Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä erityisopettajien kokemuksia

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisina erityisopettajat kokevat perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Pyrkimyksenä oli tarkastella erityisopettajien perhekäsityksiä kokemusten kautta – millaisina perheet näyttäytyvät erityisopettajien työssä. Tutkimus toteutettiin laadullisena...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahtinen, Jani
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65372
_version_ 1826225709952008192
author Lahtinen, Jani
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahtinen, Jani Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahtinen, Jani Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahtinen, Jani
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisina erityisopettajat kokevat perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Pyrkimyksenä oli tarkastella erityisopettajien perhekäsityksiä kokemusten kautta – millaisina perheet näyttäytyvät erityisopettajien työssä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin avoimella haastattelulla ja haastateltuja erityisopettajia oli kuusi. Tutkimuksen löydökset perustuvat fenomenologisen ja hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaiseen analyysiin. Tutkimuksessa haastatellut erityisopettajat arvioivat yhteistyötä perheiden toiminnan kautta. Erityisopettajien kokemuspuheesta nousi esille neljä erilaista yhteistyön perhetyyppiä, joita määrittävät perheiden osallistumisen määrä ja tavat kodin ja koulun välisessä yhteistyössä: 1) yhteistyökykyisiksi arvioidut aktiiviset perheet, 2) yhteistyökyvyttömiksi arvioidut aktiiviset perheet, 3) yhteistyökykyisiksi arvioidut passiiviset perheet ja 4) yhteistyökyvyttömiksi arvioidut passiiviset perheet. Yhteistyö koettiin mahdolliseksi ja pääsääntöisesti sujuvaksi kolmen ensin mainitun perhetyypin kanssa. Haastavimmaksi yhteistyö kuvattiin yhteistyökyvyttömien passiivisten perheiden kanssa. Erityisopettajien mukaan perheiden toiminnan taustalla vaikuttavat monet tekijät, joista yhteistyön haasteissa korostuvat perheiden tausta ja sosioekonomiset seikat. Suhteessa aikaisempaan tutkimukseen analyysi vahvistaa näkemystä siitä, että perheiden erilaisuuden, erilaisten taustojen ja sosiaalisen viitekehyksen tunnistaminen ja tunnustaminen on yhteistyön onnistumisen kannalta tärkeää. Erityisopettajien kokemus oli, etteivät koulutus tai koulujen nykyiset ohjeet auttaneet heitä perheiden kohtaamisessa.
first_indexed 2019-08-30T20:03:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00f6nk\u00e4, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Jani", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-08-30T05:23:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-08-30T05:23:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65372", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisina erityisopettajat kokevat perheet kodin ja koulun v\u00e4lisess\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4. Pyrkimyksen\u00e4 oli tarkastella erityisopettajien perhek\u00e4sityksi\u00e4 kokemusten kautta \u2013 millaisina perheet n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t erityisopettajien ty\u00f6ss\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin avoimella haastattelulla ja haastateltuja erityisopettajia oli kuusi. Tutkimuksen l\u00f6yd\u00f6kset perustuvat fenomenologisen ja hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaiseen analyysiin.\nTutkimuksessa haastatellut erityisopettajat arvioivat yhteisty\u00f6t\u00e4 perheiden toiminnan kautta. Erityisopettajien kokemuspuheesta nousi esille nelj\u00e4 erilaista yhteisty\u00f6n perhetyyppi\u00e4, joita m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t perheiden osallistumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja tavat kodin ja koulun v\u00e4lisess\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4: 1) yhteisty\u00f6kykyisiksi arvioidut aktiiviset perheet, 2) yhteisty\u00f6kyvytt\u00f6miksi arvioidut aktiiviset perheet, 3) yhteisty\u00f6kykyisiksi arvioidut passiiviset perheet ja 4) yhteisty\u00f6kyvytt\u00f6miksi arvioidut passiiviset perheet. Yhteisty\u00f6 koettiin mahdolliseksi ja p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti sujuvaksi kolmen ensin mainitun perhetyypin kanssa. Haastavimmaksi yhteisty\u00f6 kuvattiin yhteisty\u00f6kyvytt\u00f6mien passiivisten perheiden kanssa.\nErityisopettajien mukaan perheiden toiminnan taustalla vaikuttavat monet tekij\u00e4t, joista yhteisty\u00f6n haasteissa korostuvat perheiden tausta ja sosioekonomiset seikat. Suhteessa aikaisempaan tutkimukseen analyysi vahvistaa n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 perheiden erilaisuuden, erilaisten taustojen ja sosiaalisen viitekehyksen tunnistaminen ja tunnustaminen on yhteisty\u00f6n onnistumisen kannalta t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Erityisopettajien kokemus oli, etteiv\u00e4t koulutus tai koulujen nykyiset ohjeet auttaneet heit\u00e4 perheiden kohtaamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-08-30T05:23:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-08-30T05:23:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin ja koulun yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perheet kodin ja koulun v\u00e4lisess\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 : erityisopettajien kokemuksia", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201908303976", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhek\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhe (ilmi\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheet (ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65372
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/89937e92-9c2d-473a-919d-4b59f9a83cdb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201908303976.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahtinen, Jani Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyö Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat yhteistyö vanhemmat perhekäsitykset erityisopetus perhe (ilmiöt) perheet (ryhmät)
title Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia
title_full Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia
title_fullStr Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia
title_full_unstemmed Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia
title_short Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä
title_sort perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä erityisopettajien kokemuksia
title_sub erityisopettajien kokemuksia
title_txtP Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia
topic kodin ja koulun yhteistyö Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat yhteistyö vanhemmat perhekäsitykset erityisopetus perhe (ilmiöt) perheet (ryhmät)
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat erityisopetus kodin ja koulun yhteistyö perhe (ilmiöt) perheet (ryhmät) perhekäsitykset vanhemmat yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65372 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908303976
work_keys_str_mv AT lahtinenjani perheetkodinjakoulunvälisessäyhteistyössäerityisopettajienkokemuksia