Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa

Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut laajemmalti kuluttajien saataville. Ostopäätösprosessissa on puolestaan kyse vii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuolle, Niko
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65243
_version_ 1826225721792528384
author Vuolle, Niko
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vuolle, Niko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vuolle, Niko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vuolle, Niko
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut laajemmalti kuluttajien saataville. Ostopäätösprosessissa on puolestaan kyse viisivaiheisesta mallista, jonka kuluttaja käy läpi ostotilanteessa. Mallin vaiheita ovat tarpeen tunnistaminen, informaation etsintä, vaihtoehtojen vertailu, ostopäätös ja ostopäätöksen jälkeinen käyttäytyminen. Tässä tutkimuksessa on aluksi selvitetty kirjallisuuskatsauksena sitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää kuluttajan ostopäätösprosessissa. Sen jälkeen on empiirisesti tutkittu, miten kuluttajat suhtautuvat tekoälyn hyödyntämiseen osana ostopäätösprosessia. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisesti verkkokyselynä. Kirjallisuuskatsauksessa jokaiseen ostopäätösprosessin vaiheeseen löydettiin erilaisia tekoälyratkaisuja, joilla voidaan auttaa kuluttajaa ostopäätösprosessissa. Pääsääntöisesti yksittäiset tekoälysovellukset tukevat kuluttajaa vain yhdessä ostopäätösprosessin vaiheessa, mutta esimerkiksi suositteluohjelma pystyy tarjoamaan tukea samaan aikaan sekä informaation etsintään että vaihtoehtojen vertailuun. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa selvisi, että kuluttajat suhtautuvat tekoälyn tukeen pääasiassa myönteisesti. Kuitenkaan kaikkia ratkaisuehdotuksia ei otettu vastaan avoimesti, vaan esimerkiksi huoli yksityisyyden suojasta nousi esille. Lisäksi, käyttääkseen tekoälyä hyödyksi kuluttajat odottavat sen tuovan heille lisäarvoa itse ostopäätösprosessiin. Tutkimustulosten perusteella ostopäätösprosessin vaiheista varsinaisen ostopäätöksen tekemisen kuluttajat haluavat tehdä itse ilman tekoälyn apua, mutta informaation etsintään ja vaihtoehtojen vertailuun oltiin valmiita hyödyntämään tekoälyä laajalti. Kun vastauksia tarkasteltiin sukupuolen ja iän (alle ja yli 30-vuotiaat) mukaan, voitiin löytää pieniä eroavaisuuksia vertailtavien ryhmien väliltä. Tilastollisesti merkitsevien erojen määrä ryhmien välillä oli kuitenkin suhteellisen pieni.
first_indexed 2019-08-15T20:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuolle, Niko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-08-15T04:21:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-08-15T04:21:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65243", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee teko\u00e4ly\u00e4 ja sen hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 osana kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessia. Teko\u00e4lyst\u00e4 on ollut puhetta jo 1950-luvulta l\u00e4htien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut teko\u00e4lyratkaisut laajemmalti kuluttajien saataville. Ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessissa on puolestaan kyse viisivaiheisesta mallista, jonka kuluttaja k\u00e4y l\u00e4pi ostotilanteessa. Mallin vaiheita ovat tarpeen tunnistaminen, informaation etsint\u00e4, vaihtoehtojen vertailu, ostop\u00e4\u00e4t\u00f6s ja ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen j\u00e4lkeinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on aluksi selvitetty kirjallisuuskatsauksena sit\u00e4, miten teko\u00e4ly\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessissa. Sen j\u00e4lkeen on empiirisesti tutkittu, miten kuluttajat suhtautuvat teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4miseen osana ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessia. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisesti verkkokyselyn\u00e4. Kirjallisuuskatsauksessa jokaiseen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin vaiheeseen l\u00f6ydettiin erilaisia teko\u00e4lyratkaisuja, joilla voidaan auttaa kuluttajaa ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessissa. P\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti yksitt\u00e4iset teko\u00e4lysovellukset tukevat kuluttajaa vain yhdess\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin vaiheessa, mutta esimerkiksi suositteluohjelma pystyy tarjoamaan tukea samaan aikaan sek\u00e4 informaation etsint\u00e4\u00e4n ett\u00e4 vaihtoehtojen vertailuun. Tutkimuksen empiirisess\u00e4 osuudessa selvisi, ett\u00e4 kuluttajat suhtautuvat teko\u00e4lyn tukeen p\u00e4\u00e4asiassa my\u00f6nteisesti. Kuitenkaan kaikkia ratkaisuehdotuksia ei otettu vastaan avoimesti, vaan esimerkiksi huoli yksityisyyden suojasta nousi esille. Lis\u00e4ksi, k\u00e4ytt\u00e4\u00e4kseen teko\u00e4ly\u00e4 hy\u00f6dyksi kuluttajat odottavat sen tuovan heille lis\u00e4arvoa itse ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessiin. Tutkimustulosten perusteella ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin vaiheista varsinaisen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen tekemisen kuluttajat haluavat tehd\u00e4 itse ilman teko\u00e4lyn apua, mutta informaation etsint\u00e4\u00e4n ja vaihtoehtojen vertailuun oltiin valmiita hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n teko\u00e4ly\u00e4 laajalti. Kun vastauksia tarkasteltiin sukupuolen ja i\u00e4n (alle ja yli 30-vuotiaat) mukaan, voitiin l\u00f6yt\u00e4\u00e4 pieni\u00e4 eroavaisuuksia vertailtavien ryhmien v\u00e4lilt\u00e4. Tilastollisesti merkitsevien erojen m\u00e4\u00e4r\u00e4 ryhmien v\u00e4lill\u00e4 oli kuitenkin suhteellisen pieni.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-08-15T04:21:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-08-15T04:21:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4minen kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201908153848", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65243
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a5fde3f9-6a68-4a91-a24d-1191aa6940bb\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201908153848.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuolle, Niko Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa ostopäätösprosessi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa tekoäly ostopäätökset kuluttajakäyttäytyminen
title Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
title_full Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
title_fullStr Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
title_full_unstemmed Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
title_short Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
title_sort tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
title_txtP Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
topic ostopäätösprosessi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa tekoäly ostopäätökset kuluttajakäyttäytyminen
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede kuluttajakäyttäytyminen ostopäätökset ostopäätösprosessi tekoäly verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65243 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908153848
work_keys_str_mv AT vuolleniko tekoälynhyödyntäminenkuluttajanostopäätösprosessissa