Hyväksymis- ja omistautumisterapia pohjaisen ryhmäintervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin

Opiskelijoiden psyykkiset ongelmat ovat lisääntyneet 2000-luvulla ja opiskelijoilla esiintyy runsaasti stressiä, ahdistuneisuutta ja alakuloisuutta. Tuen tarpeen vuoksi opiskelijoille suunnattujen monipuolisten tukimallien tarjoaminen ja kehittäminen on tärkeää. Hyväksymis- ja omistautumistera...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Muhonen, Minni, Pesonen, Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65010
_version_ 1826225743492808704
author Muhonen, Minni Pesonen, Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Muhonen, Minni Pesonen, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Muhonen, Minni Pesonen, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Muhonen, Minni
datasource_str_mv jyx
description Opiskelijoiden psyykkiset ongelmat ovat lisääntyneet 2000-luvulla ja opiskelijoilla esiintyy runsaasti stressiä, ahdistuneisuutta ja alakuloisuutta. Tuen tarpeen vuoksi opiskelijoille suunnattujen monipuolisten tukimallien tarjoaminen ja kehittäminen on tärkeää. Hyväksymis- ja omistautumisterapialla (HOT) on saatu hyviä tuloksia opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä. Muun muassa HOT-ryhmäinterventiot ja HOT-verkkointerventiot on todettu toimiviksi tukimuodoiksi opiskelijoille. Jyväskylän yliopistossa kehitetyn Opiskelijan kompassi -verkko- ohjelman on tutkittu parantavan opiskelijoiden hyvinvointia ja vähentävän psyykkistä oireilua. Tässä pro gradu -tutkielmassa kehitettiin uudenlainen opiskelijoille suunnattu ryhmäinterventio, joka sisälsi Opiskelijan kompassi -verkko-ohjelman lisäksi viisi ryhmätapaamista ja kaksi yksilöllistä tapaamista ryhmänohjaajan kanssa. Ryhmäinterventio perustui hyväksymis- ja omistautumisterapiaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin ryhmäintervention vaikuttavuutta opiskelijoiden psykologiseen hyvinvointiin ja psykologiseen joustavuuteen, ja verrattiin intervention vaikuttavuutta samaan verkko-ohjelmaan perustuvaan yksilöinterventioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin osallistujien ja ryhmänohjaajien kokemuksia ryhmäinterventiosta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin sekä teema-analyysiä hyödyntäen. Tuloksina ryhmäintervention osallistujien hyvinvointi (MHC-SF) ja psykologinen joustavuus (AFQ-Y) lisääntyivät sekä yleinen ahdistuneisuus (GAD-7) ja masennusoireet (PHQ-9) vähenivät tilastollisesti merkitsevästi. Osallistujien sosiaalisessa hyvinvoinnissa (MHC-SF), stressioireissa (PSS) ja tietoisuustaidoissa (FFMQ) muutokset olivat lähes tilastollisesti merkitseviä. Ryhmäinterventio ja yksilöinterventio eivät eronneet vaikuttavuudeltaan tilastollisesti merkitsevästi toisistaan tarkasteltaessa muutoksia hyvinvoinnissa (MHC-SF), stressissä (PSS) ja tietoisuustaidoissa (FFMQ). Kaikki ryhmäintervention osallistujat kertoivat, että interventiosta on ollut heille hyötyä ja he ovat soveltaneet oppimaansa itsenäisesti arjessaan. Osallistujat kokivat HOT:iin perustuvan ryhmäintervention sekä kyseisen verkko-ohjelman ja ryhmätapaamisten yhdistelmän sopivaksi opiskelijoille. Tulosten perusteella lyhyt HOT-ryhmäinterventio on vaikuttava tukimuoto opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Ryhmäinterventiolla saatiin yhtä hyviä tuloksia kuin yksilöinterventiolla, joten ryhmäinterventiota voidaan suositella joko yksilöintervention rinnalle tai sen sijasta opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa.
