Summary: | Opiskelijoiden psyykkiset ongelmat ovat lisääntyneet 2000-luvulla ja opiskelijoilla esiintyy
runsaasti stressiä, ahdistuneisuutta ja alakuloisuutta. Tuen tarpeen vuoksi opiskelijoille suunnattujen
monipuolisten tukimallien tarjoaminen ja kehittäminen on tärkeää. Hyväksymis- ja
omistautumisterapialla (HOT) on saatu hyviä tuloksia opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä.
Muun muassa HOT-ryhmäinterventiot ja HOT-verkkointerventiot on todettu toimiviksi
tukimuodoiksi opiskelijoille. Jyväskylän yliopistossa kehitetyn Opiskelijan kompassi -verkko-
ohjelman on tutkittu parantavan opiskelijoiden hyvinvointia ja vähentävän psyykkistä oireilua.
Tässä pro gradu -tutkielmassa kehitettiin uudenlainen opiskelijoille suunnattu ryhmäinterventio,
joka sisälsi Opiskelijan kompassi -verkko-ohjelman lisäksi viisi ryhmätapaamista ja kaksi
yksilöllistä tapaamista ryhmänohjaajan kanssa. Ryhmäinterventio perustui hyväksymis- ja
omistautumisterapiaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin ryhmäintervention vaikuttavuutta opiskelijoiden
psykologiseen hyvinvointiin ja psykologiseen joustavuuteen, ja verrattiin intervention
vaikuttavuutta samaan verkko-ohjelmaan perustuvaan yksilöinterventioon. Lisäksi tutkimuksessa
tarkasteltiin osallistujien ja ryhmänohjaajien kokemuksia ryhmäinterventiosta. Tutkimuksen
aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin sekä teema-analyysiä hyödyntäen. Tuloksina
ryhmäintervention osallistujien hyvinvointi (MHC-SF) ja psykologinen joustavuus (AFQ-Y)
lisääntyivät sekä yleinen ahdistuneisuus (GAD-7) ja masennusoireet (PHQ-9) vähenivät
tilastollisesti merkitsevästi. Osallistujien sosiaalisessa hyvinvoinnissa (MHC-SF), stressioireissa
(PSS) ja tietoisuustaidoissa (FFMQ) muutokset olivat lähes tilastollisesti merkitseviä.
Ryhmäinterventio ja yksilöinterventio eivät eronneet vaikuttavuudeltaan tilastollisesti merkitsevästi
toisistaan tarkasteltaessa muutoksia hyvinvoinnissa (MHC-SF), stressissä (PSS) ja
tietoisuustaidoissa (FFMQ). Kaikki ryhmäintervention osallistujat kertoivat, että interventiosta on
ollut heille hyötyä ja he ovat soveltaneet oppimaansa itsenäisesti arjessaan. Osallistujat kokivat
HOT:iin perustuvan ryhmäintervention sekä kyseisen verkko-ohjelman ja ryhmätapaamisten
yhdistelmän sopivaksi opiskelijoille. Tulosten perusteella lyhyt HOT-ryhmäinterventio on
vaikuttava tukimuoto opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Ryhmäinterventiolla saatiin yhtä
hyviä tuloksia kuin yksilöinterventiolla, joten ryhmäinterventiota voidaan suositella joko
yksilöintervention rinnalle tai sen sijasta opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa.
|