Vieraiden kirjain-äänneyhteyksien oppiminen sekä kielellisen työmuistin yhteys oppimistulokseen

Maisterintutkielmani tarkastelee vieraiden kirjain-äänneyhteyksien harjoittelua ja oppimista kahtena peräkkäisenä päivänä sekä kielellisen työmuistin osuutta oppimistulokseen. Tutkimukseni on tehty osana ChildBrain-tutkimushanketta, joka tutkii lasten kehityksellisiä neurokognitiivisia häiriöitä. Tu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sorsa, Aino
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65179
_version_ 1826225745520754688
author Sorsa, Aino
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sorsa, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sorsa, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sorsa, Aino
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkielmani tarkastelee vieraiden kirjain-äänneyhteyksien harjoittelua ja oppimista kahtena peräkkäisenä päivänä sekä kielellisen työmuistin osuutta oppimistulokseen. Tutkimukseni on tehty osana ChildBrain-tutkimushanketta, joka tutkii lasten kehityksellisiä neurokognitiivisia häiriöitä. Tutkimukseni viitekehys sijoittuu lukutaidon kartuttamisen ja vieraan kielen oppimiseen liittyviin aihealueisiin. Kirjain-äänneyhteyksien oppiminen ja kyvyn automatisoituminen nähdään lukutaidon kehittymisen yhtenä kriittisenä elementtinä. Kyseiset taidot voisivat kuvata myös L2-kielitaidon taustalla toimivaa, eri aistikanavia hyödyntävää multimodaalista kykyä. Tutkimukseni tavoitteena on selventää käyttäytymisen ja aivojen tasolla, miten harjoittelu kehittyy kohti oppimista ensimmäisenä tutkimuspäivänä, miten yönaikaisen muistijäljen vahvistuminen näkyy oppimistuloksessa sekä millainen on kielellisen työmuistin osuus audiovisuaalisessa assosiaatio-oppimisessa. Audiovisuaalisen assosiaatio-oppimisen tutkimustehtävä koostui samanaikaisesti esitetyistä vieraskielisistä kirjainmerkeistä (visuaalinen ärsyke) ja suomenkielisistä puheäänteistä (auditiivinen ärsyke). Koehenkilöiden tehtävänä oli oppia saamansa palautteen avulla ärsykeparien yhteensopivuuden ongelmat. Kielellisen työmuistin mittareina toimivat kognitiivisia taitoja mittaavan testistön osiot epäsanantoistotesti ja numerosarjat. Tutkimustulokset havainnollistavat aktiivisen harjoittelun myötä tapahtuvaa oppimista niin käyttäytymisen kuin aivojen tasolla. Yön aikaisen muistijäljen vahvistuminen on todennettavissa oppimistuloksessa oppimisen syventymisenä molemmilla tarkastelun alla olevilla tasoilla. Käyttäytymisen tasolla tarkasteltiin tehtävässä suoriutumista vastausten oikeellisuuden sekä vastausten antamiseen kuluneen reaktioajan muutosten kautta. Aivotasolla mitattua, oppimista kuvaavaa kongruenssiefektiä tarkasteltiin eri oppimisen vaiheisiin liittyvissä tilanteissa. Näitä olivat tilanteet ennen oppimista, oppimisen tapahduttua ja harjoittelua seuraavan päivän oletetussa oppimisen syventymisen tilanteessa. Kielellisen työmuistin yhteys tutkimustehtävässä suoriutumiseen ei ollut todennettavissa. Tutkimukseni voi toimia inspiraation lähteenä kieltenopetuksessa tarjoamalla tietoa multimodaalisen oppimisen tapahtumista työni kontekstissa. Kielitaidon kehittämisessä ja opettamisessa aistihavaintoja hyödyntämällä voi olla edullisia vaikutuksia oppimiseen. Myös yön merkityksen todentaminen oppimistuloksessa voi antaa pohjan tarkastella tehtävien ja uusien opetettavien asioiden ajoitusta.
first_indexed 2019-08-01T20:00:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorsa, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-08-01T05:42:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-08-01T05:42:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65179", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkielmani tarkastelee vieraiden kirjain-\u00e4\u00e4nneyhteyksien harjoittelua ja oppimista kahtena per\u00e4kk\u00e4isen\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 kielellisen ty\u00f6muistin osuutta oppimistulokseen. Tutkimukseni on tehty osana ChildBrain-tutkimushanketta, joka tutkii lasten kehityksellisi\u00e4 neurokognitiivisia h\u00e4iri\u00f6it\u00e4. Tutkimukseni viitekehys sijoittuu lukutaidon kartuttamisen ja vieraan kielen oppimiseen liittyviin aihealueisiin. Kirjain-\u00e4\u00e4nneyhteyksien oppiminen ja kyvyn automatisoituminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n lukutaidon kehittymisen yhten\u00e4 kriittisen\u00e4 elementtin\u00e4. Kyseiset taidot voisivat kuvata my\u00f6s L2-kielitaidon taustalla toimivaa, eri aistikanavia hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4\u00e4 multimodaalista kyky\u00e4.\n\nTutkimukseni tavoitteena on selvent\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ja aivojen tasolla, miten harjoittelu kehittyy kohti oppimista\nensimm\u00e4isen\u00e4 tutkimusp\u00e4iv\u00e4n\u00e4, miten y\u00f6naikaisen muistij\u00e4ljen vahvistuminen n\u00e4kyy oppimistuloksessa sek\u00e4 millainen on kielellisen ty\u00f6muistin osuus audiovisuaalisessa assosiaatio-oppimisessa. Audiovisuaalisen assosiaatio-oppimisen\ntutkimusteht\u00e4v\u00e4 koostui samanaikaisesti esitetyist\u00e4 vieraskielisist\u00e4 kirjainmerkeist\u00e4 (visuaalinen \u00e4rsyke) ja suomenkielisist\u00e4 puhe\u00e4\u00e4nteist\u00e4 (auditiivinen \u00e4rsyke). Koehenkil\u00f6iden teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli oppia saamansa palautteen avulla \u00e4rsykeparien yhteensopivuuden ongelmat. Kielellisen ty\u00f6muistin mittareina toimivat kognitiivisia taitoja mittaavan testist\u00f6n osiot ep\u00e4sanantoistotesti ja numerosarjat.