task. Crowdsourcing has a great potential, but by outsourcing problem solving to an unknown crowd may result into quality challenges. The motivation of the thesis was to create an overview of quality management in crowdsourcing: why quality is important, which factors affect quality, and how to manage quality. The results of this thesis can be used to support in choosing quality management methods. This thesis was conducted as a literature review. This study shows that quality can be predicted from the profile of contributors. In addition, task design has an impact: how well the assignment is defined and granulated, what kind of user interface is used and what incentives are offered for the contributors. Risks of bad quality can be unethical behavior, incompetency, maliciousness or cognitive bias of the contributor. Quality can be managed by several methods, which can be categorized into design-time and runtime methods. Design-time methods rely on the best possible design of the task, or the contributor is pre-selected by certain criteria. Runtime methods affect the quality when the task has already been presented to the contributors. Such means include for instance expert analysis or comparing the contribution to a gold standard. Using multiple methods parallelly can be beneficial but all methods are not suitable for all crowdsourcing pursues. Other challenges in quality management can be for instance the fact that a crowd's opinion may be misleading, or the difficulty to identify maliciousness of a contributor.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-09-02T04:48:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-09-02T04:48:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "joukkoistamisen laadunhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Joukkoistamisen laadunhallinta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201909023983", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "joukkoistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laadunhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65378
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b04c1e1f-4f47-4f85-aaf2-3708297c1bf3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201909023983.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Sanna Joukkoistamisen laadunhallinta joukkoistamisen laadunhallinta Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 joukkoistaminen laadunhallinta laatu
title Joukkoistamisen laadunhallinta
title_full Joukkoistamisen laadunhallinta
title_fullStr Joukkoistamisen laadunhallinta Joukkoistamisen laadunhallinta
title_full_unstemmed Joukkoistamisen laadunhallinta Joukkoistamisen laadunhallinta
title_short Joukkoistamisen laadunhallinta
title_sort joukkoistamisen laadunhallinta
title_txtP Joukkoistamisen laadunhallinta
topic joukkoistamisen laadunhallinta Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 joukkoistaminen laadunhallinta laatu
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede joukkoistaminen joukkoistamisen laadunhallinta laadunhallinta laatu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65378 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909023983
work_keys_str_mv AT väisänensanna joukkoistamisenlaadunhallinta