ADHD-oireita raportoivien oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat verrattuna ADHD-oireita raportoimattomien suoritusstrategioihin

Suoritusstrategiat vaikuttavat siihen, miten oppilas käyttäytyy tehtävätilanteessa ja ne voivat joko edistää oppilaan oppimista tai heikentää sitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroaako ADHD-oireisten oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat ADHD-oireettomien oppilaiden suoritusstrat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Erkinheimo, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65255
_version_ 1828193084291153920
author Erkinheimo, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Erkinheimo, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Erkinheimo, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Erkinheimo, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Suoritusstrategiat vaikuttavat siihen, miten oppilas käyttäytyy tehtävätilanteessa ja ne voivat joko edistää oppilaan oppimista tai heikentää sitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroaako ADHD-oireisten oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat ADHD-oireettomien oppilaiden suoritusstrategioista. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen ja luokka-asteen yhteyttä suoritusstrategiaan. Suoritusstrategioita tarkasteltiin erikseen oppimisorientaationa ja välttämisorientaationa. Aineisto koostui ProKoulu ja Työrauha kaikille -hankkeessa kerätyistä aineistoista. Vastaajia oli yhteensä 2639. ADHD-oireisuuden yhteyttä suoritusstrategioihin tutkittiin MANOVAn avulla. Kaksisuuntaisella MANOVAlla tutkittiin ADHD-oireisuuden ja sukupuolen yhteyttä suoritusstrategioihin sekä ADHDoireisuuden ja luokka-asteen yhteytä suoritusstrategioihin. ADHD-oireiset oppilaat olivat huomattavasti oireettomia enemmän välttämisorientoituneita ja vähemmän oppimisorientoituneita. Tulos oli sama riippumatta oppilaan sukupuolesta tai luokka-asteesta. Sekä ADHD-oireisten että oireettomien ryhmissä pojat olivat hieman tyttöjä enemmän oppimisorientoituneita ja yläkoululaiset olivat alakoululaisia enemmän välttämisorientoituneita sekä hieman vähemmän oppimisorientoituneita. Tulosten perusteella ADHD-oireiset oppilaat pyrkivät siis välttelemään tehtäviä, minkä voidaan nähdä olevan yhteydessä myös epäonnistumisten välttelyyn. ADHD-oireisten oppilaiden kohdalla tuki olisikin tärkeä kohdistaa myös käsityksiin itsestään oppijana, jotta oppilaan epäonnistumisodotuksia ja siten tehtävien välttelyä voitaisiin vähentää.
first_indexed 2019-08-20T20:05:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Erkinheimo, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-08-20T06:02:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-08-20T06:02:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65255", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suoritusstrategiat vaikuttavat siihen, miten oppilas k\u00e4ytt\u00e4ytyy teht\u00e4v\u00e4tilanteessa ja ne voivat joko edist\u00e4\u00e4 oppilaan oppimista tai heikent\u00e4\u00e4 sit\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, eroaako ADHD-oireisten oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t suoritusstrategiat ADHD-oireettomien oppilaiden suoritusstrategioista. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin sukupuolen ja luokka-asteen yhteytt\u00e4 suoritusstrategiaan. Suoritusstrategioita tarkasteltiin erikseen oppimisorientaationa ja v\u00e4ltt\u00e4misorientaationa. Aineisto koostui ProKoulu ja Ty\u00f6rauha kaikille -hankkeessa ker\u00e4tyist\u00e4 aineistoista. Vastaajia oli yhteens\u00e4 2639. ADHD-oireisuuden yhteytt\u00e4 suoritusstrategioihin tutkittiin MANOVAn avulla. Kaksisuuntaisella MANOVAlla tutkittiin ADHD-oireisuuden ja sukupuolen yhteytt\u00e4 suoritusstrategioihin sek\u00e4 ADHDoireisuuden ja luokka-asteen yhteyt\u00e4 suoritusstrategioihin. ADHD-oireiset oppilaat olivat huomattavasti oireettomia enemm\u00e4n v\u00e4ltt\u00e4misorientoituneita ja v\u00e4hemm\u00e4n oppimisorientoituneita. Tulos oli sama riippumatta oppilaan sukupuolesta tai luokka-asteesta. Sek\u00e4 ADHD-oireisten ett\u00e4 oireettomien ryhmiss\u00e4 pojat olivat hieman tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n oppimisorientoituneita ja yl\u00e4koululaiset olivat alakoululaisia enemm\u00e4n v\u00e4ltt\u00e4misorientoituneita sek\u00e4 hieman v\u00e4hemm\u00e4n oppimisorientoituneita. Tulosten perusteella ADHD-oireiset oppilaat pyrkiv\u00e4t siis v\u00e4lttelem\u00e4\u00e4n teht\u00e4vi\u00e4, mink\u00e4 voidaan n\u00e4hd\u00e4 olevan yhteydess\u00e4 my\u00f6s ep\u00e4onnistumisten v\u00e4lttelyyn. ADHD-oireisten oppilaiden kohdalla tuki olisikin t\u00e4rke\u00e4 kohdistaa my\u00f6s k\u00e4sityksiin itsest\u00e4\u00e4n oppijana, jotta oppilaan ep\u00e4onnistumisodotuksia ja siten teht\u00e4vien v\u00e4lttely\u00e4 voitaisiin v\u00e4hent\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-08-20T06:02:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-08-20T06:02:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoritusstrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "ADHD-oireita raportoivien oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t suoritusstrategiat verrattuna ADHD-oireita raportoimattomien suoritusstrategioihin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201908203858", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65255
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:56Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3660386c-1c3f-4e87-ace4-628fe41e3663\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201908203858.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Erkinheimo, Heidi ADHD-oireita raportoivien oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat verrattuna ADHD-oireita raportoimattomien suoritusstrategioihin suoritusstrategiat Erityispedagogiikka Special Education 101 ADHD oppilaat
title ADHD-oireita raportoivien oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat verrattuna ADHD-oireita raportoimattomien suoritusstrategioihin
title_full ADHD-oireita raportoivien oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat verrattuna ADHD-oireita raportoimattomien suoritusstrategioihin
title_fullStr ADHD-oireita raportoivien oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat verrattuna ADHD-oireita raportoimattomien suoritusstrategioihin ADHD-oireita raportoivien oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat verrattuna ADHD-oireita raportoimattomien suoritusstrategioihin
title_full_unstemmed ADHD-oireita raportoivien oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat verrattuna ADHD-oireita raportoimattomien suoritusstrategioihin ADHD-oireita raportoivien oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat verrattuna ADHD-oireita raportoimattomien suoritusstrategioihin
title_short ADHD-oireita raportoivien oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat verrattuna ADHD-oireita raportoimattomien suoritusstrategioihin
title_sort adhd oireita raportoivien oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat verrattuna adhd oireita raportoimattomien suoritusstrategioihin
title_txtP ADHD-oireita raportoivien oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat verrattuna ADHD-oireita raportoimattomien suoritusstrategioihin
topic suoritusstrategiat Erityispedagogiikka Special Education 101 ADHD oppilaat
topic_facet 101 ADHD Erityispedagogiikka Special Education oppilaat suoritusstrategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65255 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908203858
work_keys_str_mv AT erkinheimoheidi adhdoireitaraportoivienoppilaidenkäyttämätsuoritusstrategiatverrattunaadhdoireit