fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautam\u00e4ki, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-08-27T07:12:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-08-27T07:12:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65313", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisest\u00e4 sek\u00e4 oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen. Tutkimus on laadullinen tutkimus, johon aineisto ker\u00e4ttiin kymmenen oppilaan yksil\u00f6haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018. Haastateltavat valikoitiin haastatteluun yhdest\u00e4 Keskisuomen koulun luokasta lomakekyselyn avulla. Haastattelut analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla teemoittelua ja tyypittely\u00e4 apuna k\u00e4ytt\u00e4en. \nTutkimustulosten mukaan oppilaat kuvasivat keskittymist\u00e4, sit\u00e4 helpottavien tai vaikeuttavien olosuhteiden, keskittyess\u00e4 vallitsevan olotilan tai keskittymisen tulosten kautta. Suurin osa oppilaista yhdisti keskittymisen hyv\u00e4\u00e4n ty\u00f6rauhaan, osa puolestaan vireystilan muutoksiin ja osa parempaan oppimiseen. Oppilaiden suhtautuminen liikuntabreikkeihin ja niiden hy\u00f6tyyn oppituntien keskittymisen kannalta vaihteli, mihin olivat yhteydess\u00e4 oppilaan suosikkiliikuntabreikki ja h\u00e4nen kokemustensa mukaan keskittymiseen parhaiten auttava liikuntabreikki sek\u00e4 kyseisen breikin k\u00e4ytt\u00f6 oppitunneilla. Oppilaat sijoittuivat nelj\u00e4\u00e4n eri oppilastyyppiin: Varma tanssibreikkaaja, Ep\u00e4varma tanssibreikkaajan, Ep\u00e4ilev\u00e4n tanssibreikkaaja sek\u00e4 Ep\u00e4ilev\u00e4n liikuntabreikkaaja. Suurin osa oppilaista kuului Ep\u00e4varmaan tanssibreikkaaja -oppilastyyppiin, sill\u00e4 he olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 liikuntabreikit auttavat keskittym\u00e4\u00e4n osalla tunneista, mutta eiv\u00e4t aina. Lis\u00e4ksi heid\u00e4n suosikkibreikkins\u00e4 oli tanssibreikki. Oppilailta nousi esiin viisi eri liikuntabreikkien keskittymiseen vaikuttavaa tekij\u00e4\u00e4, jotka olivat: vireystilan muutokset, verenkierron lis\u00e4\u00e4minen, \u201dhyv\u00e4 fiilis\u201d, kognitiiviset haasteet sek\u00e4 ty\u00f6rauhan muutokset. Lis\u00e4ksi oppilailta nousi esiin mielipiteit\u00e4 siit\u00e4, millaiseen ajankohtaan koulup\u00e4iv\u00e4n\u00e4 liikuntabreikki tulisi ajoittaa, jotta siit\u00e4 olisi hy\u00f6ty\u00e4 keskittymiselle. Liikuntabreikki\u00e4 kaivattiin sellaiseen ajankohtaan, jolloin keskittyminen oli vaikeaa ja se saattoi ilmet\u00e4 esimerkiksi huonona ty\u00f6rauhana. Liikuntabreikki\u00e4 ei toivottu tunnille, jota oli edelt\u00e4nyt fyysisesti aktiivinen v\u00e4litunti tai liikuntatunti. Oppilaiden mielipiteet erosivat kuitenkin suurestikin. \nTutkimustulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 oppilaiden kokemukset oppitunneilla keskittymisest\u00e4 sek\u00e4 oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista keskittymiseen voivat olla hyvinkin yksil\u00f6llisi\u00e4. Koko luokan yhteiset liikuntabreikit eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 palvele kaikkien oppilaiden tarpeita oppitunneilla keskittymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-08-27T07:12:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-08-27T07:12:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntabreikit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisest\u00e4 sek\u00e4 oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201908273911", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|