Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ennustavatko koulukiusatuksi tuleminen sekä sen määrä ja pysyvyys yläkoulun 7. ja 9. luokan välillä nuorten tunneoireita, käytösoireita ja yliaktiivisuutta 9. luokalla silloin, kun oireiden aikaisempi taso 7. luokalla huomioitiin. Lisäksi selvitimme,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Halinen, Paula, Kuusela, Anniina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65370
_version_ 1826225766978813952
author Halinen, Paula Kuusela, Anniina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Halinen, Paula Kuusela, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Halinen, Paula Kuusela, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Halinen, Paula
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ennustavatko koulukiusatuksi tuleminen sekä sen määrä ja pysyvyys yläkoulun 7. ja 9. luokan välillä nuorten tunneoireita, käytösoireita ja yliaktiivisuutta 9. luokalla silloin, kun oireiden aikaisempi taso 7. luokalla huomioitiin. Lisäksi selvitimme, onko tyttöjen ja poikien välillä eroja näissä yhteyksissä. Tutkimuksemme on osa Jyväskylän Yliopiston psykologian laitoksella toteutettua TIKAPUU - tutkimushanketta. Tutkimuksemme otokseksi valikoituivat 525 nuorta, jotka osallistuivat tutkimukseen 7. ja 9. luokalla vuosina 2016 ja 2018. Nuoret raportoivat 7. ja 9. luokan keväällä koulukiusaamiskokemuksistaan sekä tunneoireista, käytösoireista ja yliaktiivisuudesta. Analysoimme koulukiusatuksi tulemisen sekä sen määrän ja pysyvyyden yhteyttä tunneoireisiin, käytösoireisiin ja yliaktiivisuuteen muodostamalla aina kolme yleistettyä lineaarista mallia (GLM) erikseen 9. luokan tunneoireille, käytösoireille ja yliaktiivisuudelle kontrolloiden aina oireiden aiemman tason 7. luokalla. Tuloksemme osoittivat, että koulukiusatuksi tuleminen 7. luokalla ennusti sekä tyttöjen että poikien tunneoireita 9. luokalla siten, että kiusatuilla nuorilla esiintyi sukupuolesta riippumatta keskimäärin enemmän tunneoireita 9. luokalla ei-kiusattuihin nuoriin verrattuna, kun oireiden aikaisempi taso 7. luokalla huomioitiin. Yliaktiivisuutta koulukiusatuksi tuleminen ennusti ainoastaan tytöillä. Niillä tytöillä, joita oli kiusattu 7. luokalla, esiintyi 9. luokalla keskimäärin enemmän yliaktiivisuutta verrattuna tyttöihin, joita ei oltu kiusattu, kun yliaktiivisuuden taso 7. luokalla huomioitiin. Koulukiusatuksi tulemisen määrää ja sen pysyvyyttä koskien tutkimuksessamme selvisi, että ne ennustivat tilastollisesti merkitsevästi nuorten 9. luokan tunneoireita ja yliaktiivisuutta, kun oireiden aikaisempi taso huomioitiin. Käytösoireita koskien sen tasoa 9. luokalla ennusti tilastollisesti melkein merkitsevästi vain 7. luokan koulukiusatuksi tulemisen määrä, kun taas kiusatuksi tuleminen 7. luokalla tai sen pysyvyys 7. ja 9. luokan välillä eivät ennustaneet käytösoireiden 9. luokan tasoa. Tuloksistamme siis selvisi, että koulukiusatut yläkouluikäiset nuoret kokivat keskimääräistä enemmän etenkin tunneoireita ja yliaktiivisuutta verrattuna nuoriin, jotka eivät kokeneet koulukiusaamista yläkoulun aikana. Tuloksemme tarjoavat myös lisää tietoa aiemmin vähän tutkituista koulukiusatuksi tulemisen määrän ja pysyvyyden yhteyksistä psyykkisiin hyvinvointitekijöihin kiusaamisen seurauksina. Tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, että huomion kiinnittäminen koulukiusaamiskokemusten psyykkisiin sisään- ja ulospäinsuuntautuneisiin oireisiin kiusaamisen seurauksina sekä koulukiusaamiseen puuttuminen on erityisen tärkeää yläkoulun aikana etenkin kiusaamisen kauaskantoisten kielteisten seurausten ehkäisemiseksi.