first_indexed 2019-09-20T09:14:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Muhonen, Minni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pesonen, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-07-09T07:52:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-07-09T07:52:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65010", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opiskelijoiden psyykkiset ongelmat ovat lis\u00e4\u00e4ntyneet 2000-luvulla ja opiskelijoilla esiintyy \r\nrunsaasti stressi\u00e4, ahdistuneisuutta ja alakuloisuutta. Tuen tarpeen vuoksi opiskelijoille suunnattujen \r\nmonipuolisten tukimallien tarjoaminen ja kehitt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Hyv\u00e4ksymis- ja \r\nomistautumisterapialla (HOT) on saatu hyvi\u00e4 tuloksia opiskelijoiden hyvinvoinnin edist\u00e4misess\u00e4. \r\nMuun muassa HOT-ryhm\u00e4interventiot ja HOT-verkkointerventiot on todettu toimiviksi \r\ntukimuodoiksi opiskelijoille. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa kehitetyn Opiskelijan kompassi -verkko-\r\nohjelman on tutkittu parantavan opiskelijoiden hyvinvointia ja v\u00e4hent\u00e4v\u00e4n psyykkist\u00e4 oireilua. \r\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa kehitettiin uudenlainen opiskelijoille suunnattu ryhm\u00e4interventio, \r\njoka sis\u00e4lsi Opiskelijan kompassi -verkko-ohjelman lis\u00e4ksi viisi ryhm\u00e4tapaamista ja kaksi \r\nyksil\u00f6llist\u00e4 tapaamista ryhm\u00e4nohjaajan kanssa. Ryhm\u00e4interventio perustui hyv\u00e4ksymis- ja \r\nomistautumisterapiaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin ryhm\u00e4intervention vaikuttavuutta opiskelijoiden \r\npsykologiseen hyvinvointiin ja psykologiseen joustavuuteen, ja verrattiin intervention \r\nvaikuttavuutta samaan verkko-ohjelmaan perustuvaan yksil\u00f6interventioon. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa \r\ntarkasteltiin osallistujien ja ryhm\u00e4nohjaajien kokemuksia ryhm\u00e4interventiosta. Tutkimuksen \r\naineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin sek\u00e4 teema-analyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Tuloksina \r\nryhm\u00e4intervention osallistujien hyvinvointi (MHC-SF) ja psykologinen joustavuus (AFQ-Y) \r\nlis\u00e4\u00e4ntyiv\u00e4t sek\u00e4 yleinen ahdistuneisuus (GAD-7) ja masennusoireet (PHQ-9) v\u00e4heniv\u00e4t \r\ntilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Osallistujien sosiaalisessa hyvinvoinnissa (MHC-SF), stressioireissa \r\n(PSS) ja tietoisuustaidoissa (FFMQ) muutokset olivat l\u00e4hes tilastollisesti merkitsevi\u00e4. \r\nRyhm\u00e4interventio ja yksil\u00f6interventio eiv\u00e4t eronneet vaikuttavuudeltaan tilastollisesti merkitsev\u00e4sti \r\ntoisistaan tarkasteltaessa muutoksia hyvinvoinnissa (MHC-SF), stressiss\u00e4 (PSS) ja \r\ntietoisuustaidoissa (FFMQ). Kaikki ryhm\u00e4intervention osallistujat kertoivat, ett\u00e4 interventiosta on \r\nollut heille hy\u00f6ty\u00e4 ja he ovat soveltaneet oppimaansa itsen\u00e4isesti arjessaan. Osallistujat kokivat \r\nHOT:iin perustuvan ryhm\u00e4intervention sek\u00e4 kyseisen verkko-ohjelman ja ryhm\u00e4tapaamisten \r\nyhdistelm\u00e4n sopivaksi opiskelijoille. Tulosten perusteella lyhyt HOT-ryhm\u00e4interventio on \r\nvaikuttava tukimuoto opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Ryhm\u00e4interventiolla saatiin yht\u00e4 \r\nhyvi\u00e4 tuloksia kuin yksil\u00f6interventiolla, joten ryhm\u00e4interventiota voidaan suositella joko \r\nyksil\u00f6intervention rinnalle tai sen sijasta opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-07-09T07:52:13Z\nNo. of bitstreams: 1\nPro gradu -tutkielma Muhonen ja Pesonen.pdf: 568139 bytes, checksum: 4658d880881620852ae1a5e81741071a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-07-09T07:52:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nPro gradu -tutkielma Muhonen ja Pesonen.pdf: 568139 bytes, checksum: 4658d880881620852ae1a5e81741071a (MD5)\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen joustavuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkointerventio", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen hyvinvointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapia pohjaisen ryhm\u00e4intervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin", "language": "fi", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201907093597", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventiohoito", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65010
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/01df2039-3a9d-4814-bab0-74a59a81a773\/download","text":"Pro gradu -tutkielma Muhonen ja Pesonen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Muhonen, Minni Pesonen, Kaisa Hyväksymis- ja omistautumisterapia pohjaisen ryhmäintervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin psykologinen joustavuus verkkointerventio psykologinen hyvinvointi Psykologia Psychology 202 opiskelijat hyväksymis- ja omistautumisterapia interventiohoito
title Hyväksymis- ja omistautumisterapia pohjaisen ryhmäintervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin
title_full Hyväksymis- ja omistautumisterapia pohjaisen ryhmäintervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin
title_fullStr Hyväksymis- ja omistautumisterapia pohjaisen ryhmäintervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin Hyväksymis- ja omistautumisterapia pohjaisen ryhmäintervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin
title_full_unstemmed Hyväksymis- ja omistautumisterapia pohjaisen ryhmäintervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin Hyväksymis- ja omistautumisterapia pohjaisen ryhmäintervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin
title_short Hyväksymis- ja omistautumisterapia pohjaisen ryhmäintervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin
title_sort hyväksymis ja omistautumisterapia pohjaisen ryhmäintervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin
title_txtP Hyväksymis- ja omistautumisterapia pohjaisen ryhmäintervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin
topic psykologinen joustavuus verkkointerventio psykologinen hyvinvointi Psykologia Psychology 202 opiskelijat hyväksymis- ja omistautumisterapia interventiohoito
topic_facet 202 Psychology Psykologia hyväksymis- ja omistautumisterapia interventiohoito opiskelijat psykologinen hyvinvointi psykologinen joustavuus verkkointerventio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65010 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201907093597
work_keys_str_mv AT muhonenminni hyväksymisjaomistautumisterapiapohjaisenryhmäinterventionvaikuttavuusopiskelijoiden