\n\nTutkimustulokset havainnollistavat aktiivisen harjoittelun my\u00f6t\u00e4 tapahtuvaa oppimista niin k\u00e4ytt\u00e4ytymisen kuin aivojen\ntasolla. Y\u00f6n aikaisen muistij\u00e4ljen vahvistuminen on todennettavissa oppimistuloksessa oppimisen syventymisen\u00e4\nmolemmilla tarkastelun alla olevilla tasoilla. K\u00e4ytt\u00e4ytymisen tasolla tarkasteltiin teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 suoriutumista vastausten\noikeellisuuden sek\u00e4 vastausten antamiseen kuluneen reaktioajan muutosten kautta. Aivotasolla mitattua, oppimista kuvaavaa kongruenssiefekti\u00e4 tarkasteltiin eri oppimisen vaiheisiin liittyviss\u00e4 tilanteissa. N\u00e4it\u00e4 olivat tilanteet ennen oppimista, oppimisen tapahduttua ja harjoittelua seuraavan p\u00e4iv\u00e4n oletetussa oppimisen syventymisen tilanteessa. Kielellisen ty\u00f6muistin yhteys tutkimusteht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 suoriutumiseen ei ollut todennettavissa.\n\nTutkimukseni voi toimia inspiraation l\u00e4hteen\u00e4 kieltenopetuksessa tarjoamalla tietoa multimodaalisen oppimisen\ntapahtumista ty\u00f6ni kontekstissa. Kielitaidon kehitt\u00e4misess\u00e4 ja opettamisessa aistihavaintoja hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 voi olla edullisia vaikutuksia oppimiseen. My\u00f6s y\u00f6n merkityksen todentaminen oppimistuloksessa voi antaa pohjan tarkastella teht\u00e4vien ja uusien opetettavien asioiden ajoitusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-08-01T05:42:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-08-01T05:42:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MEG-tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjain-puhe\u00e4\u00e4nnevastaavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "L2-oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen ty\u00f6muisti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muistin konsolidaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kongruenssiefekti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vieraiden kirjain-\u00e4\u00e4nneyhteyksien oppiminen sek\u00e4 kielellisen ty\u00f6muistin yhteys oppimistulokseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201908013742", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Applied Linguistics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "314", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjaimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aivot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4rsykkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "assosiaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "MEG", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiiviset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65179
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:25Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7c18793f-a8d4-4421-9fdf-0993e1e7f3a4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201908013742.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sorsa, Aino Vieraiden kirjain-äänneyhteyksien oppiminen sekä kielellisen työmuistin yhteys oppimistulokseen MEG-tutkimus kirjain-puheäännevastaavuus L2-oppiminen kielellinen työmuisti muistin konsolidaatio kongruenssiefekti Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics 314 lukutaito työmuisti oppiminen kirjaimet aivot kielen oppiminen ärsykkeet assosiaatio MEG kognitiiviset taidot kielitiede
title Vieraiden kirjain-äänneyhteyksien oppiminen sekä kielellisen työmuistin yhteys oppimistulokseen
title_full Vieraiden kirjain-äänneyhteyksien oppiminen sekä kielellisen työmuistin yhteys oppimistulokseen
title_fullStr Vieraiden kirjain-äänneyhteyksien oppiminen sekä kielellisen työmuistin yhteys oppimistulokseen Vieraiden kirjain-äänneyhteyksien oppiminen sekä kielellisen työmuistin yhteys oppimistulokseen
title_full_unstemmed Vieraiden kirjain-äänneyhteyksien oppiminen sekä kielellisen työmuistin yhteys oppimistulokseen Vieraiden kirjain-äänneyhteyksien oppiminen sekä kielellisen työmuistin yhteys oppimistulokseen
title_short Vieraiden kirjain-äänneyhteyksien oppiminen sekä kielellisen työmuistin yhteys oppimistulokseen
title_sort vieraiden kirjain äänneyhteyksien oppiminen sekä kielellisen työmuistin yhteys oppimistulokseen
title_txtP Vieraiden kirjain-äänneyhteyksien oppiminen sekä kielellisen työmuistin yhteys oppimistulokseen
topic MEG-tutkimus kirjain-puheäännevastaavuus L2-oppiminen kielellinen työmuisti muistin konsolidaatio kongruenssiefekti Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics 314 lukutaito työmuisti oppiminen kirjaimet aivot kielen oppiminen ärsykkeet assosiaatio MEG kognitiiviset taidot kielitiede
topic_facet 314 L2-oppiminen MEG MEG-tutkimus Master's Degree Programme in Applied Linguistics Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot aivot assosiaatio kielellinen työmuisti kielen oppiminen kielitiede kirjaimet kirjain-puheäännevastaavuus kognitiiviset taidot kongruenssiefekti lukutaito muistin konsolidaatio oppiminen työmuisti ärsykkeet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65179 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908013742
work_keys_str_mv AT sorsaaino vieraidenkirjainäänneyhteyksienoppiminensekäkielellisentyömuistinyhteysoppimistuloksee