Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn nuoren temperamentti muuntavana tekijänä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, lisääkö Nuorten KOMPASSI -interventio nuorten koulupaineiden sietokykyä eli akateemista kimmoisuutta kuuden kuukauden seurantamittauksessa. Lisäksi tarkasteltiin, muuntavatko nuoren temperamenttipiirteistä negatiivinen affektiivisuus ja tahdon...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Linkola, Iida, Subida, Liina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64940
_version_ 1826225735793115136
author Linkola, Iida Subida, Liina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Linkola, Iida Subida, Liina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Linkola, Iida Subida, Liina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Linkola, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, lisääkö Nuorten KOMPASSI -interventio nuorten koulupaineiden sietokykyä eli akateemista kimmoisuutta kuuden kuukauden seurantamittauksessa. Lisäksi tarkasteltiin, muuntavatko nuoren temperamenttipiirteistä negatiivinen affektiivisuus ja tahdonalainen itsesäätely intervention vaikutusta akateemiseen kimmoisuuteen. Nuorten KOMPASSI on hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva, nuorille suunnattu viiden viikon mittainen verkkointerventio, joka koostuu viikottaisista tehtävistä. Tämä tutkimus on osa TIKAPUU 2 - tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tukea nuoria siirtymävaiheessa yhdeksänneltä luokalta toisen asteen koulutukseen. Nuorten KOMPASSI -intervention tutkimukseen osallistui 243 nuorta, joista 161 satunnaistettiin interventioryhmään ja 82 verrokkiryhmään. Interventioon satunnaistetuista nuorista keskeytti 38. Heitä tarkasteltiin katoanalyysissa. Akateemista kimmoisuutta mitattiin itsearviointina Martinin ja Marshin akateemisen kimmoisuuden mittarilla (Academic Buoyancy Scale) yhdeksännen luokan alku- ja loppusyksyllä sekä keväällä. Temperamentin negatiivista affektiivisuutta ja tahdonalaista itsesäätelyä mitattiin Early Adolescent Temperament Questionnaire – Revised -kyselyn (EATQ–R) lyhennetyllä versiolla. Muutoksia akateemisessa kimmoisuudessa analysoitiin toistomittausten varianssianalyysilla, ja temperamentin muuntavaa vaikutusta tarkasteltiin hierarkkisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että nuorten akateeminen kimmoisuus lisääntyi Nuorten KOMPASSI - interventioryhmässä alkumittauksesta loppumittaukseen ja tulokset säilyivät kevään seurantamittauksessa. Verrokkiryhmän akateeminen kimmoisuus ei muuttunut. Temperamentin negatiivinen affektiivisuus tai tahdonalainen itsesäätely eivät muuntaneet intervention ja akateemisen kimmoisuuden välistä yhteyttä. Tutkimus toi uutta tietoa temperamenttipiirteiden vaikutuksesta hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvassa verkkointerventiossa. Akateemista kimmoisuutta oli aiemmin tutkittu Nuorten KOMPASSI -interventiossa vain loppumittaukseen saakka, ja tämä tutkimus onnistui laajentamaan tulokset koskemaan myös kuuden kuukauden seurantamittausta. Tutkimuksen tulokset antavat lupaavaa tietoa nuorille suunnatun HOT-pohjaisen verkkointervention toimivuudesta koulupaineiden sietokyvyn lisäämisessä temperamentiltaan erilaisille nuorille.
