Cuius regio, eius musica? opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa

Cuius regio, eius musica on tutkielmassa paitsi otsikko myös kysymys, jonka tavoitteena on ymmärtää, mikä on kansallisen musiikkiperinteen rooli moniuskontoisen ryhmän musiikinopetuksessa. Lauseen juuret ovat reformaation jälkeen esitetyssä ideologiassa, jota kutsutaan nimellä cuius regio, eius reli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salonen, Suvi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64991
_version_ 1826225788599402496
author Salonen, Suvi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salonen, Suvi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salonen, Suvi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salonen, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Cuius regio, eius musica on tutkielmassa paitsi otsikko myös kysymys, jonka tavoitteena on ymmärtää, mikä on kansallisen musiikkiperinteen rooli moniuskontoisen ryhmän musiikinopetuksessa. Lauseen juuret ovat reformaation jälkeen esitetyssä ideologiassa, jota kutsutaan nimellä cuius regio, eius religio – kenen maa, sen uskonto. Tässä työssä lause on esitetty kysymysmuodossa, jonka myötä korostuu myös ihmettely ja kysyminen, jotka ovat tutkielmassa keskeisiä. Tutkielmassa tarkastellaan uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymistä peruskoulun musiikinopetuksen käytännöissä. Työn teoreettinen tausta rakentuu kolmesta tekijästä, joita ovat opetussuunnitelmaperustainen musiikinopetus, uskonnonvapaus ihmisoikeutena sekä eettisiä ratkaisuja tekevä opettaja. Suomessa musiikin ja sitä edeltäneen laulu-oppiaineen historia on kauttaaltaan hengellinen ja kansakoulun aikana oppiaineen välittämään arvokasvatukseen yhdistyi lisäksi patrioottisia piirteitä. Viimeisin opetussuunnitelma ei mainitse uskontoa musiikinopetuksen yhteydessä, mutta uskonnollisuus – erityisesti kristillisyys – liittyy sekulaarina kulttuuriperinteenä yhä muun muassa koulujen vuosittaisiin juhlahetkiin. Tutkielman lähtökohtana on käsitys, jonka mukaan suurin vastuu uskonnollisten sisältöjen valitsemisesta ja karsimisesta on viime kädessä musiikinopettajalla, jonka eettiset valinnat muovaavat musiikinopetuksen käytäntöjä moniuskontoisessa koulussa. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten uskonnollinen moninaisuus musiikinopettajien mukaan näyttäytyy peruskoulun musiikinopetuksen käytännöissä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, johon vastasi 141 suomalaisessa peruskoulussa musiikkia opettavaa. Vastaajilta kysyttiin sähköisellä kyselylomakkeella heidän omansa sekä oppilaidensa vakaumuksen ja uskonnonvapauden näyttäytymisestä musiikinopetuksen käytännöissä. Tämän lisäksi selvitettiin opettajien tekemien eettisten valintojen perusteluja sekä koettua eettistä kuormittumista. Lisäksi kartoitettiin opettajilla olevia uskonnon näyttäytymistä koskevia käsityksiä. Kyselyllä kerättyä määrällistä aineistoa analysoitiin yksisuuntaisella varianssianalyysillä, riippuvan otoksen varianssianalyysillä sekä riippuvien otosten t-testillä. Lisäksi tarkasteltiin muuttujien välisiä korrelaatioita. Tulosten mukaan opettajat eivät koe oman vakaumuksensa juuri näyttäytyvän opetuksessaan. Sen sijaan oppilaan vakaumus ja uskonnonvapaus ovat heijastuneet opetukseen. Tulokset osoittavat oppilaan uskonnonvapauden näyttäytyvän opetuksessa erityisesti silloin kun opetukseen sisältyy hengellisiä lauluja kuten virsiä. Oppilaat myös jättäytyvät toisinaan opetuksen ulkopuolelle uskonnonvapauteensa vedoten ja jopa kieltäytyvät osallistumasta opetukseen. Opettajat suhtautuvat oppilaan uskonnonvapauden näyttäytymiseen sallivasti, minkä johdosta myös hengellisiä ja kristillisiä sisältöjä on karsittu opetuksesta. Tulokset herättävät kysymyksen siitä, kuinka ilmiöön on reagoitava, sillä monikulttuurisuus ja sen myötä moniuskontoisuus lisääntyy jatkuvasti ja haastaa sekulaaria tapauskovaisuutta musiikinopetuksen taustalla. Cuius regio, eius musica is not only the title of this thesis but also a question, that aims to understand, what is the role of national music tradition in multireligious music education. The roots of the phrase are in post-reformation ideology, which is called cuius regio, eius religio – whose realm, his religion. In this thesis the phrase is a question, which accentuates the meaning of asking and wondering. This thesis examines how diversity of religions features in practices of Finnish elementary school music education. The theoretical background of the thesis covers three dimensions, namely curriculum-based music education, freedom of religion as a human right, and the teacher as an ethical decision maker. In Finland, the history of music, and formerly singing, as a school subject is thoroughly religious and patriotic. The current national core curriculum does not mention religion in the context of music education, but religiosity – especially Christianity – in the form of secular cultural heritage is still part of, for instance, schools’ annual celebrations. The starting point of this thesis is the idea that the main responsibility for choosing and rejecting religious contents ultimately lies with the music teacher, whose ethical decisions shape the practices of music education in religiously diverse schools. The aim of the thesis was to investigate how diversity of religions features in practices of music education according to music teachers. The data were collected through an online survey. One hundred and forty-one music teachers participated in the survey. Participants were asked questions about how and how much their own and their students’ religious convictions affected the practices in music lessons. Moreover, the survey charted teachers’ justifications for their ethical choices, as well as their experienced ethical stress. The quantitative data were analyzed using One-Way ANOVA, Repeated Measures ANOVA, Paired- Samples T-test and correlations. The results suggest that teachers do not perceive their own religious convictions as affecting their teaching practices. The religious convictions of the students, however, are perceived as affecting teaching, especially with respect to singing religious and Christian songs. Teachers report that students sometimes refuse to participate in activities because of their religious convictions. Teachers generally take a permissive attitude to their students’ religious freedom, and religious and Christian contents in music lessons have subsequently been reduced. The results raise the question of how to respond to the phenomenon, as cultural and religious diversity in Finnish schools is continuously increasing and challenges the nominal Christianity underlying music education.
