Rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus

Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata ja analysoida rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivista vuorovaikutusta. Tarkastelun kohteena on tuen hakeminen ja tuen osoittaminen, tuen osoittamisen henkilökeskeisyyden aste, sekä vuorovaikutuosapuolten responssit toistensa tuen hakemisen ja tuen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heininen, Elina, Siilin, Sakari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65312
_version_ 1826225721793576960
author Heininen, Elina Siilin, Sakari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heininen, Elina Siilin, Sakari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heininen, Elina Siilin, Sakari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heininen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata ja analysoida rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivista vuorovaikutusta. Tarkastelun kohteena on tuen hakeminen ja tuen osoittaminen, tuen osoittamisen henkilökeskeisyyden aste, sekä vuorovaikutuosapuolten responssit toistensa tuen hakemisen ja tuen osoittamisen ilmauksiin. Toteutamme tutkimuksen laadullisella tutkimusotteella, ja tutkimusmenetelmämme on vuorovaikutusanalyysi. Analyysi toteutetaan osittain teoria- ja osittain aineistolähtöisesti. Aineistomme koostuu kahdeksasta rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan tapaamisesta, jotka videoimme. Tutkimushenkilöitä on yhteensä 15. Kaikissa tapaamisissa oli läsnä eri asiakas ja työntekijä, paitsi kahdessa tapaamisessa oli sama työntekijä. Ensimmäisen keskeisen tuloksemme perusteella supportiivisen vuorovaikutuksen prosessia olisi hyvä tarkastella Barbeen ja Cunninghamin (1995) supportiivisen vuorovaikutusepisodin jäsennystä monipuolisemmin ja ottaa tarkemmin huomioon vuorovaikutussuhteen ominaispiirteet. Esimerkiksi professionaalisen vuorovaikutussuhteen osapuolten vuorovaikutuskäyttäytymiseen vaikuttavat ammatilliset velvoitteet, roolit ja normit, jotka luovat ainutlaatuisen lähtökohdan supportiiviselle vuorovaikutukselle. Osapuolten jakaman yhteisen tavoitteen saavuttaminen voi nimittäin vaatia tuen osoittamista tai tuen hakemista supportiivisen vuorovaikutusepisodin mallista poikkeavalla tavalla. Toisen keskeisen tuloksemme mukaan rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus ilmentää heidän asiantuntija-asiakassuhteensa ominaispiirteitä. Supportiivisessa vuorovaikutuksessa hallitaan professionaalisen vuorovaikutussuhteen keskeisiä jännitteitä, eli etäisyyttä, yksityisyyttä ja emotionaalisuutta. Siinä tehdään näkyväksi osapuolten rooleja, kuten esimerkiksi rikosseuraamustyöntekijän velvollisuutta motivoida asiakasta rikoksettomaan elämään tukea osoittamalla. Tulokset auttavat lisäämään ymmärrystä rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan vuorovaikutuksesta ja vuorovaikutussuhteesta sekä niiden merkityksestä yhdyskuntaseuraamustyön tavoitteiden saavuttamisessa. Tuloksia voi soveltaa työn prosessien kehittämisessä, kuten esimerkiksi motivoivan keskustelun syventämisessä.
