Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia käsityksiä tutkimani kahdeksannen luokan oppilailla ja äidinkielenopettajalla on kirjoittamisen opetuksesta sekä millaisia yhteneväisyyksiä ja eroja näillä käsityksillä on. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu opetussuunnitelman, tekstitaitojen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Määttänen, Tiia-Tuulia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64996
_version_ 1826225719709007872
author Määttänen, Tiia-Tuulia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Määttänen, Tiia-Tuulia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Määttänen, Tiia-Tuulia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Määttänen, Tiia-Tuulia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia käsityksiä tutkimani kahdeksannen luokan oppilailla ja äidinkielenopettajalla on kirjoittamisen opetuksesta sekä millaisia yhteneväisyyksiä ja eroja näillä käsityksillä on. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu opetussuunnitelman, tekstitaitojen ja monilukutaidon ja kirjoittamisen suhteisiin liittyvistä teorioista ja tutkimuksista. Näiden lisäksi hyödynsin Ivaničin (2004) mallia erilaisista kirjoittamisdiskursseista. Lähestyin aihetta tapaustutkimuksena väljästi etnografisin ottein: havainnoin kuuden oppitunnin pituisen kirjoitustehtäväkokonaisuuden ja haastattelin äidinkielenopettajaa sekä kahdeksasluokkalaisia oppilaita. Tutkimuksen aineisto koostuu yhden äidinkielenopettajan teemahaastattelusta ja neljästä eri oppilaiden ryhmähaastatteluista, joihin osallistui yhteensä seitsemäntoista kahdeksasluokkalaista. Aineistoon sisältyvät myös muistiinpanot luokkahuonetilanteiden havinnoinnista. Aineistoa analysoin sisällönanalyysilla, jota tuin kielellisin havainnoin. Kiinnitin tutkimuksessani huomiota myös haastateltavien kielellisiin valintoihin ja havaintoihin. Tutkimusaineistostani nousseiden tulosten perusteella äidinkielenopettajan käsitykset kirjoittamisen opetuksesta ovat varsin perinteisiä. Opettajan opetuspuhe eroaa jonkin verran hänen omista käsityksistään kirjoittamisen opetuksessa. Haastatteluaineiston perusteella opettajan käsitykset kirjoittamisesta ovat monipuoliset. Opettajan vahva kiinnostus kirjoittamisen opetusta kohtaan lisäsi hänen tietouttaan kirjoittamisen tärkeydestä, mutta oppitunneilla perinteiset kirjoittamiskäsitykset korostuivat. Oppilaiden käsityksissä kirjoittamisen koulukohtaisuus korostuu. Päällimmäisinä eroina opettajan ja oppilaiden käsityksissä näkyi, että opettajan käsityksissä korostuu kirjoittaminen taitona, kun taas oppilaat kokevat kirjoittamisen olevan enemmänkin luovaa toimintaa. Haastatteluaineiston ja havainnointini perusteella näyttää siltä, että kirjoittamista opiskellaan edelleen koulun tekstejä varten eikä vapaa-ajan tekstikäytänteitä juurikaan oteta huomioon.
first_indexed 2019-09-20T09:15:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4nen, Tiia-Tuulia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-07-05T08:24:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-07-05T08:24:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64996", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 tutkimani kahdeksannen luokan oppilailla ja \u00e4idinkielenopettajalla on kirjoittamisen opetuksesta sek\u00e4 millaisia yhtenev\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroja n\u00e4ill\u00e4 k\u00e4sityksill\u00e4 on.\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu opetussuunnitelman, tekstitaitojen ja monilukutaidon ja kirjoittamisen suhteisiin liittyvist\u00e4 teorioista ja tutkimuksista. N\u00e4iden lis\u00e4ksi hy\u00f6dynsin Ivani\u010din (2004) mallia erilaisista kirjoittamisdiskursseista. L\u00e4hestyin aihetta tapaustutkimuksena v\u00e4lj\u00e4sti etnografisin ottein: havainnoin kuuden oppitunnin pituisen kirjoitusteht\u00e4v\u00e4kokonaisuuden ja haastattelin \u00e4idinkielenopettajaa sek\u00e4 kahdeksasluokkalaisia oppilaita. \nTutkimuksen aineisto koostuu yhden \u00e4idinkielenopettajan teemahaastattelusta ja nelj\u00e4st\u00e4 eri oppilaiden ryhm\u00e4haastatteluista, joihin osallistui yhteens\u00e4 seitsem\u00e4ntoista kahdeksasluokkalaista. Aineistoon sis\u00e4ltyv\u00e4t my\u00f6s muistiinpanot luokkahuonetilanteiden havinnoinnista. Aineistoa analysoin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla, jota tuin kielellisin havainnoin. Kiinnitin tutkimuksessani huomiota my\u00f6s haastateltavien kielellisiin valintoihin ja havaintoihin.\nTutkimusaineistostani nousseiden tulosten perusteella \u00e4idinkielenopettajan k\u00e4sitykset kirjoittamisen opetuksesta ovat varsin perinteisi\u00e4. Opettajan opetuspuhe eroaa jonkin verran h\u00e4nen omista k\u00e4sityksist\u00e4\u00e4n kirjoittamisen opetuksessa. Haastatteluaineiston perusteella opettajan k\u00e4sitykset kirjoittamisesta ovat monipuoliset. Opettajan vahva kiinnostus kirjoittamisen opetusta kohtaan lis\u00e4si h\u00e4nen tietouttaan kirjoittamisen t\u00e4rkeydest\u00e4, mutta oppitunneilla perinteiset kirjoittamisk\u00e4sitykset korostuivat. Oppilaiden k\u00e4sityksiss\u00e4 kirjoittamisen koulukohtaisuus korostuu. P\u00e4\u00e4llimm\u00e4isin\u00e4 eroina opettajan ja oppilaiden k\u00e4sityksiss\u00e4 n\u00e4kyi, ett\u00e4 opettajan k\u00e4sityksiss\u00e4 korostuu kirjoittaminen taitona, kun taas oppilaat kokevat kirjoittamisen olevan enemm\u00e4nkin luovaa toimintaa. Haastatteluaineiston ja havainnointini perusteella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 kirjoittamista opiskellaan edelleen koulun tekstej\u00e4 varten eik\u00e4 vapaa-ajan tekstik\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 juurikaan oteta huomioon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-07-05T08:24:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-07-05T08:24:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 kirjoittamisen opetuksesta \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201907053582", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64996
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/029fad25-a229-4cf6-9c55-11c5d6b6fee6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201907053582.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Määttänen, Tiia-Tuulia Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa Suomen kieli Finnish 309 peruskoulu kirjoittaminen oppilaat monilukutaito opetus käsitykset
title Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa
title_full Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa
title_fullStr Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa
title_full_unstemmed Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa
title_short Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa
title_sort opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa
title_txtP Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa
topic Suomen kieli Finnish 309 peruskoulu kirjoittaminen oppilaat monilukutaito opetus käsitykset
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kirjoittaminen käsitykset monilukutaito opetus oppilaat peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64996 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201907053582
work_keys_str_mv AT määttänentiiatuulia opettajanjakahdeksasluokkalaistenoppilaidenkäsityksiäkirjoittamisenopetukses