Marita Lybeckin keramiikka Artekin tuotevalikoimassa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaista sisustusliike Artekille valmistettu keramiikka oli, ketkä olivat sen suunnittelijoita ja valmistajia. Artekin perustivat vuonna 1935 Alvar Aalto, Aino Aalto, Nils-Gustav Hahl ja Maire Gullichsen. Heillä oli selkeät näkemykset ajanmukaisesta tyylist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Katila, Karoliina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64899
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaista sisustusliike Artekille valmistettu keramiikka oli, ketkä olivat sen suunnittelijoita ja valmistajia. Artekin perustivat vuonna 1935 Alvar Aalto, Aino Aalto, Nils-Gustav Hahl ja Maire Gullichsen. Heillä oli selkeät näkemykset ajanmukaisesta tyylistä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös keramiikan ottamista Artekin valikoimaan osana modernin asumisihanteen mukaista kodinsisustusta. Ruotsista omaksuttiin kauniimpien arkitavaroiden ihanne, mikä tarkoitti hyvin suunniteltuja ja edullisia tavaroita jokapäiväiseen käyttöön. Tutkimusaineistona on ollut Jyväskylän Alvar Aalto –museoon talletettu Oy Artek Ab:n arkisto. Aineisto käsittää lehtileikekirjoja, patenttihakemusasiakirjoja, kirjeenvaihtoa, pöytäkirjoja, tuoteluetteloita, näyttelykutsuja ja muistilistoja. Arkistosta löytyi muutamien keramiikkaesineiden mallipiirustuksia mittoineen. Marita Lybeckin haastattelutallenne osoittautui tärkeäksi aineistoksi. Arkistoaineiston perusteella kävi ilmi, että Artekin keramiikan suunnittelija oli Marita Lybeck, ja hän myös vastasi pääosin keramiikan valmistamisesta. Aino Aalto ja Nils-Gustav Hahl suunnittelivat kumpikin muutamia keramiikkaesineitä. Käyttötarkoitus oli tärkein periaate suunnittelussa. Marita Lybeck oli opiskellut Taideteollisuuskeskuskoulussa Elsa Eleniuksen oppilaana. Kauniaisissa sijainnut Kera Oy oli tärkeä yhteistyökumppani, sillä tehtaan uuneissa Marita Lybeck sai polttaa keramiikkaesineitä ennen oman Emmel-verstaan perustamista. Artekin keramiikka oli funktionalismin tavoitteiden mukaista, joten se oli aluksi edelläkävijän asemassa. Asenteet muuttuivat funktionalismille myönteisiksi tarkastelujaksolla joka sijoittuu ajallisesti 1920-luvun lopulta 1950-luvun lopulle. Marita Lybeck on jäänyt suhteellisen tuntemattomaksi, koska hän joutui lopettamaan studiokeramiikan valmistamisen hintakilpailun ja teollisen valmistuksen paineessa.