first_indexed 2019-08-30T20:03:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvonen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Halinen, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuusela, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-08-30T05:19:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-08-30T05:19:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65370", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, ennustavatko koulukiusatuksi tuleminen sek\u00e4 \nsen m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja pysyvyys yl\u00e4koulun 7. ja 9. luokan v\u00e4lill\u00e4 nuorten tunneoireita, k\u00e4yt\u00f6soireita ja \nyliaktiivisuutta 9. luokalla silloin, kun oireiden aikaisempi taso 7. luokalla huomioitiin. \nLis\u00e4ksi selvitimme, onko tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 eroja n\u00e4iss\u00e4 yhteyksiss\u00e4. Tutkimuksemme \non osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopiston psykologian laitoksella toteutettua TIKAPUU -\ntutkimushanketta. Tutkimuksemme otokseksi valikoituivat 525 nuorta, jotka osallistuivat \ntutkimukseen 7. ja 9. luokalla vuosina 2016 ja 2018. Nuoret raportoivat 7. ja 9. luokan \nkev\u00e4\u00e4ll\u00e4 koulukiusaamiskokemuksistaan sek\u00e4 tunneoireista, k\u00e4yt\u00f6soireista ja \nyliaktiivisuudesta. Analysoimme koulukiusatuksi tulemisen sek\u00e4 sen m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja pysyvyyden \nyhteytt\u00e4 tunneoireisiin, k\u00e4yt\u00f6soireisiin ja yliaktiivisuuteen muodostamalla aina kolme \nyleistetty\u00e4 lineaarista mallia (GLM) erikseen 9. luokan tunneoireille, k\u00e4yt\u00f6soireille ja \nyliaktiivisuudelle kontrolloiden aina oireiden aiemman tason 7. luokalla. Tuloksemme \nosoittivat, ett\u00e4 koulukiusatuksi tuleminen 7. luokalla ennusti sek\u00e4 tytt\u00f6jen ett\u00e4 poikien \ntunneoireita 9. luokalla siten, ett\u00e4 kiusatuilla nuorilla esiintyi sukupuolesta riippumatta \nkeskim\u00e4\u00e4rin enemm\u00e4n tunneoireita 9. luokalla ei-kiusattuihin nuoriin verrattuna, kun oireiden \naikaisempi taso 7. luokalla huomioitiin. Yliaktiivisuutta koulukiusatuksi tuleminen ennusti \nainoastaan tyt\u00f6ill\u00e4. Niill\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4, joita oli kiusattu 7. luokalla, esiintyi 9. luokalla \nkeskim\u00e4\u00e4rin enemm\u00e4n yliaktiivisuutta verrattuna tytt\u00f6ihin, joita ei oltu kiusattu, kun \nyliaktiivisuuden taso 7. luokalla huomioitiin. Koulukiusatuksi tulemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja sen \npysyvyytt\u00e4 koskien tutkimuksessamme selvisi, ett\u00e4 ne ennustivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti \nnuorten 9. luokan tunneoireita ja yliaktiivisuutta, kun oireiden aikaisempi taso huomioitiin. \nK\u00e4yt\u00f6soireita koskien sen tasoa 9. luokalla ennusti tilastollisesti melkein merkitsev\u00e4sti vain 7. \nluokan koulukiusatuksi tulemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4, kun taas kiusatuksi tuleminen 7. luokalla tai sen \npysyvyys 7. ja 9. luokan v\u00e4lill\u00e4 eiv\u00e4t ennustaneet k\u00e4yt\u00f6soireiden 9. luokan tasoa. \nTuloksistamme siis selvisi, ett\u00e4 koulukiusatut yl\u00e4kouluik\u00e4iset nuoret kokivat keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 \nenemm\u00e4n etenkin tunneoireita ja yliaktiivisuutta verrattuna nuoriin, jotka eiv\u00e4t kokeneet \nkoulukiusaamista yl\u00e4koulun aikana. Tuloksemme tarjoavat my\u00f6s lis\u00e4\u00e4 tietoa aiemmin v\u00e4h\u00e4n \ntutkituista koulukiusatuksi tulemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja pysyvyyden yhteyksist\u00e4 psyykkisiin \nhyvinvointitekij\u00f6ihin kiusaamisen seurauksina. Tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, \nett\u00e4 huomion kiinnitt\u00e4minen koulukiusaamiskokemusten psyykkisiin sis\u00e4\u00e4n- ja \nulosp\u00e4insuuntautuneisiin oireisiin kiusaamisen seurauksina sek\u00e4 koulukiusaamiseen \npuuttuminen on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 yl\u00e4koulun aikana etenkin kiusaamisen kauaskantoisten \nkielteisten seurausten ehk\u00e4isemiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-08-30T05:19:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-08-30T05:19:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunneoireet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4yt\u00f6soireet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunneoireet, k\u00e4yt\u00f6soireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yl\u00e4koulun 7. ja 9. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201908303974", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyperaktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65370
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:05Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bebf8af8-aa22-427e-9039-ddd308021e8f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201908303974.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Halinen, Paula Kuusela, Anniina Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla tunneoireet käytösoireet Psykologia Psychology 202 hyperaktiivisuus nuoret yläkoulu koulukiusaaminen kiusaaminen
title Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla
title_full Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla
title_fullStr Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla
title_full_unstemmed Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla
title_short Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla
title_sort tunneoireet käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7 ja 9 luokalla
title_txtP Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla
topic tunneoireet käytösoireet Psykologia Psychology 202 hyperaktiivisuus nuoret yläkoulu koulukiusaaminen kiusaaminen
topic_facet 202 Psychology Psykologia hyperaktiivisuus kiusaaminen koulukiusaaminen käytösoireet nuoret tunneoireet yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65370 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908303974
work_keys_str_mv AT halinenpaula tunneoireetkäytösoireetjayliaktiivisuuskoulukiusatuillanuorillayläkoulun7ja9luokall