first_indexed 2024-09-11T08:49:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Linkola, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Subida, Liina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-07-02T05:57:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-07-02T05:57:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64940", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitta\u0308a\u0308, lisa\u0308a\u0308ko\u0308 Nuorten KOMPASSI -interventio nuorten koulupaineiden sietokykya\u0308 eli akateemista kimmoisuutta kuuden kuukauden seurantamittauksessa. Lisa\u0308ksi tarkasteltiin, muuntavatko nuoren temperamenttipiirteista\u0308 negatiivinen affektiivisuus ja tahdonalainen itsesa\u0308a\u0308tely intervention vaikutusta akateemiseen kimmoisuuteen. Nuorten KOMPASSI on hyva\u0308ksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva, nuorille suunnattu viiden viikon mittainen verkkointerventio, joka koostuu viikottaisista tehta\u0308vista\u0308. Ta\u0308ma\u0308 tutkimus on osa TIKAPUU 2 - tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tukea nuoria siirtyma\u0308vaiheessa yhdeksa\u0308nnelta\u0308 luokalta toisen asteen koulutukseen. Nuorten KOMPASSI -intervention tutkimukseen osallistui 243 nuorta, joista 161 satunnaistettiin interventioryhma\u0308a\u0308n ja 82 verrokkiryhma\u0308a\u0308n. Interventioon satunnaistetuista nuorista keskeytti 38. Heita\u0308 tarkasteltiin katoanalyysissa.\nAkateemista kimmoisuutta mitattiin itsearviointina Martinin ja Marshin akateemisen kimmoisuuden mittarilla (Academic Buoyancy Scale) yhdeksa\u0308nnen luokan alku- ja loppusyksylla\u0308 seka\u0308 keva\u0308a\u0308lla\u0308. Temperamentin negatiivista affektiivisuutta ja tahdonalaista itsesa\u0308a\u0308telya\u0308 mitattiin Early Adolescent Temperament Questionnaire \u2013 Revised -kyselyn (EATQ\u2013R) lyhennetylla\u0308 versiolla. Muutoksia akateemisessa kimmoisuudessa analysoitiin toistomittausten varianssianalyysilla, ja temperamentin muuntavaa vaikutusta tarkasteltiin hierarkkisen regressioanalyysin avulla.\nTulokset osoittivat, etta\u0308 nuorten akateeminen kimmoisuus lisa\u0308a\u0308ntyi Nuorten KOMPASSI - interventioryhma\u0308ssa\u0308 alkumittauksesta loppumittaukseen ja tulokset sa\u0308ilyiva\u0308t keva\u0308a\u0308n seurantamittauksessa. Verrokkiryhma\u0308n akateeminen kimmoisuus ei muuttunut. Temperamentin negatiivinen affektiivisuus tai tahdonalainen itsesa\u0308a\u0308tely eiva\u0308t muuntaneet intervention ja akateemisen kimmoisuuden va\u0308lista\u0308 yhteytta\u0308.\nTutkimus toi uutta tietoa temperamenttipiirteiden vaikutuksesta hyva\u0308ksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvassa verkkointerventiossa. Akateemista kimmoisuutta oli aiemmin tutkittu Nuorten KOMPASSI -interventiossa vain loppumittaukseen saakka, ja ta\u0308ma\u0308 tutkimus onnistui laajentamaan tulokset koskemaan myo\u0308s kuuden kuukauden seurantamittausta. Tutkimuksen tulokset antavat lupaavaa tietoa nuorille suunnatun HOT-pohjaisen verkkointervention toimivuudesta koulupaineiden sietokyvyn lisa\u0308a\u0308misessa\u0308 temperamentiltaan erilaisille nuorille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-07-02T05:57:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-07-02T05:57:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Nuorten KOMPASSI", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkointerventio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "akateeminen kimmoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupaineet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn : nuoren temperamentti muuntavana tekija\u0308na\u0308", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201907023524", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64940
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1cf87a14-5a05-424d-a2be-3fdb4fe203cb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201907023524.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Linkola, Iida Subida, Liina Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn : nuoren temperamentti muuntavana tekijänä Nuorten KOMPASSI verkkointerventio akateeminen kimmoisuus koulupaineet Psykologia Psychology 202 nuoret temperamentti interventio hyväksymis- ja omistautumisterapia
title Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn : nuoren temperamentti muuntavana tekijänä
title_full Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn : nuoren temperamentti muuntavana tekijänä
title_fullStr Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn : nuoren temperamentti muuntavana tekijänä Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn : nuoren temperamentti muuntavana tekijänä
title_full_unstemmed Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn : nuoren temperamentti muuntavana tekijänä Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn : nuoren temperamentti muuntavana tekijänä
title_short Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn
title_sort nuorten kompassi verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn nuoren temperamentti muuntavana tekija na
title_sub nuoren temperamentti muuntavana tekijänä
title_txtP Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn : nuoren temperamentti muuntavana tekijänä
topic Nuorten KOMPASSI verkkointerventio akateeminen kimmoisuus koulupaineet Psykologia Psychology 202 nuoret temperamentti interventio hyväksymis- ja omistautumisterapia
topic_facet 202 Nuorten KOMPASSI Psychology Psykologia akateeminen kimmoisuus hyväksymis- ja omistautumisterapia interventio koulupaineet nuoret temperamentti verkkointerventio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64940 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201907023524
work_keys_str_mv AT linkolaiida nuortenkompassiverkkointerventionyhteyskoulupaineidensietokykyynnuorentemperamenttim