fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvonen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Halinen, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuusela, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-08-30T05:19:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-08-30T05:19:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65370", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, ennustavatko koulukiusatuksi tuleminen sek\u00e4 \nsen m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja pysyvyys yl\u00e4koulun 7. ja 9. luokan v\u00e4lill\u00e4 nuorten tunneoireita, k\u00e4yt\u00f6soireita ja \nyliaktiivisuutta 9. luokalla silloin, kun oireiden aikaisempi taso 7. luokalla huomioitiin. \nLis\u00e4ksi selvitimme, onko tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 eroja n\u00e4iss\u00e4 yhteyksiss\u00e4. Tutkimuksemme \non osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopiston psykologian laitoksella toteutettua TIKAPUU -\ntutkimushanketta. Tutkimuksemme otokseksi valikoituivat 525 nuorta, jotka osallistuivat \ntutkimukseen 7. ja 9. luokalla vuosina 2016 ja 2018. Nuoret raportoivat 7. ja 9. luokan \nkev\u00e4\u00e4ll\u00e4 koulukiusaamiskokemuksistaan sek\u00e4 tunneoireista, k\u00e4yt\u00f6soireista ja \nyliaktiivisuudesta. Analysoimme koulukiusatuksi tulemisen sek\u00e4 sen m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja pysyvyyden \nyhteytt\u00e4 tunneoireisiin, k\u00e4yt\u00f6soireisiin ja yliaktiivisuuteen muodostamalla aina kolme \nyleistetty\u00e4 lineaarista mallia (GLM) erikseen 9. luokan tunneoireille, k\u00e4yt\u00f6soireille ja \nyliaktiivisuudelle kontrolloiden aina oireiden aiemman tason 7. luokalla. Tuloksemme \nosoittivat, ett\u00e4 koulukiusatuksi tuleminen 7. luokalla ennusti sek\u00e4 tytt\u00f6jen ett\u00e4 poikien \ntunneoireita 9. luokalla siten, ett\u00e4 kiusatuilla nuorilla esiintyi sukupuolesta riippumatta \nkeskim\u00e4\u00e4rin enemm\u00e4n tunneoireita 9. luokalla ei-kiusattuihin nuoriin verrattuna, kun oireiden \naikaisempi taso 7. luokalla huomioitiin. Yliaktiivisuutta koulukiusatuksi tuleminen ennusti \nainoastaan tyt\u00f6ill\u00e4. Niill\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4, joita oli kiusattu 7. luokalla, esiintyi 9. luokalla \nkeskim\u00e4\u00e4rin enemm\u00e4n yliaktiivisuutta verrattuna tytt\u00f6ihin, joita ei oltu kiusattu, kun \nyliaktiivisuuden taso 7. luokalla huomioitiin. Koulukiusatuksi tulemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja sen \npysyvyytt\u00e4 koskien tutkimuksessamme selvisi, ett\u00e4 ne ennustivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti \nnuorten 9. luokan tunneoireita ja yliaktiivisuutta, kun oireiden aikaisempi taso huomioitiin. \nK\u00e4yt\u00f6soireita koskien sen tasoa 9. luokalla ennusti tilastollisesti melkein merkitsev\u00e4sti vain 7. \nluokan koulukiusatuksi tulemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4, kun taas kiusatuksi tuleminen 7. luokalla tai sen \npysyvyys 7. ja 9. luokan v\u00e4lill\u00e4 eiv\u00e4t ennustaneet k\u00e4yt\u00f6soireiden 9. luokan tasoa. \nTuloksistamme siis selvisi, ett\u00e4 koulukiusatut yl\u00e4kouluik\u00e4iset nuoret kokivat keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 \nenemm\u00e4n etenkin tunneoireita ja yliaktiivisuutta verrattuna nuoriin, jotka eiv\u00e4t kokeneet \nkoulukiusaamista yl\u00e4koulun aikana. Tuloksemme tarjoavat my\u00f6s lis\u00e4\u00e4 tietoa aiemmin v\u00e4h\u00e4n \ntutkituista koulukiusatuksi tulemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja pysyvyyden yhteyksist\u00e4 psyykkisiin \nhyvinvointitekij\u00f6ihin kiusaamisen seurauksina. Tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, \nett\u00e4 huomion kiinnitt\u00e4minen koulukiusaamiskokemusten psyykkisiin sis\u00e4\u00e4n- ja \nulosp\u00e4insuuntautuneisiin oireisiin kiusaamisen seurauksina sek\u00e4 koulukiusaamiseen \npuuttuminen on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 yl\u00e4koulun aikana etenkin kiusaamisen kauaskantoisten \nkielteisten seurausten ehk\u00e4isemiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-08-30T05:19:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-08-30T05:19:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunneoireet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4yt\u00f6soireet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunneoireet, k\u00e4yt\u00f6soireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yl\u00e4koulun 7. ja 9. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201908303974", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyperaktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|