Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolitietoinen kasvatus näkyy ja miten sukupuolten tasa-arvo toteutuu peruskoulun viidennen luokan musiikintunneilla. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska musiikissa yleisesti esiintyy paljon sukupuolittuneita käsityksiä ja käyttäytymistä, mutta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pitkänen, Anniina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65295
_version_ 1826225704821325824
author Pitkänen, Anniina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pitkänen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pitkänen, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pitkänen, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolitietoinen kasvatus näkyy ja miten sukupuolten tasa-arvo toteutuu peruskoulun viidennen luokan musiikintunneilla. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska musiikissa yleisesti esiintyy paljon sukupuolittuneita käsityksiä ja käyttäytymistä, mutta perusopetuksen tulisi silti olla sukupuolitietoista. Tutkimus oli laadullinen, aineistolähtöinen tapaustutkimus. Tutkimukseen osallistui kuusi oppilasta yhdeltä suomalaisen peruskoulun 5. luokalta sekä heidän luokanopettajansa, joka toimi myös tämän luokan musiikinopettajana. Oppilaille tehtiin yksilöhaastattelut sekä kolmen hengen ryhmähaastattelut, joihin sisältyi myös piirustustehtävä. Lopuksi haastateltiin opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen. Tutkimuksessa selvisi, että musiikintunneilla on näkyvissä sukupuolirooleja soitinvalinnoissa sekä aktiivisessa osallistumisessa opetukseen. Osallistujat toivat kuitenkin vahvasti esille, ettei sukupuolten eroja voi yleistää, koska poikkeustapauksia löytyy aina. Sukupuolitietoisuudesta tai sukupuolten tasa-arvosta ei ollut keskusteltu tämän koulun työyhteisössä, eikä opettaja itsekään ollut pohtinut aihetta tarkemmin. Tuloksista voidaan päätellä, että musiikinopetuksessa esiintyy yhäkin sukupuolittunutta käyttäytymistä. Lisäksi koulun tasa-arvosuunnitelmasta saattaa puuttua konkreettisia keinoja sukupuolten tasa-arvon edistämiselle, mikä voi selittää pohdinnan ja keskustelun vähyyttä sukupuolitietoisesta kasvatuksesta opettajan työssä.
first_indexed 2019-08-26T20:01:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4nen, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-08-26T05:21:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-08-26T05:21:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65295", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten sukupuolitietoinen kasvatus n\u00e4kyy ja miten sukupuolten tasa-arvo toteutuu peruskoulun viidennen luokan musiikintunneilla. Aihetta oli t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia, koska musiikissa yleisesti esiintyy paljon sukupuolittuneita k\u00e4sityksi\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4, mutta perusopetuksen tulisi silti olla sukupuolitietoista.\nTutkimus oli laadullinen, aineistol\u00e4ht\u00f6inen tapaustutkimus. Tutkimukseen osallistui kuusi oppilasta yhdelt\u00e4 suomalaisen peruskoulun 5. luokalta sek\u00e4 heid\u00e4n luokanopettajansa, joka toimi my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n luokan musiikinopettajana. Oppilaille tehtiin yksil\u00f6haastattelut sek\u00e4 kolmen hengen ryhm\u00e4haastattelut, joihin sis\u00e4ltyi my\u00f6s piirustusteht\u00e4v\u00e4. Lopuksi haastateltiin opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 musiikintunneilla on n\u00e4kyviss\u00e4 sukupuolirooleja soitinvalinnoissa sek\u00e4 aktiivisessa osallistumisessa opetukseen. Osallistujat toivat kuitenkin vahvasti esille, ettei sukupuolten eroja voi yleist\u00e4\u00e4, koska poikkeustapauksia l\u00f6ytyy aina. Sukupuolitietoisuudesta tai sukupuolten tasa-arvosta ei ollut keskusteltu t\u00e4m\u00e4n koulun ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4, eik\u00e4 opettaja itsek\u00e4\u00e4n ollut pohtinut aihetta tarkemmin.\nTuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 musiikinopetuksessa esiintyy yh\u00e4kin sukupuolittunutta k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Lis\u00e4ksi koulun tasa-arvosuunnitelmasta saattaa puuttua konkreettisia keinoja sukupuolten tasa-arvon edist\u00e4miselle, mik\u00e4 voi selitt\u00e4\u00e4 pohdinnan ja keskustelun v\u00e4hyytt\u00e4 sukupuolitietoisesta kasvatuksesta opettajan ty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-08-26T05:21:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-08-26T05:21:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulun musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolitietoinen kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolistereotypiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201908263895", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stereotypiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65295
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7b0cf0f0-336c-493b-96c1-d8756fd860be\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201908263895.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkänen, Anniina Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa peruskoulun musiikinopetus sukupuolitietoinen kasvatus sukupuolistereotypiat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 stereotypiat tasa-arvo peruskoulu musiikki sukupuoli opetus sukupuolisensitiivisyys
title Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa
title_full Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa
title_fullStr Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa
title_short Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa
title_sort tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa
title_txtP Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa
topic peruskoulun musiikinopetus sukupuolitietoinen kasvatus sukupuolistereotypiat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 stereotypiat tasa-arvo peruskoulu musiikki sukupuoli opetus sukupuolisensitiivisyys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education musiikki opetus peruskoulu peruskoulun musiikinopetus stereotypiat sukupuoli sukupuolisensitiivisyys sukupuolistereotypiat sukupuolitietoinen kasvatus tasa-arvo
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65295 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908263895
work_keys_str_mv AT pitkänenanniina tapaustutkimussukupuolitietoisestakasvatuksestaperuskoulunviidennenluokanmusiiki