Koetun laadun muodostuminen kaupan omissa brändeissä

Vähittäiskaupan alan yksi suurista muutoksista on ollut kaupan merkkien ilmestyminen valikoimaan ja niiden voimakas maailmanlaajuinen kasvu. Suurimmat syyt niiden kasvussa ovat olleet muutokset kulutustottumuksissa, kaupan merkkien hinnat ja hyödyt sekä kasvanut kilpailu. Samaan aikaan kaupan me...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Helistekangas, Matias
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65122
_version_ 1828193084213559296
author Helistekangas, Matias
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Helistekangas, Matias Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Helistekangas, Matias Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Helistekangas, Matias
datasource_str_mv jyx
description Vähittäiskaupan alan yksi suurista muutoksista on ollut kaupan merkkien ilmestyminen valikoimaan ja niiden voimakas maailmanlaajuinen kasvu. Suurimmat syyt niiden kasvussa ovat olleet muutokset kulutustottumuksissa, kaupan merkkien hinnat ja hyödyt sekä kasvanut kilpailu. Samaan aikaan kaupan merkkien koettu laatu on myös parantunut. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä kaupan merkkien koettu laatu on muodostunut ja verrata havaintoja valmistajan merkkiin. Koettu laatu muodostuu tuotteen sisäisten ja ulkoisten ominaisuuksien yhteisvaikutuksesta ja tavoitteena on havaita, miten nämä ominaisuudet vaikuttavat kaupan merkin ja brändituotteen kohdalla. Kaupan merkin koetun laadun muodostumista ymmärtämällä pystymme paremmin ymmärtämään niiden maailmanlaajuista kasvua. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisesti kyselylomakkeen ja koeasetelman avulla. Tutkimukseen osallistuneet jaettiin neljään ryhmään, joissa maistatettiin tutkimuksessa käytettyjä goudajuustoja kyselylomakkeen avulla. Tuotteen maistatusta manipuloitiin, jolloin maistettavan tuotteen sisäisiä ja ulkoisia ominaisuuksia muutetiin jokaisen ryhmän kohdalla. Tutkimuksessa selvisi, että koettu laatu tuotteiden kohdalla muodostui vahvasti tuotteen sisäisten ominaisuuksien kautta. Ulkoisilla ominaisuuksilla pystyttiin lievästi ohjaamaan arviota koetusta laadusta, mutta lopulta tuotteen maku ja rakenne hallitsivat kokonaisarviota. Kaupan merkin sisäiset ominaisuudet koettiin brändituotetta paremmiksi, mutta ulkoisia ominaisuuksia ei. Koska koettu laatu muodostui vahvasti sisäisten ominaisuuksien pohjalta, ei ulkoisten ominaisuuksien heikkoudella ollut merkittävää vaikutusta. Tutkimuksen kautta havaittiin myös, että koetulla laadulla on ollut vahva merkitys kuluttajan hintakäsityksen ja ostoaikomuksen syntymisessä, mikä vahvistaa koetun laadun merkitystä yrityksen menestyksen rakentajana. Tämän tutkimuksen avulla pystyttiin tarkemmin ymmärtämään, mitä ominaisuuksia tässä tuoteryhmässä kannattaisi parantaa, jotta kuluttajan ostoaikomus tuotetta kohtaan nousisi.
