ADHD-oireita raportoivien oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat verrattuna ADHD-oireita raportoimattomien suoritusstrategioihin

Suoritusstrategiat vaikuttavat siihen, miten oppilas käyttäytyy tehtävätilanteessa ja ne voivat joko edistää oppilaan oppimista tai heikentää sitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroaako ADHD-oireisten oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat ADHD-oireettomien oppilaiden suoritusstrat...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Erkinheimo, Heidi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65255
Kuvaus
Yhteenveto:Suoritusstrategiat vaikuttavat siihen, miten oppilas käyttäytyy tehtävätilanteessa ja ne voivat joko edistää oppilaan oppimista tai heikentää sitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroaako ADHD-oireisten oppilaiden käyttämät suoritusstrategiat ADHD-oireettomien oppilaiden suoritusstrategioista. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen ja luokka-asteen yhteyttä suoritusstrategiaan. Suoritusstrategioita tarkasteltiin erikseen oppimisorientaationa ja välttämisorientaationa. Aineisto koostui ProKoulu ja Työrauha kaikille -hankkeessa kerätyistä aineistoista. Vastaajia oli yhteensä 2639. ADHD-oireisuuden yhteyttä suoritusstrategioihin tutkittiin MANOVAn avulla. Kaksisuuntaisella MANOVAlla tutkittiin ADHD-oireisuuden ja sukupuolen yhteyttä suoritusstrategioihin sekä ADHDoireisuuden ja luokka-asteen yhteytä suoritusstrategioihin. ADHD-oireiset oppilaat olivat huomattavasti oireettomia enemmän välttämisorientoituneita ja vähemmän oppimisorientoituneita. Tulos oli sama riippumatta oppilaan sukupuolesta tai luokka-asteesta. Sekä ADHD-oireisten että oireettomien ryhmissä pojat olivat hieman tyttöjä enemmän oppimisorientoituneita ja yläkoululaiset olivat alakoululaisia enemmän välttämisorientoituneita sekä hieman vähemmän oppimisorientoituneita. Tulosten perusteella ADHD-oireiset oppilaat pyrkivät siis välttelemään tehtäviä, minkä voidaan nähdä olevan yhteydessä myös epäonnistumisten välttelyyn. ADHD-oireisten oppilaiden kohdalla tuki olisikin tärkeä kohdistaa myös käsityksiin itsestään oppijana, jotta oppilaan epäonnistumisodotuksia ja siten tehtävien välttelyä voitaisiin vähentää.