first_indexed 2019-08-27T20:06:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mikkola, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heininen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siilin, Sakari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-08-27T06:57:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-08-27T06:57:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65312", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on kuvata ja analysoida rikosseuraamusty\u00f6ntekij\u00e4n ja asiakkaan supportiivista\nvuorovaikutusta. Tarkastelun kohteena on tuen hakeminen ja tuen osoittaminen, tuen osoittamisen henkil\u00f6keskeisyyden\naste, sek\u00e4 vuorovaikutuosapuolten responssit toistensa tuen hakemisen ja tuen osoittamisen ilmauksiin. Toteutamme\ntutkimuksen laadullisella tutkimusotteella, ja tutkimusmenetelm\u00e4mme on vuorovaikutusanalyysi. Analyysi toteutetaan osittain teoria- ja osittain aineistol\u00e4ht\u00f6isesti. Aineistomme koostuu kahdeksasta rikosseuraamusty\u00f6ntekij\u00e4n ja asiakkaan tapaamisesta, jotka videoimme. Tutkimushenkil\u00f6it\u00e4 on yhteens\u00e4 15. Kaikissa tapaamisissa oli l\u00e4sn\u00e4 eri asiakas ja\nty\u00f6ntekij\u00e4, paitsi kahdessa tapaamisessa oli sama ty\u00f6ntekij\u00e4.\n\nEnsimm\u00e4isen keskeisen tuloksemme perusteella supportiivisen vuorovaikutuksen prosessia olisi hyv\u00e4 tarkastella\nBarbeen ja Cunninghamin (1995) supportiivisen vuorovaikutusepisodin j\u00e4sennyst\u00e4 monipuolisemmin ja ottaa\ntarkemmin huomioon vuorovaikutussuhteen ominaispiirteet. Esimerkiksi professionaalisen vuorovaikutussuhteen\nosapuolten vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen vaikuttavat ammatilliset velvoitteet, roolit ja normit, jotka luovat\nainutlaatuisen l\u00e4ht\u00f6kohdan supportiiviselle vuorovaikutukselle. Osapuolten jakaman yhteisen tavoitteen saavuttaminen\nvoi nimitt\u00e4in vaatia tuen osoittamista tai tuen hakemista supportiivisen vuorovaikutusepisodin mallista poikkeavalla\ntavalla.\n\nToisen keskeisen tuloksemme mukaan rikosseuraamusty\u00f6ntekij\u00e4n ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus ilment\u00e4\u00e4\nheid\u00e4n asiantuntija-asiakassuhteensa ominaispiirteit\u00e4. Supportiivisessa vuorovaikutuksessa hallitaan professionaalisen\nvuorovaikutussuhteen keskeisi\u00e4 j\u00e4nnitteit\u00e4, eli et\u00e4isyytt\u00e4, yksityisyytt\u00e4 ja emotionaalisuutta. Siin\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n n\u00e4kyv\u00e4ksi\nosapuolten rooleja, kuten esimerkiksi rikosseuraamusty\u00f6ntekij\u00e4n velvollisuutta motivoida asiakasta rikoksettomaan\nel\u00e4m\u00e4\u00e4n tukea osoittamalla.\n\nTulokset auttavat lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rryst\u00e4 rikosseuraamusty\u00f6ntekij\u00e4n ja asiakkaan vuorovaikutuksesta ja\nvuorovaikutussuhteesta sek\u00e4 niiden merkityksest\u00e4 yhdyskuntaseuraamusty\u00f6n tavoitteiden saavuttamisessa. Tuloksia\nvoi soveltaa ty\u00f6n prosessien kehitt\u00e4misess\u00e4, kuten esimerkiksi motivoivan keskustelun syvent\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-08-27T06:57:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-08-27T06:57:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "supportiivinen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "professionaalinen vuorovaikutussuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rikosseuraamusty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rikosseuraamusty\u00f6ntekij\u00e4n ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201908273910", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Puheviestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Speech Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3132", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65312
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/745ae0a7-4b03-4189-a246-787930befa0d\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201908273910.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heininen, Elina Siilin, Sakari Rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus supportiivinen vuorovaikutus professionaalinen vuorovaikutussuhde rikosseuraamustyö Puheviestintä Speech Communication 3132 viestintä vuorovaikutus tukeminen sosiaalinen tuki
title Rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus
title_full Rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus
title_fullStr Rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus Rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus
title_full_unstemmed Rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus Rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus
title_short Rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus
title_sort rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus
title_txtP Rikosseuraamustyöntekijän ja asiakkaan supportiivinen vuorovaikutus
topic supportiivinen vuorovaikutus professionaalinen vuorovaikutussuhde rikosseuraamustyö Puheviestintä Speech Communication 3132 viestintä vuorovaikutus tukeminen sosiaalinen tuki
topic_facet 3132 Puheviestintä Speech Communication professionaalinen vuorovaikutussuhde rikosseuraamustyö sosiaalinen tuki supportiivinen vuorovaikutus tukeminen viestintä vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65312 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908273910
work_keys_str_mv AT heininenelina rikosseuraamustyöntekijänjaasiakkaansupportiivinenvuorovaikutus