4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen. Tutkimus on laadullinen tutkimus, johon aineisto kerättiin kymmenen oppilaan yksilöhaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin puoli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hautamäki, Piia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65313
_version_ 1826225749337571328
author Hautamäki, Piia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hautamäki, Piia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hautamäki, Piia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hautamäki, Piia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen. Tutkimus on laadullinen tutkimus, johon aineisto kerättiin kymmenen oppilaan yksilöhaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina keväällä 2018. Haastateltavat valikoitiin haastatteluun yhdestä Keskisuomen koulun luokasta lomakekyselyn avulla. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla teemoittelua ja tyypittelyä apuna käyttäen. Tutkimustulosten mukaan oppilaat kuvasivat keskittymistä, sitä helpottavien tai vaikeuttavien olosuhteiden, keskittyessä vallitsevan olotilan tai keskittymisen tulosten kautta. Suurin osa oppilaista yhdisti keskittymisen hyvään työrauhaan, osa puolestaan vireystilan muutoksiin ja osa parempaan oppimiseen. Oppilaiden suhtautuminen liikuntabreikkeihin ja niiden hyötyyn oppituntien keskittymisen kannalta vaihteli, mihin olivat yhteydessä oppilaan suosikkiliikuntabreikki ja hänen kokemustensa mukaan keskittymiseen parhaiten auttava liikuntabreikki sekä kyseisen breikin käyttö oppitunneilla. Oppilaat sijoittuivat neljään eri oppilastyyppiin: Varma tanssibreikkaaja, Epävarma tanssibreikkaajan, Epäilevän tanssibreikkaaja sekä Epäilevän liikuntabreikkaaja. Suurin osa oppilaista kuului Epävarmaan tanssibreikkaaja -oppilastyyppiin, sillä he olivat sitä mieltä, että liikuntabreikit auttavat keskittymään osalla tunneista, mutta eivät aina. Lisäksi heidän suosikkibreikkinsä oli tanssibreikki. Oppilailta nousi esiin viisi eri liikuntabreikkien keskittymiseen vaikuttavaa tekijää, jotka olivat: vireystilan muutokset, verenkierron lisääminen, ”hyvä fiilis”, kognitiiviset haasteet sekä työrauhan muutokset. Lisäksi oppilailta nousi esiin mielipiteitä siitä, millaiseen ajankohtaan koulupäivänä liikuntabreikki tulisi ajoittaa, jotta siitä olisi hyötyä keskittymiselle. Liikuntabreikkiä kaivattiin sellaiseen ajankohtaan, jolloin keskittyminen oli vaikeaa ja se saattoi ilmetä esimerkiksi huonona työrauhana. Liikuntabreikkiä ei toivottu tunnille, jota oli edeltänyt fyysisesti aktiivinen välitunti tai liikuntatunti. Oppilaiden mielipiteet erosivat kuitenkin suurestikin. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että oppilaiden kokemukset oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista keskittymiseen voivat olla hyvinkin yksilöllisiä. Koko luokan yhteiset liikuntabreikit eivät välttämättä palvele kaikkien oppilaiden tarpeita oppitunneilla keskittymiseen.