first_indexed 2019-07-29T20:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Helistekangas, Matias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-07-29T05:04:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-07-29T05:04:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65122", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "V\u00e4hitt\u00e4iskaupan alan yksi suurista muutoksista on ollut kaupan merkkien\r\nilmestyminen valikoimaan ja niiden voimakas maailmanlaajuinen kasvu.\r\nSuurimmat syyt niiden kasvussa ovat olleet muutokset kulutustottumuksissa,\r\nkaupan merkkien hinnat ja hy\u00f6dyt sek\u00e4 kasvanut kilpailu. Samaan aikaan kaupan\r\nmerkkien koettu laatu on my\u00f6s parantunut.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mist\u00e4 kaupan merkkien\r\nkoettu laatu on muodostunut ja verrata havaintoja valmistajan merkkiin. Koettu\r\nlaatu muodostuu tuotteen sis\u00e4isten ja ulkoisten ominaisuuksien\r\nyhteisvaikutuksesta ja tavoitteena on havaita, miten n\u00e4m\u00e4 ominaisuudet\r\nvaikuttavat kaupan merkin ja br\u00e4ndituotteen kohdalla. Kaupan merkin koetun\r\nlaadun muodostumista ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 pystymme paremmin ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n niiden\r\nmaailmanlaajuista kasvua.\r\nTutkimus suoritettiin kvantitatiivisesti kyselylomakkeen ja koeasetelman\r\navulla. Tutkimukseen osallistuneet jaettiin nelj\u00e4\u00e4n ryhm\u00e4\u00e4n, joissa maistatettiin\r\ntutkimuksessa k\u00e4ytettyj\u00e4 goudajuustoja kyselylomakkeen avulla. Tuotteen\r\nmaistatusta manipuloitiin, jolloin maistettavan tuotteen sis\u00e4isi\u00e4 ja ulkoisia\r\nominaisuuksia muutetiin jokaisen ryhm\u00e4n kohdalla.\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 koettu laatu tuotteiden kohdalla muodostui\r\nvahvasti tuotteen sis\u00e4isten ominaisuuksien kautta. Ulkoisilla ominaisuuksilla\r\npystyttiin liev\u00e4sti ohjaamaan arviota koetusta laadusta, mutta lopulta tuotteen\r\nmaku ja rakenne hallitsivat kokonaisarviota. Kaupan merkin sis\u00e4iset ominaisuudet\r\nkoettiin br\u00e4ndituotetta paremmiksi, mutta ulkoisia ominaisuuksia ei. Koska koettu\r\nlaatu muodostui vahvasti sis\u00e4isten ominaisuuksien pohjalta, ei ulkoisten\r\nominaisuuksien heikkoudella ollut merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 vaikutusta.\r\nTutkimuksen kautta havaittiin my\u00f6s, ett\u00e4 koetulla laadulla on ollut vahva\r\nmerkitys kuluttajan hintak\u00e4sityksen ja ostoaikomuksen syntymisess\u00e4, mik\u00e4\r\nvahvistaa koetun laadun merkityst\u00e4 yrityksen menestyksen rakentajana. T\u00e4m\u00e4n\r\ntutkimuksen avulla pystyttiin tarkemmin ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 ominaisuuksia t\u00e4ss\u00e4\r\ntuoteryhm\u00e4ss\u00e4 kannattaisi parantaa, jotta kuluttajan ostoaikomus tuotetta kohtaan\r\nnousisi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Marja-Leena Harjuniemi (mharjuni@jyu.fi) on 2019-07-29T05:04:51Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-07-29T05:04:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu laatu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koetun laadun muodostuminen kaupan omissa br\u00e4ndeiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201907293687", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaupan omat tuotemerkit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65122
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:59Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/25fc74e1-49f8-405e-8ac0-9c47f3736688\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201907293687.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Helistekangas, Matias Koetun laadun muodostuminen kaupan omissa brändeissä koettu laatu Markkinointi Marketing 20423 laatu brändit kaupan omat tuotemerkit
title Koetun laadun muodostuminen kaupan omissa brändeissä
title_full Koetun laadun muodostuminen kaupan omissa brändeissä
title_fullStr Koetun laadun muodostuminen kaupan omissa brändeissä Koetun laadun muodostuminen kaupan omissa brändeissä
title_full_unstemmed Koetun laadun muodostuminen kaupan omissa brändeissä Koetun laadun muodostuminen kaupan omissa brändeissä
title_short Koetun laadun muodostuminen kaupan omissa brändeissä
title_sort koetun laadun muodostuminen kaupan omissa brändeissä
title_txtP Koetun laadun muodostuminen kaupan omissa brändeissä
topic koettu laatu Markkinointi Marketing 20423 laatu brändit kaupan omat tuotemerkit
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi brändit kaupan omat tuotemerkit koettu laatu laatu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65122 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201907293687
work_keys_str_mv AT helistekangasmatias koetunlaadunmuodostuminenkaupanomissabrändeissä