ЗНАЧЕНИЕ ЯЗЫКОВОЙ ПРАКТИКИ ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ ЯЗЫКОВЫХ НАВЫКОВ И УМЕНИЙ На примере финских студентов-русистов

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus on selvittää, millainen merkitys venäjän kielen ja kulttuurin opintoihin kuuluvalla kieliharjoittelulla on opiskelijoiden kielitaitoon. Tutkimuskysymyksiä on kolme: millaisia tavoitteita opiskelijoilla on kieliharjoittelulle ja miten ne toteutuvat, kuinka opiske...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppälä, Emmi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65002
_version_ 1828193083644182528
author Seppälä, Emmi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Seppälä, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Seppälä, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Seppälä, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus on selvittää, millainen merkitys venäjän kielen ja kulttuurin opintoihin kuuluvalla kieliharjoittelulla on opiskelijoiden kielitaitoon. Tutkimuskysymyksiä on kolme: millaisia tavoitteita opiskelijoilla on kieliharjoittelulle ja miten ne toteutuvat, kuinka opiskelijat opiskelevat ja käyttävät kieltä kieliharjoittelun aikana ja mitä oppilaat ajattelivat kielitaidostaan kieliharjoittelun jälkeen. Tutkimus on ajankohtainen, sillä venäjä on yksi maailmalla eniten puhutuista kielistä, ja Venäjä on Suomelle tärkeä naapurimaa. Suomessa venäjä on kolmanneksi puhutuin kieli, ja venäläiset muodostavat yhden suurimmista turistiryhmistä. Siksi venäjän kielitaito on maassamme tärkeää, ja sitä opetetaan viidessä yliopistossa. Osana venäjän kielen ja kulttuurin opintoja opiskelijat opiskelevat 10-15 viikkoa Tverin valtion yliopistossa Venäjällä. Vaikka ulkomailla opiskeluun liittyvää tutkimusta on paljon, keskittyy suurin osa siitä myös muuhun kuin kielelliseen kehitykseen, kuten henkilökohtaiseen kasvuun ja kansainvälistymiseen. Tämä tutkimus kuitenkin keskittyy erityisesti kielitaitoon ja sen eri osa-alueisiin, kuten ymmärtämiseen, puheen tuottamiseen ja kirjoittamiseen. Materiaali on kerätty haastatteluilla ennen kieliharjoittelua ja sen jälkeen, sekä opiskelijoiden itsearvioinnilla hyödyntäen Euroopan komission suunnitteleman EuroPassin osaa, kielipassia. Itsearviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen (CEFR). Tutkimuksessa perehdytään kielitaidon kehittymiseen kieliharjoittelussa eri näkökulmien kautta, kuten asuinolojen, yliopistokurssien opetusmetodien ja vapaa-ajan kautta. Tutkimuksessa nousi esiin, että opiskelijat haluavat kehittää erityisesti suullista kielitaitoaan ja kirjoittamistaan. Tavoitteiden saavuttamiseksi koettiin tärkeäksi tutustuminen paikallisiin, mutta se osoittautui vaikeaksi, minkä takia venäjän puhuminen vapaa-ajalla jäi vähäiseksi. Siitä huolimatta jokainen opiskelija onnistui kehittämään kielitaitoaan lähes jokaisella kielen osa-alueella. Kieliharjoittelun jälkeen kehitys tuntui kuitenkin pysähtyvän vähäisten opiskelumahdollisuuksien takia.
first_indexed 2019-09-20T09:13:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4l\u00e4, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-07-05T08:53:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-07-05T08:53:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65002", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, millainen merkitys ven\u00e4j\u00e4n kielen ja kulttuurin opintoihin kuuluvalla kieliharjoittelulla on opiskelijoiden kielitaitoon. Tutkimuskysymyksi\u00e4 on kolme: millaisia tavoitteita opiskelijoilla on kieliharjoittelulle ja miten ne toteutuvat, kuinka opiskelijat opiskelevat ja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kielt\u00e4 kieliharjoittelun aikana ja mit\u00e4 oppilaat ajattelivat kielitaidostaan kieliharjoittelun j\u00e4lkeen.\n\nTutkimus on ajankohtainen, sill\u00e4 ven\u00e4j\u00e4 on yksi maailmalla eniten puhutuista kielist\u00e4, ja Ven\u00e4j\u00e4 on Suomelle t\u00e4rke\u00e4 naapurimaa. Suomessa ven\u00e4j\u00e4 on kolmanneksi puhutuin kieli, ja ven\u00e4l\u00e4iset muodostavat yhden suurimmista turistiryhmist\u00e4. Siksi ven\u00e4j\u00e4n kielitaito on maassamme t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ja sit\u00e4 opetetaan viidess\u00e4 yliopistossa. Osana ven\u00e4j\u00e4n kielen ja kulttuurin opintoja opiskelijat opiskelevat 10-15 viikkoa Tverin valtion yliopistossa Ven\u00e4j\u00e4ll\u00e4.\n\nVaikka ulkomailla opiskeluun liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta on paljon, keskittyy suurin osa siit\u00e4 my\u00f6s muuhun kuin kielelliseen kehitykseen, kuten henkil\u00f6kohtaiseen kasvuun ja kansainv\u00e4listymiseen. T\u00e4m\u00e4 tutkimus kuitenkin keskittyy erityisesti kielitaitoon ja sen eri osa-alueisiin, kuten ymm\u00e4rt\u00e4miseen, puheen tuottamiseen ja kirjoittamiseen. Materiaali on ker\u00e4tty haastatteluilla ennen kieliharjoittelua ja sen j\u00e4lkeen, sek\u00e4 opiskelijoiden itsearvioinnilla hy\u00f6dynt\u00e4en Euroopan komission suunnitteleman EuroPassin osaa, kielipassia. Itsearviointi perustuu eurooppalaiseen viitekehykseen (CEFR).