Hyväksymis- ja omistautumisterapia pohjaisen ryhmäintervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin

Opiskelijoiden psyykkiset ongelmat ovat lisääntyneet 2000-luvulla ja opiskelijoilla esiintyy runsaasti stressiä, ahdistuneisuutta ja alakuloisuutta. Tuen tarpeen vuoksi opiskelijoille suunnattujen monipuolisten tukimallien tarjoaminen ja kehittäminen on tärkeää. Hyväksymis- ja omistautumistera...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Muhonen, Minni, Pesonen, Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65010
Description
Summary:Opiskelijoiden psyykkiset ongelmat ovat lisääntyneet 2000-luvulla ja opiskelijoilla esiintyy runsaasti stressiä, ahdistuneisuutta ja alakuloisuutta. Tuen tarpeen vuoksi opiskelijoille suunnattujen monipuolisten tukimallien tarjoaminen ja kehittäminen on tärkeää. Hyväksymis- ja omistautumisterapialla (HOT) on saatu hyviä tuloksia opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä. Muun muassa HOT-ryhmäinterventiot ja HOT-verkkointerventiot on todettu toimiviksi tukimuodoiksi opiskelijoille. Jyväskylän yliopistossa kehitetyn Opiskelijan kompassi -verkko- ohjelman on tutkittu parantavan opiskelijoiden hyvinvointia ja vähentävän psyykkistä oireilua. Tässä pro gradu -tutkielmassa kehitettiin uudenlainen opiskelijoille suunnattu ryhmäinterventio, joka sisälsi Opiskelijan kompassi -verkko-ohjelman lisäksi viisi ryhmätapaamista ja kaksi yksilöllistä tapaamista ryhmänohjaajan kanssa. Ryhmäinterventio perustui hyväksymis- ja omistautumisterapiaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin ryhmäintervention vaikuttavuutta opiskelijoiden psykologiseen hyvinvointiin ja psykologiseen joustavuuteen, ja verrattiin intervention vaikuttavuutta samaan verkko-ohjelmaan perustuvaan yksilöinterventioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin osallistujien ja ryhmänohjaajien kokemuksia ryhmäinterventiosta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin sekä teema-analyysiä hyödyntäen. Tuloksina ryhmäintervention osallistujien hyvinvointi (MHC-SF) ja psykologinen joustavuus (AFQ-Y) lisääntyivät sekä yleinen ahdistuneisuus (GAD-7) ja masennusoireet (PHQ-9) vähenivät tilastollisesti merkitsevästi. Osallistujien sosiaalisessa hyvinvoinnissa (MHC-SF), stressioireissa (PSS) ja tietoisuustaidoissa (FFMQ) muutokset olivat lähes tilastollisesti merkitseviä. Ryhmäinterventio ja yksilöinterventio eivät eronneet vaikuttavuudeltaan tilastollisesti merkitsevästi toisistaan tarkasteltaessa muutoksia hyvinvoinnissa (MHC-SF), stressissä (PSS) ja tietoisuustaidoissa (FFMQ). Kaikki ryhmäintervention osallistujat kertoivat, että interventiosta on ollut heille hyötyä ja he ovat soveltaneet oppimaansa itsenäisesti arjessaan. Osallistujat kokivat HOT:iin perustuvan ryhmäintervention sekä kyseisen verkko-ohjelman ja ryhmätapaamisten yhdistelmän sopivaksi opiskelijoille. Tulosten perusteella lyhyt HOT-ryhmäinterventio on vaikuttava tukimuoto opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Ryhmäinterventiolla saatiin yhtä hyviä tuloksia kuin yksilöinterventiolla, joten ryhmäinterventiota voidaan suositella joko yksilöintervention rinnalle tai sen sijasta opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa.