Palveleva johtajuus organisaation lähijohtajuudessa

Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia työntekijöiden kokemuksia palvelevasta johtajuudesta organisaation lähijohtajuudessa. Lisäksi tavoitteena on selvittää, miten työntekijät itse kuvaavat palvelevan johtajuuden. Tutkielmalla pyritään lisäämään ymmärrystä palvelevasta johtajuudesta ja sen soveltuv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Halonen, Katja
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64971
_version_ 1826225719293771776
author Halonen, Katja
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Halonen, Katja Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Halonen, Katja Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Halonen, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia työntekijöiden kokemuksia palvelevasta johtajuudesta organisaation lähijohtajuudessa. Lisäksi tavoitteena on selvittää, miten työntekijät itse kuvaavat palvelevan johtajuuden. Tutkielmalla pyritään lisäämään ymmärrystä palvelevasta johtajuudesta ja sen soveltuvuudesta terveydenhuollon organisaatioon. Tutkimuksen keskeisenä teoreettisena palvelevan johtajuuden määritelmänä esitellään Spearsin (2004) määritelmä palvelevasta johtajuudesta, jossa johtajuus kostuu seuraavista kymmenestä ulottuvuudesta: kuunteleminen, empatia, parantaminen, eettinen tietoisuus, vakuuttaminen, käsitteellistäminen, kaukonäköisyys, palveluhalu, ihmisten kasvun edistäminen ja yhteisön kehittäminen. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin terveydenhuollon organisaatiosta ja kohderyhmänä ovat työntekijät, jotka tässä tutkimuksessa ovat sairaanhoitajia. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää sairaanhoitajaa tammi- ja helmikuussa 2019. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysimenetelmällä. Analyysin tuloksena työntekijöiden kokemuksia lähijohtajuudesta peilattiin Spearsin palvelevan johtajuuden määritelmään niin, että Spearsin määritelmän kymmenen palvelevan johtajuuden ulottuvuutta tiivistettiin viiteen tekijään. Tuloksissa nämä tekijät ovat kuunteleminen ja empatia, palveluhalu ja parantaminen, eettinen tietoisuus ja vakuuttaminen, ihmisten kasvun edistäminen ja yhteisön kehittäminen sekä käsitteellistäminen ja kaukonäköisyys. Tutkimuksen tulosten perusteella työntekijöiden kuvaukset palvelevasta johtajuudesta vastaavat melko hyvin Spearsin määritelmää, mutta tuovat siihen myös uutta näkökulmaa. Tulosten perusteella organisaation lähijohtajuudessa on monia yhteneväisyyksiä palvelevaan johtajuuteen, mutta tulokset osoittavat myös selkeitä kehittämiskohteita, joiden myötä organisaatiossa voidaan kehittää lähijohtajuutta enemmän palvelevaa johtajuutta vastaavaksi. Tutkimus osoittaa, että palveleva johtajuus on monilta osin hyvin soveltuva lähestymistapa terveydenhuollon organisaation lähijohtamiseen, mutta toisaalta tulokset tuovat ilmi joitakin palvelevan johtajuuden ”varjopuolia”, jotka ovat haasteellisia terveydenhuollon organisaation lähijohtamisessa.