\n\nTutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n kielitaidon kehittymiseen kieliharjoittelussa eri n\u00e4k\u00f6kulmien kautta, kuten asuinolojen, yliopistokurssien opetusmetodien ja vapaa-ajan kautta. Tutkimuksessa nousi esiin, ett\u00e4 opiskelijat haluavat kehitt\u00e4\u00e4 erityisesti suullista kielitaitoaan ja kirjoittamistaan. Tavoitteiden saavuttamiseksi koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi tutustuminen paikallisiin, mutta se osoittautui vaikeaksi, mink\u00e4 takia ven\u00e4j\u00e4n puhuminen vapaa-ajalla j\u00e4i v\u00e4h\u00e4iseksi. Siit\u00e4 huolimatta jokainen opiskelija onnistui kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielitaitoaan l\u00e4hes jokaisella kielen osa-alueella. Kieliharjoittelun j\u00e4lkeen kehitys tuntui kuitenkin pys\u00e4htyv\u00e4n v\u00e4h\u00e4isten opiskelumahdollisuuksien takia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-07-05T08:53:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-07-05T08:53:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieliharjoittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kielen opiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u0417\u041d\u0410\u0427\u0415\u041d\u0418\u0415 \u042f\u0417\u042b\u041a\u041e\u0412\u041e\u0419 \u041f\u0420\u0410\u041a\u0422\u0418\u041a\u0418 \u0414\u041b\u042f \u0423\u041b\u0423\u0427\u0428\u0415\u041d\u0418\u042f \u042f\u0417\u042b\u041a\u041e\u0412\u042b\u0425 \u041d\u0410\u0412\u042b\u041a\u041e\u0412 \u0418 \u0423\u041c\u0415\u041d\u0418\u0419 : \u041d\u0430 \u043f\u0440\u0438\u043c\u0435\u0440\u0435 \u0444\u0438\u043d\u0441\u043a\u0438\u0445 \u0441\u0442\u0443\u0434\u0435\u043d\u0442\u043e\u0432-\u0440\u0443\u0441\u0438\u0441\u0442\u043e\u0432", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201907053588", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijavaihto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_65002
language rus
last_indexed 2025-03-31T20:01:36Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/de376c4d-74b3-4414-adb1-715812609ab0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201907053588.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppälä, Emmi ЗНАЧЕНИЕ ЯЗЫКОВОЙ ПРАКТИКИ ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ ЯЗЫКОВЫХ НАВЫКОВ И УМЕНИЙ : На примере финских студентов-русистов kieliharjoittelu venäjän kielen opiskelu Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 kielen oppiminen opiskelu venäjän kieli kielitaito opiskelijavaihto
title ЗНАЧЕНИЕ ЯЗЫКОВОЙ ПРАКТИКИ ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ ЯЗЫКОВЫХ НАВЫКОВ И УМЕНИЙ : На примере финских студентов-русистов
title_full ЗНАЧЕНИЕ ЯЗЫКОВОЙ ПРАКТИКИ ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ ЯЗЫКОВЫХ НАВЫКОВ И УМЕНИЙ : На примере финских студентов-русистов
title_fullStr ЗНАЧЕНИЕ ЯЗЫКОВОЙ ПРАКТИКИ ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ ЯЗЫКОВЫХ НАВЫКОВ И УМЕНИЙ : На примере финских студентов-русистов ЗНАЧЕНИЕ ЯЗЫКОВОЙ ПРАКТИКИ ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ ЯЗЫКОВЫХ НАВЫКОВ И УМЕНИЙ : На примере финских студентов-русистов
title_full_unstemmed ЗНАЧЕНИЕ ЯЗЫКОВОЙ ПРАКТИКИ ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ ЯЗЫКОВЫХ НАВЫКОВ И УМЕНИЙ : На примере финских студентов-русистов ЗНАЧЕНИЕ ЯЗЫКОВОЙ ПРАКТИКИ ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ ЯЗЫКОВЫХ НАВЫКОВ И УМЕНИЙ : На примере финских студентов-русистов
title_short ЗНАЧЕНИЕ ЯЗЫКОВОЙ ПРАКТИКИ ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ ЯЗЫКОВЫХ НАВЫКОВ И УМЕНИЙ
title_sort значение языковой практики для улучшения языковых навыков и умений на примере финских студентов русистов
title_sub На примере финских студентов-русистов
title_txtP ЗНАЧЕНИЕ ЯЗЫКОВОЙ ПРАКТИКИ ДЛЯ УЛУЧШЕНИЯ ЯЗЫКОВЫХ НАВЫКОВ И УМЕНИЙ : На примере финских студентов-русистов
topic kieliharjoittelu venäjän kielen opiskelu Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 kielen oppiminen opiskelu venäjän kieli kielitaito opiskelijavaihto
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri kielen oppiminen kieliharjoittelu kielitaito opiskelijavaihto opiskelu venäjän kielen opiskelu venäjän kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65002 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201907053588
work_keys_str_mv AT seppäläemmi značenieâzykovojpraktikidlâulučšeniââzykovyhnavykoviumenijnaprimerefinskihstudentovr