first_indexed 2019-08-27T20:06:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautam\u00e4ki, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-08-27T07:12:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-08-27T07:12:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65313", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisest\u00e4 sek\u00e4 oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen. Tutkimus on laadullinen tutkimus, johon aineisto ker\u00e4ttiin kymmenen oppilaan yksil\u00f6haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018. Haastateltavat valikoitiin haastatteluun yhdest\u00e4 Keskisuomen koulun luokasta lomakekyselyn avulla. Haastattelut analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla teemoittelua ja tyypittely\u00e4 apuna k\u00e4ytt\u00e4en. \nTutkimustulosten mukaan oppilaat kuvasivat keskittymist\u00e4, sit\u00e4 helpottavien tai vaikeuttavien olosuhteiden, keskittyess\u00e4 vallitsevan olotilan tai keskittymisen tulosten kautta. Suurin osa oppilaista yhdisti keskittymisen hyv\u00e4\u00e4n ty\u00f6rauhaan, osa puolestaan vireystilan muutoksiin ja osa parempaan oppimiseen. Oppilaiden suhtautuminen liikuntabreikkeihin ja niiden hy\u00f6tyyn oppituntien keskittymisen kannalta vaihteli, mihin olivat yhteydess\u00e4 oppilaan suosikkiliikuntabreikki ja h\u00e4nen kokemustensa mukaan keskittymiseen parhaiten auttava liikuntabreikki sek\u00e4 kyseisen breikin k\u00e4ytt\u00f6 oppitunneilla. Oppilaat sijoittuivat nelj\u00e4\u00e4n eri oppilastyyppiin: Varma tanssibreikkaaja, Ep\u00e4varma tanssibreikkaajan, Ep\u00e4ilev\u00e4n tanssibreikkaaja sek\u00e4 Ep\u00e4ilev\u00e4n liikuntabreikkaaja. Suurin osa oppilaista kuului Ep\u00e4varmaan tanssibreikkaaja -oppilastyyppiin, sill\u00e4 he olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 liikuntabreikit auttavat keskittym\u00e4\u00e4n osalla tunneista, mutta eiv\u00e4t aina. Lis\u00e4ksi heid\u00e4n suosikkibreikkins\u00e4 oli tanssibreikki. Oppilailta nousi esiin viisi eri liikuntabreikkien keskittymiseen vaikuttavaa tekij\u00e4\u00e4, jotka olivat: vireystilan muutokset, verenkierron lis\u00e4\u00e4minen, \u201dhyv\u00e4 fiilis\u201d, kognitiiviset haasteet sek\u00e4 ty\u00f6rauhan muutokset. Lis\u00e4ksi oppilailta nousi esiin mielipiteit\u00e4 siit\u00e4, millaiseen ajankohtaan koulup\u00e4iv\u00e4n\u00e4 liikuntabreikki tulisi ajoittaa, jotta siit\u00e4 olisi hy\u00f6ty\u00e4 keskittymiselle. Liikuntabreikki\u00e4 kaivattiin sellaiseen ajankohtaan, jolloin keskittyminen oli vaikeaa ja se saattoi ilmet\u00e4 esimerkiksi huonona ty\u00f6rauhana. Liikuntabreikki\u00e4 ei toivottu tunnille, jota oli edelt\u00e4nyt fyysisesti aktiivinen v\u00e4litunti tai liikuntatunti. Oppilaiden mielipiteet erosivat kuitenkin suurestikin. \nTutkimustulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 oppilaiden kokemukset oppitunneilla keskittymisest\u00e4 sek\u00e4 oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista keskittymiseen voivat olla hyvinkin yksil\u00f6llisi\u00e4. Koko luokan yhteiset liikuntabreikit eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 palvele kaikkien oppilaiden tarpeita oppitunneilla keskittymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-08-27T07:12:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-08-27T07:12:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntabreikit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisest\u00e4 sek\u00e4 oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201908273911", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65313
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/603c3774-111b-46fe-b135-48b18ec56929\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201908273911.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautamäki, Piia 4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen liikuntabreikit Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppitunnit oppilaat fyysinen aktiivisuus keskittyminen tarkkaavaisuus
title 4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen
title_full 4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen
title_fullStr 4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen 4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen
title_full_unstemmed 4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen 4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen
title_short 4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen
title_sort 4 luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen
title_txtP 4.-luokan oppilaiden kokemuksia oppitunneilla keskittymisestä sekä oppituntien aikaisten liikuntabreikkien vaikutuksista siihen
topic liikuntabreikit Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppitunnit oppilaat fyysinen aktiivisuus keskittyminen tarkkaavaisuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fyysinen aktiivisuus keskittyminen liikuntabreikit oppilaat oppitunnit tarkkaavaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65313 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908273911
work_keys_str_mv AT hautamäkipiia 4luokanoppilaidenkokemuksiaoppitunneillakeskittymisestäsekäoppituntienaikaistenlii