first_indexed 2019-08-19T08:21:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonen, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-07-04T10:18:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-07-04T10:18:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64991", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Cuius regio, eius musica on tutkielmassa paitsi otsikko my\u00f6s kysymys, jonka tavoitteena on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, mik\u00e4 on kansallisen musiikkiperinteen rooli moniuskontoisen ryhm\u00e4n musiikinopetuksessa. Lauseen juuret ovat reformaation j\u00e4lkeen esitetyss\u00e4 ideologiassa, jota kutsutaan nimell\u00e4 cuius regio, eius religio \u2013 kenen maa, sen uskonto. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 lause on esitetty kysymysmuodossa, jonka my\u00f6t\u00e4 korostuu my\u00f6s ihmettely ja kysyminen, jotka ovat tutkielmassa keskeisi\u00e4.\n\nTutkielmassa tarkastellaan uskonnollisen moninaisuuden n\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 peruskoulun musiikinopetuksen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4. Ty\u00f6n teoreettinen tausta rakentuu kolmesta tekij\u00e4st\u00e4, joita ovat opetussuunnitelmaperustainen musiikinopetus, uskonnonvapaus ihmisoikeutena sek\u00e4 eettisi\u00e4 ratkaisuja tekev\u00e4 opettaja. Suomessa musiikin ja sit\u00e4 edelt\u00e4neen laulu-oppiaineen historia on kauttaaltaan hengellinen ja kansakoulun aikana oppiaineen v\u00e4litt\u00e4m\u00e4\u00e4n arvokasvatukseen yhdistyi lis\u00e4ksi patrioottisia piirteit\u00e4. Viimeisin opetussuunnitelma ei mainitse uskontoa musiikinopetuksen yhteydess\u00e4, mutta uskonnollisuus \u2013 erityisesti kristillisyys \u2013 liittyy sekulaarina kulttuuriperinteen\u00e4 yh\u00e4 muun muassa koulujen vuosittaisiin juhlahetkiin. Tutkielman l\u00e4ht\u00f6kohtana on k\u00e4sitys, jonka mukaan suurin vastuu uskonnollisten sis\u00e4lt\u00f6jen valitsemisesta ja karsimisesta on viime k\u00e4dess\u00e4 musiikinopettajalla, jonka eettiset valinnat muovaavat musiikinopetuksen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 moniuskontoisessa koulussa.\n\nTutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten uskonnollinen moninaisuus musiikinopettajien mukaan n\u00e4ytt\u00e4ytyy peruskoulun musiikinopetuksen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4. Tutkimus toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 kyselyn\u00e4, johon vastasi 141 suomalaisessa peruskoulussa musiikkia opettavaa. Vastaajilta kysyttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella heid\u00e4n omansa sek\u00e4 oppilaidensa vakaumuksen ja uskonnonvapauden n\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 musiikinopetuksen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi selvitettiin opettajien tekemien eettisten valintojen perusteluja sek\u00e4 koettua eettist\u00e4 kuormittumista. Lis\u00e4ksi kartoitettiin opettajilla olevia uskonnon n\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 koskevia k\u00e4sityksi\u00e4. Kyselyll\u00e4 ker\u00e4tty\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineistoa analysoitiin yksisuuntaisella varianssianalyysill\u00e4, riippuvan otoksen varianssianalyysill\u00e4 sek\u00e4 riippuvien otosten t-testill\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 korrelaatioita.\nTulosten mukaan opettajat eiv\u00e4t koe oman vakaumuksensa juuri n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n opetuksessaan. Sen sijaan oppilaan vakaumus ja uskonnonvapaus ovat heijastuneet opetukseen. Tulokset osoittavat oppilaan uskonnonvapauden n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n opetuksessa erityisesti silloin kun opetukseen sis\u00e4ltyy hengellisi\u00e4 lauluja kuten virsi\u00e4. Oppilaat my\u00f6s j\u00e4tt\u00e4ytyv\u00e4t toisinaan opetuksen ulkopuolelle uskonnonvapauteensa vedoten ja jopa kielt\u00e4ytyv\u00e4t osallistumasta opetukseen. Opettajat suhtautuvat oppilaan uskonnonvapauden n\u00e4ytt\u00e4ytymiseen sallivasti, mink\u00e4 johdosta my\u00f6s hengellisi\u00e4 ja kristillisi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 on karsittu opetuksesta.\n\nTulokset her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t kysymyksen siit\u00e4, kuinka ilmi\u00f6\u00f6n on reagoitava, sill\u00e4 monikulttuurisuus ja sen my\u00f6t\u00e4 moniuskontoisuus lis\u00e4\u00e4ntyy jatkuvasti ja haastaa sekulaaria tapauskovaisuutta musiikinopetuksen taustalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Cuius regio, eius musica is not only the title of this thesis but also a question, that aims to understand, what is the role of national music tradition in multireligious music education. The roots of the phrase are in post-reformation ideology, which is called cuius regio, eius religio \u2013 whose realm, his religion. In this thesis the phrase is a question, which accentuates the meaning of asking and wondering.