first_indexed 2019-09-20T09:13:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Riivari, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Halonen, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-07-03T05:29:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-07-03T05:29:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64971", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on tutkia ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia palvelevasta johtajuudesta organisaation l\u00e4hijohtajuudessa. Lis\u00e4ksi tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten ty\u00f6ntekij\u00e4t itse kuvaavat palvelevan johtajuuden. Tutkielmalla\npyrit\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rryst\u00e4 palvelevasta johtajuudesta ja sen soveltuvuudesta terveydenhuollon organisaatioon. Tutkimuksen keskeisen\u00e4 teoreettisena\npalvelevan johtajuuden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n Spearsin (2004) m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\npalvelevasta johtajuudesta, jossa johtajuus kostuu seuraavista kymmenest\u00e4\nulottuvuudesta: kuunteleminen, empatia, parantaminen, eettinen tietoisuus,\nvakuuttaminen, k\u00e4sitteellist\u00e4minen, kaukon\u00e4k\u00f6isyys, palveluhalu, ihmisten\nkasvun edist\u00e4minen ja yhteis\u00f6n kehitt\u00e4minen. Tutkimuksen empiirinen aineisto ker\u00e4ttiin terveydenhuollon organisaatiosta ja kohderyhm\u00e4n\u00e4 ovat ty\u00f6ntekij\u00e4t, jotka t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ovat sairaanhoitajia. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin\nhaastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 sairaanhoitajaa tammi- ja helmikuussa 2019. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4ll\u00e4. Analyysin tuloksena ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia l\u00e4hijohtajuudesta peilattiin Spearsin palvelevan johtajuuden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4n niin, ett\u00e4 Spearsin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n kymmenen palvelevan johtajuuden ulottuvuutta tiivistettiin viiteen tekij\u00e4\u00e4n. Tuloksissa n\u00e4m\u00e4\ntekij\u00e4t ovat kuunteleminen ja empatia, palveluhalu ja parantaminen, eettinen\ntietoisuus ja vakuuttaminen, ihmisten kasvun edist\u00e4minen ja yhteis\u00f6n kehitt\u00e4minen sek\u00e4 k\u00e4sitteellist\u00e4minen ja kaukon\u00e4k\u00f6isyys. Tutkimuksen tulosten perusteella ty\u00f6ntekij\u00f6iden kuvaukset palvelevasta johtajuudesta vastaavat melko\nhyvin Spearsin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4, mutta tuovat siihen my\u00f6s uutta n\u00e4k\u00f6kulmaa. Tulosten perusteella organisaation l\u00e4hijohtajuudessa on monia yhtenev\u00e4isyyksi\u00e4\npalvelevaan johtajuuteen, mutta tulokset osoittavat my\u00f6s selkeit\u00e4 kehitt\u00e4miskohteita, joiden my\u00f6t\u00e4 organisaatiossa voidaan kehitt\u00e4\u00e4 l\u00e4hijohtajuutta enemm\u00e4n palvelevaa johtajuutta vastaavaksi. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 palveleva johtajuus on monilta osin hyvin soveltuva l\u00e4hestymistapa terveydenhuollon organisaation l\u00e4hijohtamiseen, mutta toisaalta tulokset tuovat ilmi joitakin palvelevan johtajuuden \u201dvarjopuolia\u201d, jotka ovat haasteellisia terveydenhuollon organisaation l\u00e4hijohtamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-07-03T05:29:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-07-03T05:29:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palveleva johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4hijohtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teoriaohjaava sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "servant leadership", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Palveleva johtajuus organisaation l\u00e4hijohtajuudessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201907033563", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4hijohtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64971
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d67854b6-d0fb-45fb-898b-0714b691e87e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201907033563.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Halonen, Katja Palveleva johtajuus organisaation lähijohtajuudessa palveleva johtajuus lähijohtajuus teoriaohjaava sisällönanalyysi servant leadership Johtaminen Management and Leadership 20424 haastattelututkimus johtajuus lähijohtaminen johtaminen
title Palveleva johtajuus organisaation lähijohtajuudessa
title_full Palveleva johtajuus organisaation lähijohtajuudessa
title_fullStr Palveleva johtajuus organisaation lähijohtajuudessa Palveleva johtajuus organisaation lähijohtajuudessa
title_full_unstemmed Palveleva johtajuus organisaation lähijohtajuudessa Palveleva johtajuus organisaation lähijohtajuudessa
title_short Palveleva johtajuus organisaation lähijohtajuudessa
title_sort palveleva johtajuus organisaation lähijohtajuudessa
title_txtP Palveleva johtajuus organisaation lähijohtajuudessa
topic palveleva johtajuus lähijohtajuus teoriaohjaava sisällönanalyysi servant leadership Johtaminen Management and Leadership 20424 haastattelututkimus johtajuus lähijohtaminen johtaminen
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership haastattelututkimus johtajuus johtaminen lähijohtajuus lähijohtaminen palveleva johtajuus servant leadership teoriaohjaava sisällönanalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64971 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201907033563
work_keys_str_mv AT halonenkatja palvelevajohtajuusorganisaationlähijohtajuudessa