Katalyysi lukion kemian opetuksessa

Tässä pro gradu- tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää, miten katalyysi ja katalyytit ovat esillä lukion uudessa opetussuunnitelmassa sekä uudistetussa oppimateriaalissa. Lisäksi analysoitiin Opetus.tv:n materiaali sekä tutkittiin, millaisia kysymyksiä katalyysistä ja katalyyteistä ylioppilaskirj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kleemola, Henna
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65103
_version_ 1828193084202024960
author Kleemola, Henna
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kleemola, Henna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kleemola, Henna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kleemola, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu- tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää, miten katalyysi ja katalyytit ovat esillä lukion uudessa opetussuunnitelmassa sekä uudistetussa oppimateriaalissa. Lisäksi analysoitiin Opetus.tv:n materiaali sekä tutkittiin, millaisia kysymyksiä katalyysistä ja katalyyteistä ylioppilaskirjoituksissa on esitetty vuosina 2008-2018. Opetussuunnitelman ja oppimateriaalien analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja oppimateriaalin kehittämiseen kehittämistutkimusta. Sisällönanalyysin mukaan katalyysi sisältyy sekä opetussuunnitelman yleisiin oppimistavoitteisiin, että kemian oppimistavoitteisiin. Sen sijaan analyysiin valittu oppimateriaali ei käsittele katalyysiä yksittäisiä mainintoja lukuun ottamatta. Katalyytit olivat esillä sekä opetussuunnitelmassa että analysoiduissa oppimateriaaleissa. Mooli-sarjan kirjoissa katalyyteistä kerrotaan määritelmä ja että siirtymämetallit ovat hyviä ja tärkeitä teollisuuden katalyyttejä. Opetus.tv:ssä esitetään katalyyteistä vain määritelmä. Oppimateriaalit eivät esittele katalyyttien ominaisuuksia tai metallien lisäksi muita katalyytteina käytettäviä materiaaleja. Ylioppilaskirjoitusten katsaus vuosille 2008-2018 osoitti, että katalyysistä on esitetty ainoastaan kolme kysymystä kymmenen vuoden aikana. Kaikki tehtävät olivat jokeritehtäviä ja liittyivät ammoniakkisynteesiin. Katalyyteistä oli esitetty yksi kysymys kymmenen vuoden aikana. Sisällönanalyysin pohjalta syntyi tarve kehittää sekä katalyysistä kertovaa materiaalia, että suomalaista katalyysitutkimusta esittelevää materiaalia lukion kemian opetukseen. Lisäksi analyysin perusteella täydennettiin oppimateriaalien tietoja katalyyteistä. Laadittujen materiaalien tarkoituksena on helpottaa katalyysin sisällyttämistä osaksi lukion kemian opetusta ja kertoa yhteiskunnan, ympäristön sekä talouden kannalta merkittävästä ilmiöstä. Materiaalien tarkoituksena on myös innostaa hakeutumaan kemianteollisuuden opintoihin, koska tulevaisuudessa alalla tarvitaan osaajia.