\n\nThis thesis examines how diversity of religions features in practices of Finnish elementary school music education. The theoretical background of the thesis covers three dimensions, namely curriculum-based music education, freedom of religion as a human right, and the teacher as an ethical decision maker. In Finland, the history of music, and formerly singing, as a school subject is thoroughly religious and patriotic. The current national core curriculum does not mention religion in the context of music education, but religiosity \u2013 especially Christianity \u2013 in the form of secular cultural heritage is still part of, for instance, schools\u2019 annual celebrations. The starting point of this thesis is the idea that the main responsibility for choosing and rejecting religious contents ultimately lies with the music teacher, whose ethical decisions shape the practices of music education in religiously diverse schools.\nThe aim of the thesis was to investigate how diversity of religions features in practices of music education according to music teachers. \n\nThe data were collected through an online survey. One hundred and forty-one music teachers participated in the survey. Participants were asked questions about how and how much their own and their students\u2019 religious convictions affected the practices in music lessons. Moreover, the survey charted teachers\u2019 justifications for their ethical choices, as well as their experienced ethical stress. The quantitative data were analyzed using One-Way ANOVA, Repeated Measures ANOVA, Paired- Samples T-test and correlations.\nThe results suggest that teachers do not perceive their own religious convictions as affecting their teaching practices. The religious convictions of the students, however, are perceived as affecting teaching, especially with respect to singing religious and Christian songs. Teachers report that students sometimes refuse to participate in activities because of their religious convictions. Teachers generally take a permissive attitude to their students\u2019 religious freedom, and religious and Christian contents in music lessons have subsequently been reduced.\n\nThe results raise the question of how to respond to the phenomenon, as cultural and religious diversity in Finnish schools is continuously increasing and challenges the nominal Christianity underlying music education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-07-04T10:18:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-07-04T10:18:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniuskontoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moraalinen stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eettinen kuormittuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monimuotoisuuteen liittyv\u00e4 eettinen kuormittuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden n\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 peruskoulun musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201907043579", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattietiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskonnonvapaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vakaumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64991
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6ecfee19-2cc4-4024-9abb-ea771eeb339b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201907043579.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salonen, Suvi Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa moniuskontoisuus musiikinopetus moraalinen stressi eettinen kuormittuminen monimuotoisuuteen liittyvä eettinen kuormittuminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 ammattietiikka etiikka musiikinopettajat peruskoulu opettajat uskonnonvapaus vakaumus oppilaat opetus musiikki oppiaineet
title Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa
title_full Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa
title_fullStr Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa
title_short Cuius regio, eius musica?
title_sort cuius regio eius musica opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa
title_sub opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa
title_txtP Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa
topic moniuskontoisuus musiikinopetus moraalinen stressi eettinen kuormittuminen monimuotoisuuteen liittyvä eettinen kuormittuminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 ammattietiikka etiikka musiikinopettajat peruskoulu opettajat uskonnonvapaus vakaumus oppilaat opetus musiikki oppiaineet
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus ammattietiikka eettinen kuormittuminen etiikka monimuotoisuuteen liittyvä eettinen kuormittuminen moniuskontoisuus moraalinen stressi musiikinopettajat musiikinopetus musiikki opettajat opetus oppiaineet oppilaat peruskoulu uskonnonvapaus vakaumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64991 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201907043579
work_keys_str_mv AT salonensuvi cuiusregioeiusmusicaopettajienhavaintojauskonnollisenmoninaisuudennäyttäytymisestäpe