first_indexed 2024-09-11T08:52:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Honkala, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kleemola, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-07-24T10:29:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-07-24T10:29:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65103", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu- tutkielmassa tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten katalyysi ja katalyytit ovat esill\u00e4 lukion uudessa opetussuunnitelmassa sek\u00e4 uudistetussa oppimateriaalissa. Lis\u00e4ksi analysoitiin Opetus.tv:n materiaali sek\u00e4 tutkittiin, millaisia kysymyksi\u00e4 katalyysist\u00e4 ja katalyyteist\u00e4 ylioppilaskirjoituksissa on esitetty vuosina 2008-2018. Opetussuunnitelman ja oppimateriaalien analysoinnissa k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 ja oppimateriaalin kehitt\u00e4miseen kehitt\u00e4mistutkimusta.\n\nSis\u00e4ll\u00f6nanalyysin mukaan katalyysi sis\u00e4ltyy sek\u00e4 opetussuunnitelman yleisiin oppimistavoitteisiin, ett\u00e4 kemian oppimistavoitteisiin. Sen sijaan analyysiin valittu oppimateriaali ei k\u00e4sittele katalyysi\u00e4 yksitt\u00e4isi\u00e4 mainintoja lukuun ottamatta. Katalyytit olivat esill\u00e4 sek\u00e4 opetussuunnitelmassa ett\u00e4 analysoiduissa oppimateriaaleissa. Mooli-sarjan kirjoissa katalyyteist\u00e4 kerrotaan m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 ja ett\u00e4 siirtym\u00e4metallit ovat hyvi\u00e4 ja t\u00e4rkeit\u00e4 teollisuuden katalyyttej\u00e4. Opetus.tv:ss\u00e4 esitet\u00e4\u00e4n katalyyteist\u00e4 vain m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4. Oppimateriaalit eiv\u00e4t esittele katalyyttien ominaisuuksia tai metallien lis\u00e4ksi muita katalyytteina k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 materiaaleja. Ylioppilaskirjoitusten katsaus vuosille 2008-2018 osoitti, ett\u00e4 katalyysist\u00e4 on esitetty ainoastaan kolme kysymyst\u00e4 kymmenen vuoden aikana. Kaikki teht\u00e4v\u00e4t olivat jokeriteht\u00e4vi\u00e4 ja liittyiv\u00e4t ammoniakkisynteesiin. Katalyyteist\u00e4 oli esitetty yksi kysymys kymmenen vuoden aikana.\n\nSis\u00e4ll\u00f6nanalyysin pohjalta syntyi tarve kehitt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 katalyysist\u00e4 kertovaa materiaalia, ett\u00e4 suomalaista katalyysitutkimusta esittelev\u00e4\u00e4 materiaalia lukion kemian opetukseen. Lis\u00e4ksi analyysin perusteella t\u00e4ydennettiin oppimateriaalien tietoja katalyyteist\u00e4. Laadittujen materiaalien tarkoituksena on helpottaa katalyysin sis\u00e4llytt\u00e4mist\u00e4 osaksi lukion kemian opetusta ja kertoa yhteiskunnan, ymp\u00e4rist\u00f6n sek\u00e4 talouden kannalta merkitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 ilmi\u00f6st\u00e4. Materiaalien tarkoituksena on my\u00f6s innostaa hakeutumaan kemianteollisuuden opintoihin, koska tulevaisuudessa alalla tarvitaan osaajia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Marja-Leena Harjuniemi (mharjuni@jyu.fi) on 2019-07-24T10:29:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-07-24T10:29:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "168", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "katalyytti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tutkimuksellinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kontekstisidonnainen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Katalyysi lukion kemian opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201907243666", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "katalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65103
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:31Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9093c66f-dc8e-4bdc-b594-aebbcddd4fee\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201907243666.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kleemola, Henna Katalyysi lukion kemian opetuksessa katalyytti tutkimuksellinen oppiminen kontekstisidonnainen oppiminen lukio Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia katalyysi opetus
title Katalyysi lukion kemian opetuksessa
title_full Katalyysi lukion kemian opetuksessa
title_fullStr Katalyysi lukion kemian opetuksessa Katalyysi lukion kemian opetuksessa
title_full_unstemmed Katalyysi lukion kemian opetuksessa Katalyysi lukion kemian opetuksessa
title_short Katalyysi lukion kemian opetuksessa
title_sort katalyysi lukion kemian opetuksessa
title_txtP Katalyysi lukion kemian opetuksessa
topic katalyytti tutkimuksellinen oppiminen kontekstisidonnainen oppiminen lukio Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia katalyysi opetus
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry katalyysi katalyytti kemia kontekstisidonnainen oppiminen lukio opetus tutkimuksellinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65103 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201907243666
work_keys_str_mv AT kleemolahenna katalyysilukionkemianopetuksessa